Skriv ut  

Få allvarliga flygolyckor under året

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 december 2015
År 2015 är det säkraste året hittills för den kommersiella flygbranschen i stort. Trots ett par uppseende krascher som krävt dödsoffer är 2015 också det femte bästa året vad gäller dödsolyckor. Det visar siffror från ASN.

Det började med en SAAB 340 från Logan Air den andra januari i år och avslutades på julafton när en Airbus A310 från Services Air kanade av banan på flygplatsen i Mbuji-Mayi i Kongo.

Däremellan har det varit 176 tillbud i den internationella flygtrafiken. Trots den vid första påseendet höga siffran var 2015 det säkraste året hittills, enligt statistik från Aviation Safety Network, ASN, en fristående organisation med säte i Holland och som håller en databas med uppgifter om flygsäkerhet.

Trots ett par uppseendeväckande olyckor under året, framför allt Metrojets Airbus A321 som kraschade i Sinai i oktober där alla 224 ombord miste livet, är 2015 även ett av de fem bästa åren när det gäller antalet omkomna. Sammantaget var det under året 16 flygolyckor som tillsammans kostade 560 människor livet. Två av de krascherna involverade flygbolag som finns med på EU’s svarta lista. ASN räknar in civil kommersiella flygningar med minst 14 passagerare ombord i sin statistik. Att 2015 blivit ett så bra år för flygsäkerheten är ingen överraskning för Harro Ranter, ordförande för ASN.

– Sedan 1997 har antalet flygolyckor stadigt sjunkit. Det beror till stor del på de insatser för ökad flygsäkerhet som organisationer som ICAO, IATA, andra flygorganisationer och flygbranschen i stort bedriver, säger han.

Med det låga antalet flygolyckor under året fortsätter flyget att vara ett mycket säkert sätt att resa. Med cirka 34 miljoner flygningar per år innebär det att det går en dödlig krasch på vara 4 857 000 flygning.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra, men det låter lite.. Tyvärr.
Skrivet av Ior, 2016-01-04 17:34:09
Vad grundar dom " antal dödsoffer " från? En full Airbus där en pilot begår självmord. En långdistans maskin som blir nerskjuten över Ukrina ( för visst var det 2015?) samt
En som damp ner i Egypten.. Bara dom tre är runt 500 stycken.

Till dig / er som pratar anställnings trygghet, nu vet vi inte hur många av dessa olyckor som kunde ha förhindrats med jätte trygghet, mindre hets och mer sömn.
Anmäl inlägget
900 tim?
Skrivet av Jaha, 2016-01-02 23:53:03
Snälla pax. Om du inte förstår dig på skillnaden mellan blocktid och arbetstid bör du kanske avstå från att kommentera! Alt ta reda på den väsentliga skillnaden. Sedan gärna en kommentar man kan bemöta seriöst!
Anmäl inlägget
flygsäkerhet
Skrivet av pax, 2016-01-02 20:16:00
Piloter i Eu jobbar inte mer än max 900 tim p år
så sluta klaga
Anmäl inlägget
Germanwings
Skrivet av Tim, 2016-01-02 16:14:04
Germanwings planet går det in i detta eller är det som ett massmord?
Anmäl inlägget
Olyckor
Skrivet av E, 2015-12-31 16:45:24
Ännu ett bevis på att osäkra anställningar, sänkta löner osv är ett problem för individen men, det har ingenting med flygsäkerhet att göra som vi ständigt hör bl.a. på detta forum
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Op, 2015-12-31 15:21:08
Då kan vi betala piloter ännu mindre i lön o låta dom jobba ännu mer
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev