Skriv ut  

Stopp hotar Norwegians nya ansökan till DOT

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 januari 2016
Två år har gått utan att Norwegian har fått något operativt tillstånd för det irländska dotterbolaget. Nu har det brittiska bolaget lämnat in en ansökan och även den har mött motstånd i USA.

Gatwick är en bas som blir allt viktigare för Norwegian. Idag är flygbolaget tredje största operatör där och har successivt byggt upp en bas med tio flygplan som ökar i takt med att bland annat ett antal av de nya B787-9 ska baseras där. Sedan november finns även ett nytt AOC för Storbritannien, Norwegian UK, NAUK, och flygbolaget har lämnat in en ansökan till amerikanska DOT, Department of Transport om operativt tillstånd på USA även för det bolaget. Ett sådant ger oss bilaterala rättigheter att flyga till både USA och till exempel Sydafrika från UK under samma licens. Idag flygs trafiken till USA både från Storbritannien och Skandinavien på det AOC som Norwegian Air Shuttle har.

Det är en ansökan som inte har någon direkt koppling till de ansökan som Norwegian Air International, NAI, har liggande hos DOT och som fortfarande, efter cirka två år inte har behandlats.

Men även den nya ansökan har väckt uppmärksamhet i USA och direkt dragit på sig kritik. En rad fackliga organisationer, bland såväl piloter, kabinpersonal och markpersonal, har krävt att Norwegian ska redogöra för vilka anställningsformer som den flygande personalen i Storbritannien med hänvisning till tidigare kritik om att flygbolaget ägnar sig åt ”bekvämlighetsflagg” när det gäller anställningsformerna.

– Det är den största lögnen bland många. Vi har flera hundra kabinanställda i USA och vi kommer att få många hundra till. Vi skapar fler jobb än alla andra internationella flygbolag i USA. Dessutom skapar varje flyglinje tusen andra jobb på marken, säger Anders Lindström, Norwegians nya marknadschef i USA i en intervju med tidningen Travel News.

Norwegian har under den långa processen med tillståndet för NAI bland annat gått ut med att i framtiden enbart anställa europeisk och amerikansk flygande personal. Det har dock inte förändrat inställningen eller skyndat på ärendet hos DOT.

EU-kommissionen menar att den utdragna processen kring Norwegians ansökan om trafiktillstånd på USA påverkar hela projektet Open Skies som gäller mellan USA och EU. Björn Kjos har inte heller uteslutit att eventuellt dra DOT inför rätta i USA för att få en lösning på den segdragna handläggningen.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kojs saknar erfarenhet
Skrivet av Garry, 2016-01-14 16:17:15
Kjos saknar erfarenhet och är tydligen inte så smart då han inte lyckas få DOT´s godkännande.

Det har klart visat sig att trixaren Kjos blir slagen på fingrarna som olydiga barn blir.

Gör om och gör rätt då kan tillstånd beviljas.
Anmäl inlägget
Detta kan sänka Norwegian
Skrivet av X, 2016-01-14 15:22:25
1) Inga tillstånd pga arbetskraftsshopping.

2) Mycket stor skuldsättning samtidigt med i stort sett obefintligt egenkapital pga nya redovisningsregler.

3) Nya EU regler för lika spelregler mellan bolag. Detta kan drabba Norwegian extra hårt som har regelshopping som affärside.

4) Bolaget har tagit mycket stora risker med stora flygplansbeställningar och gigantiska lån. Valuta och konjunkturändringar kan slå hårt.

Anmäl inlägget
Läs på!
Skrivet av @Mr€, 2016-01-14 13:28:09
Laker konkade 1982, Virgin startade 1984. Om jag inte minns fel var Sir Freddy namnet på Virgins första plan och gubben var med ombord på första flygningen. Priskriget som sänkte Laker startades av Pan Am och i prinsip alla Europeiska bolag hakade på (de betalade senare ett skadestånd). Oljepriset hade tredubblats och det var extrem lågkonjuktur på båda sidorna atlanten. Bolaget saknade också helt finansiella reserver förutom ägarens privata kassa.. Så skyll inte allt på en faktor.
Anmäl inlägget
NAI vs NAUK
Skrivet av Mr €, 2016-01-14 10:42:38
Det verkar som NAUK är uppbyggt annorlunda med flygningar till från UK utan inhyrd asiatisk personal mot vad NAI's upplägg är med få Irländska flygningar och inhyrd asiatisk personal, så uppgörelsen blir säkert att NAI's ansökan dras tillbaka så blir NAUK's godkänd om inte BA&Virgin kan stoppa på samma sätt som då Freddie Lakers bolags gick under.
Anmäl inlägget
Inge F Vidare,
Skrivet av pf, 2016-01-14 02:39:58
ja Norwegian er gitt dispensasjon, men vil neppe være alene, så skulle et annet selskap søke om samme vil det med stor sannsynlighet gis likebehandling.

Til deg som sier at Norwegian har brutt regler, v.g. informer oss om hvilk(n) regel/regler, det styrker din posisjon i debatten-ikke bare slng ut en løs ikke-dokumentert påstand.
Anmäl inlägget
uppfyller kraven
Skrivet av Andreas, 2016-01-14 00:28:18
Enligt norska tillsynen uppfyller norwegian kraven för att få dispens vilket innebär att de inte kan neka att ge dem det. Det är ord från deras egna anställda när vi haft dem på besök.
Anmäl inlägget
pf
Skrivet av Inge F. Vidare, 2016-01-13 21:48:12
Anledningen till att lågservice bolaget "Norwegian" överhuvudtaget får flyga till USA idag, är att den norska regeringen ser till att dom får dispensation från befintlig norsk lagstiftning, inget annat.
Anmäl inlägget
@Harry
Skrivet av Andreas, 2016-01-13 15:59:45
Nej, de hade det inte. Skon klämmer inte med Norwegian utan med arabbolagen som sedan står på tur.
Anmäl inlägget
Utraderat egenkapital för Norwegian
Skrivet av CB, 2016-01-13 15:20:09
http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/01/12/2142/Regnskap/nye-regnskapsregler-rammer-norwegian
Anmäl inlägget
Norwegian har inte fått sitt tillstånd.
Skrivet av Harry, 2016-01-13 15:12:31
Eftersom Norwegian bryter mot reglerna, pf.

Konkurrensfördel med hjälp av asiatisk billigpersonal utan arbetstillstånd drabbar alla andra bolag. Det fattar amerikanerna och de vill inte ha Kjos shippingmodell i luftfarten.

Komiskt att låtsas som om Norwegian är de enda som köper Boeing! ;-D

Märklig kommentar Jan C. Denna artikel har inte ett dugg med SAS att göra.
Anmäl inlägget
US...
Skrivet av ZEKE, 2016-01-13 13:04:40
The land of freedom......
Anmäl inlägget
Harry, når du er så opptatt av
Skrivet av pf, 2016-01-13 11:46:46
arbeidsplasser. Sett, litt proteksjonistisk fra amerikansk side, et bolag som kjøper mange Boeings(ja også Airbus) vs et som "bare" kjøper Airbus(nye A320Neo og noen få A-330E snart 350).....hvem av de to bidrar til flest arbeidstilfeller i USA tro ?
Anmäl inlägget
Harry,
Skrivet av pf, 2016-01-13 11:43:32
spilleregler for luftfart kan finnes hos EASA, ICAO, EU-EØS.
Internasjonale regler, ja ! Som medlemsland har tatt inn i sine lovsverk.

Eller Harry, vil du brodere videre på at ikke Norwegian er f.eks stoppet av USA, og fremdeles får fly dit ?

Anmäl inlägget
Bittra SAS
Skrivet av Jan C, 2016-01-13 11:15:52
Det är alltid samma bittra SAS anställda som med näbbar och klor försöker hänga sig kvar i forntiden. Hade inte Norwegian funnits så hade vi fortfarande betalat deras groteska överpriser och hade fått flyga via Kastrup för att ta ut oss i Världen.
Anmäl inlägget
Norwegians trick.
Skrivet av Kalle, 2016-01-13 11:00:09
Norwegian är det enda europeiska bolag som flyger med asiatisk billigpersonal mellan Europa och USA. De visar till och med bild på dem på sin facebook och instagramsida.

Inte särskilt smart!
Anmäl inlägget
Norwegians shopping stoppar tillståndet.
Skrivet av Harry, 2016-01-13 10:57:06
Om Norwegian följt reglerna som alla andra europeiska flygbolag (Norwegian ett europeiskt flygbolag), hade de fått sitt USA tillstånd för länge sedan.

Norwegian vill inte följa några regler eftersom de kallar sig ett "internationellt bolag" och önskar följa "internationella regler". Dvs inga alls.

Arbetskrafts och regelshopping är centralt i Norwegians affärsmodell, för att skaffa konkurrensfördelar. Det är billigpersonal, bekvämlighetsflaggning, bemanningsbolag osv.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev