Skriv ut  

Flyg och passagerarracet 2015

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 januari 2016
Tillväxten på flertalet av de nordiska flygplatserna håller sig på tre till fem procent. Men det finns två undantag som kan visa på rekordsiffror 2015. Se hela listan.

Icelandair
Reykavik i topp 2015

I toppen av den nordiska flygplatstabellen ser det ut som vanligt: Kastrup högst upp följt av Gardermoen, Arlanda och Vandaa. Det visar siffrorna från förra året. Samtliga de stora huvudstadsflygplatserna i Norden har haft en tillväxt på mellan 2,9 och 3,8 procent.

Längre ner i tabellen finns dock de stora överraskningarna med en passagerartillväxt som går upp på tvåsiffriga belopp. I Sverige är det två flygplatser som sticker ut, Skavsta, upp 9,3 procent och framför allt Landvetter som passerat sex miljoner passagerare tack vare en ökning med 17,6 procent. Det beror till största delen på stängningen av Göteborg City Airport i januari förra året. De två stora operatörerna där, Ryanair och Wizz Air flyttade över sina flygningar till Landvetter och tillförde cirka 800 000 årliga passagerare. Göteborg City hade räknat med att komma upp i miljonen passagerare under 2015. Det icke-planerade tillskottet gör flygplatsen i Göteborg till den femte största i Norden sedan de stora regionala flygplatserna i Norge gjort minusresultat förra året.

Flygplatsracet 2015
Flygplatsracet 2015

Men den stora vinnaren i nordisk passagerartillväxt förra året är Keflavik. Under 2015 hanterades 25 procent fler passagerare än året innan och flygplatsen ligger på gränsen till fem miljoner passagerare. En siffra som man räknar med att slå med råge under 2016, då planerna talar om 6,5 miljoner resenärer.

På Keflavik är det naturligtvis i första hand Icelandair som står för passagerarströmmarna, även om ett antal europeiska flygbolag öppnat nya linjer till Island. Det statliga isländska flygbolaget hade förra året närmare tre miljoner passagerare och flyger alltså in över hälften av alla passagerare som passerar Keflavik.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ad Långbänken
Skrivet av Jens, 2016-01-22 17:46:39
Dit regnestykke holder vist ikke.

Hvis Skavsta og Västerås skal regnes til Stockholm, så skal Sandefjord og Moss også regnes til Oslo, og Sturup skal regnes til København.
Anmäl inlägget
NYO?
Skrivet av Erik, 2016-01-22 15:36:53
Vem här kan seriöst tycka att NYO är Stockholm?????? Seriöst.
Anmäl inlägget
Stockholm
Skrivet av Långbänken, 2016-01-22 09:15:59
Skulle man roa sig med att i stället räkna regioner så hamnar Stockholm definitivt i topp;
STO/Arlanda, STO/Bromma, STO/Skavsta, STO/Västeras.
Anmäl inlägget
Icelandair!
Skrivet av Thorleif Sigurjonsson, 2016-01-21 12:19:29
Icelandair är inte statligt som fram kommer i artikeln. Det ägs av Icelanair Group som i sin tur ägs av 20 tal investerare, banker, pensionsfonder mm.
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Olof, 2016-01-20 17:14:34
Wizz Air stavas med Dubbelve (W), inte enkelve(V)
Anmäl inlägget
Rygge og Torp
Skrivet av GM, 2016-01-20 14:48:04
Ser av tabellen at man ikke har med privateide flyplasser?
Tall: Torp, Sandefjord 1,8 mil. Rygge, Moss ca 1,9 mil (2014 tall)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev