Skriv ut  

SAS avslutar samarbetet med Braathens Regional

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 januari 2016
En av SAS underleverantörer försvinner och därmed också SAAB 2000 när samarbetet med Braathens Regional avslutas. Därmed är det bara en turboprop kvar i SAS färger.

SAAB 2000 har hittills varit det minsta av de flygplan som SAS olika underleverantörer använder. Med 50 stolar ombord har den använts på tunna linjer inom Sverige och Norden, i dagsläget bland annat på Billund och Åbo. Det är Braathens Regional som flugit SAAB-trafiken åt SAS och använt som mest fyra maskiner för SAS räkning, varav en har varit målade i SAS färgschema.

Nu försvinner dock de svenska flygplanen ut ur SAS trafikprogram. När sommarens tidtabell träder i kraft den 28 mars, avslutas samarbetet med Braathens och bolaget slutar som underleverantör.

I och med att SAAB-maskinerna försvinner renodlas den flygplansflotta som SAS underleverantörer använder. De fyra kvarvarande flygbolagen använder två flygplanstyper i uppdraget, samtliga målade i SAS färger:

Jet Time – ATR 72-600

FlyBe – ATR 72-600

City Jet – CRJ 900

Cimber – CRJ 900

Varför SAS avslutar samarbetet med Braathens Regional är inte känt. En orsak kan vara att kapaciteten, 50 stolar, trots allt visade sig vara för lite även för tunna linjer i takt med en ökande efterfrågan. Med mellan 78 och 90 stolar ökar kapaciteten väsentligt på de linjer där SAAB nu ersätts.

SAS har tidigare haft SAAB 2000 ute på linjerna. Under åren 1988 – 2004 flög Swelink/Scandinavian Commuter, ett dotterbolag till SAS tunna linjer i Sverige och Skandinavien med flygplanstypen.

SAAB 2000 försvinner dock inte från den svenska inrikestrafiken. BRA använder den på stora delar av inrikesnätet, bland annat på den nya linjen mellan Umeå och Göteborg.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Faktafel
Skrivet av Trött, 2016-01-14 07:47:38
SAS Saab 2000 har 54 stolar ombord. Personalen sitter väl också någonstans..?
Anmäl inlägget
Fakta koll
Skrivet av Pelle Pilot, 2016-01-13 15:39:24
Swelink startades 1997 med 4 stycken S2000, två mer adderades senare, varav en havererade i en hangarport på Arlanda där lyckligvis ingen dog men två tekniker skadades.
S2000 flög till Archangelsk som någon påpekade men även Budapest och några andra utom skandinaviska destinationer.
Anmäl inlägget
Private air
Skrivet av Private air , 2016-01-13 11:54:10
Private air flyger visserligen trafiken för SAS mellan cph och new york Boston osv men det är SAS som har leasat maskinen från dem.'det är endast deras personal. Förresten har SAS bytt till 737-800 mellan cph och Ewr
Anmäl inlägget
Max
Skrivet av Op, 2016-01-13 01:18:53
Pågår redan förhandlingar med BRA att återuppta flygningarna pga av Flybes inkompetens. Finns ingen sund nordbo som vill flyga med italienare o fransmän o lägstbjudande styrmän i cockpit
Anmäl inlägget
Cityjet
Skrivet av Svar till ovan, 2016-01-13 00:48:49
Cityjet betalar ut lika mycket som McDonalds för sina styrmän, självklart är kollektivavtalet för dyrt hehe ;-)
Anmäl inlägget
Linjer
Skrivet av NewSAS, 2016-01-13 00:11:17
SAS använde även Saab 2000 på en kortvarig linje mellan Stockholm och Archangelsk i Ryssland....så inte bara inom Sverige och Skandinavien!
Anmäl inlägget
@
Skrivet av Uno, 2016-01-12 16:35:55
ATR har ca 70 stolar (66-72) och Jettime flyger med ATR72-500 i Stockholm.
Anmäl inlägget
BRA Finnair
Skrivet av BRA, 2016-01-12 15:35:18
Skulle inte Finnair och BRA vara en win win situation?
Anmäl inlägget
KFB
Skrivet av Finne, 2016-01-12 15:25:14
Spännande... Egentligen Air Botnia/Blue1 opererade Saab 2000 under 2001-6...
Anmäl inlägget
David Vs Goliat
Skrivet av FD, 2016-01-12 15:05:24
Tror att Braathens trodde dom kunde sätta villkoren åt SAS - tyvärr fick dom kicken istället..

Så kan det gå när man gapar efter mycket.. BRA går väl i konen snart ändå..
Anmäl inlägget
2000 first flight
Skrivet av Doktorn, 2016-01-12 14:15:23
Spännande att SAS enl. artikeln flög S20 på linjen redan från 1988, då typen gjorde sin första flygning 26 mars 1992 med certifiering något senare.
Anmäl inlägget
Privatair
Skrivet av pf, 2016-01-12 11:40:18
flyr vel f.t. en B-737-800, for SAS på SK 901/2, CPH-EWR-CPH.

Jeg er usiker på om den tidligere innleide maskin, en B-737-700 HB-JJA skal inn igjen hos SAS.

Er det ikke meningen at den førstnevnte skal gå CPH-BOS-CPH og A-330 overta SK901/2 S16 ?
Anmäl inlägget
Underleverantorer
Skrivet av KA, 2016-01-12 10:20:36
Private air är också underleverantör till SAS men på longlinje sidan och de flyger en 737-700 BBJ målad i SAS färger.
Anmäl inlägget
Därför försvinner 20000
Skrivet av Gee, 2016-01-12 09:16:13
Svenskt kollektivavtal är väl för dyrt för SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev