Skriv ut  

Piloter kräver rekordstor lönehöjning

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 januari 2016
Fyrtio procent i löneökning under tre år. Det är budet från pilotfacket. Motivet till det rekordstora lönekravet är återhållna lönekrav under svåra tider.

Pilot

Piloterna på Delta har satt hårt mot hårt när det gäller de kommande löneförhandlingarna. De cirka 13 000 piloterna, som är anslutna genom ALPA, The Air Line Pilots Association, har tidigare sagt nej till både ett lönelyft på 20 procent under tre år och därigenom stoppat pågående flygplansinköp av 20 begagnade Embraer E-190. Det nya utspelet från ALPA är en lönehöjning på 40 procent över tre år, 22 procent direkt under 2016 och resten utspridd över efterföljande två år.

Bakgrunden till de rekordhöga kraven är att de amerikanska flygbolagen har kommit igenom sina kriser som startade med 9/11 och just nu gör stora vinster. Lönerna i branschen som helhet har ökat med 15,9 procent åren 2010 – 2014 och ännu bättre bland piloterna, 25,9 procent under samma period. Allra bäst har de gått för piloterna inom Delta som under de åren sett en löneökning på drygt 40 procent och där snittlönen bland samtliga piloter ligger på 185,133 dollar per år. Det gör dem till de högst betalda piloterna bland de stora amerikanska flygbolagen.
        
Över huvud taget är löneläget bland de stora amerikanska flygbolagen på väg uppåt. American Airlines har ett nytt kontrakt med sina piloter på fem år och under den tiden ökar lönen med sammanlagt 42,5 procent. United har ett avtal som ger 20 procent på tre år. De stora löneökningarna till trots ligger pilotlönerna fortfarande lägre än under åren 2003-2004 när topplönerna för kaptener låg på 365 000 dollar per år. Det var å andra sidan när flera amerikanska flygbolag tvingades söka Chapter 11 för att undvika konkurs. Återhämtningen sedan dess har tagit tid men å andra sidan stabiliserat verksamheten i många flygbolag. Besparingar och uppoffringar bland all personal, tillsammans med ett fortfarande lågt bränslepris, gör att lönekrav som för bara ett par år sedan var orimliga, nu är förhandlingsbara.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS och kostnader
Skrivet av Mr €, 2016-01-13 09:43:39
Finns det kvar speciella SAS kollektivavtal för piloter eller går alla på riksavtalet? Med "EU-körkort" så öppnas tillgången på piloter med rätt typcert som då flyttar runt till de som betalar bäst efter samlat tillräckligt med flygtid på FlyBe och Ryanair.
Anmäl inlägget
Lönerna var inte problemet
Skrivet av Suck, 2016-01-13 09:40:31
"De stora löneökningarna till trots ligger pilotlönerna fortfarande lägre än under åren 2003-2004 när topplönerna för kaptener låg på 365 000 dollar per år. Det var å andra sidan när flera amerikanska flygbolag tvingades söka Chapter 11 för att undvika konkurs."
Om man är dåligt insatt kan man tolka detta som att lönerna, och inte lågkonjunkturen var problemet, men det är väll vad artikelskribenten vill.
Anmäl inlägget
Jämför med SPF
Skrivet av Tobbe, 2016-01-12 13:44:47
SPF har istället "förhandlat" en A och B löneskala... Samt accepterar kontinuerliga lönesänkningar. Knappast Pilotlönerna som gör att SAS alltid får kräftgång...
Anmäl inlägget
Löneskillnader
Skrivet av L, 2016-01-12 13:13:15
Som tröst för sign. "ok" kan jag meddela att Sverige är det land i västvärlden där skillnaden i lön mellan de 10% som tjänar mest och de 10% som tjänar minst ökar allra mest. De 10% som har lägst inkomst har idag mindre att röra sig med (=lägre köpkraft) än för 10 år sedan. Om det är bra eller dåligt för oss i Sverige kan man ha olika uppfattning om men socialism och jämlikhet handlar det inte om.
Anmäl inlägget
@fantasi
Skrivet av kalle, 2016-01-12 10:11:58
Det är ju inte fantasisummor. Talen är ju inte tagna ur luften ;).
Hade det varit fantasisummor så hade det ju aldrig varit aktuellt och piloter i andra amerikanska flygbolag har redan fått liknande pålag. Jag är inte så insatt i varför de får den här typen av löneökningar men det är uppenbart att det även ligger i arbetsgivarnas intresse att höja lönerna ordentligt.
Anmäl inlägget
Fantasier är till för att förverkligas
Skrivet av Fo, 2016-01-12 07:27:38
Kanske dags att byta yrke o lämna sverige?
Anmäl inlägget
Fantasi
Skrivet av Gh, 2016-01-11 21:00:16
Fantasisummor. Man får vara glad om man får 1,5% in mitt yrke.
Anmäl inlägget
Det kanske går i USA
Skrivet av ok, 2016-01-11 20:14:09
Men det skulle alldrig någonsinn vara möjligt i ett socialistiskt jämställnings diktatur som t. ex. Sverige. Ett samhälle där alla måste vara lika fattiga och lika dumma. och privat initiativ är nånting vidrigt.
Anmäl inlägget
Intressant
Skrivet av Kalle, 2016-01-11 18:04:23
det intressanta i sammanhanget är ju att detta inte ses som orimliga krav från arbetsgivarnas sida. Om jag inte missminner mig så fick americans piloter en löneökning på 23% ifjor. Jag har dålig koll på den amerikanska marknaden men vet att kraven för att styra tung trafik har ökat kraftigt och samtidigt har flight time limitations blivit striktare. Är det stor pilotbrist på andra sidan pölen eller?
Anmäl inlägget
Et par år til nå, så krasjer USA
Skrivet av Andy, 2016-01-11 13:22:14
40% lønnsøkning!? Vi ønsker lykke til med det! Ta gjerne en titt på dollarindeksen også. De kan vel like gjerne bytte ut slipset med løkke?
Anmäl inlägget
Glädjande
Skrivet av FL, 2016-01-11 12:03:39
Glädjande att pilotfack reser sig igen. Det måste vara en bransch med bra villkor och rätt människor som jobbar där. Inte den som säljer sig billigast.
Anmäl inlägget
Jänkarna
Skrivet av x , 2016-01-11 11:11:06
Ja, landet i väst där vet man hur en slipsten skall dras. Flygexperten E kanske har någon kommentar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev