Skriv ut  

Försenad A320 neo drabbar inte SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 januari 2016
Enligt planerna skulle den första A320 neo levereras innan jul. Men förseningarna har fortsatt och nu ska Lufthansa få sin maskin i slutet av januari. Det är dock en försening som inte drabbar SAS, enligt planerna ska de första flygplanen levereras efter sommaren.

Qatar Airways är en av Airbus största kunder. Men det är också en kund som är van att ställa krav. Det fick Airbus erfara inför leveransen av A350XWB där Qatar var launch-customer. Flygbolaget med vd Akbar Al Baker i spetsen hade invändningar och krav på modifieringar fram till dagen för leveransen som därför sköts upp, allt för att passa flygbolaget.
                     
Samma sak inträffade i höstas när det närmade sig leverans av den första A320neo där Qatar Airways än en gång är launch-customer. Det visade sig då att motorerna, PE1100G från Pratt & Whitney inte var helt slutjusterade, framför allt i mjukvaran och det trots 350 testflygningar på drygt ettusen timmar. Problemet som uppstod innebar att det krävdes tre minuters varmkörning innan flygplanet kunde taxa av egen kraft. Det var något som var på väg att rättas till hos Pratt & Whitney men Qatar Airways ville inte ta emot flygplan som inte vara helt problemfria.
                     
Övertalningsförsöken till trots var det bara för Airbus att ta upp diskussionerna med Lufthansa istället och det tyska flygbolaget gick med på att ta emot de första A320neo i slutet av december förra året. Men förseningarna fortsatte och hittills har Lufthansa inte kunnat ta emot de nya och bränslesnåla flygplanen. De ska nu vara på plats ”de kommande veckorna” enligt Airbus.
                     
Trots de inledande leveransförseningarna ser det ut som att SAS ska få sina första av 30 beställda maskiner på utsatt tid. De första fyra ska enligt planerna levereras under hösten i år och kunna sättas i trafik när vinterprogrammet inleds i slutet av oktober. Sedan tillförs elva flygplan under 2017, sju under 2018 och 8 under 2019.
Vi har veckovisa avstämningar med Airbus men inget pekar på att våra maskiner blir försenade, säger Malin Selander, presschef på SAS till Flygtorget.

SAS har, till skillnad från Qatar och Lufthansa som satsat på Pratt & Whitneys nya motor PW1100G, valt CFM LEAP-1A. Det kan vara en förklaring till att SAS tidtabell håller eftersom det är motorn från P&W som ställt till problemen. Båda kraftkällorna ska kunna sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med de A320 som SAS flyger idag.
SAS ska basera de första och ytterligare ett antal av de nya A320neo på Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

NEO med LEAP
Skrivet av M, 2016-01-14 19:03:21
Neo'n med Leap-motorerna skall väl inte certifieras förens i sommar, med första leveranserna i slutet av augusti?
Ska SAS få leveranser redan i september lär det vara några av de allra första exemplaren. Hoppas SAS tagit med det i beräkningarna, det är tufft att vara först ut med nya flygplan -alla de problem det brukar föra med sig. Men SAS är ju rutinerade.
Anmäl inlägget
Stort steg framåt.
Skrivet av X, 2016-01-14 11:44:09
A320neo är betydligt mera bränsleekonomisk än A320, som i sin tur är bättre än B737-800.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev