Skriv ut  

Flygbro krävs när asylsökare ska avvisas

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 januari 2016
Regeringen räknar med att hälften av alla som sökt asyl i Sverige måste utvisas. Det är en transportinsats som kan komma att kräva upp mot tre flygningar per dag under sex månader.

Idag pågår utredningarna av hur många av de 163 000 personer som sökte asyl i Sverige förra året har skäl som gör att de kan stanna. Enligt försiktiga beräkningar från Migrationsverket är det drygt 50 procent av dem som kommer att beviljas asyl. Det innebär att hälften av de som kommit till Sverige alltså ska utvisas ur landet.

– Jag tror att det vart fall rör sig om 60 000 personer, men det kan också bli upp till 80 000, säger inrikesminister Anders Ygeman i en intervju i Dagens Industri.

Det kräver i så fall en transportapparat av mycket stora proportioner. Avvisningen ska dessutom ske så snart som ett avslag på asylansökan har kommit, bland annat för att hindra att personerna går under jorden.

I vanliga fall används vanligt reguljärflyg när personer avvisas från Sverige. Det är resor som sker tillsammans med personal från Kriminalvården men kräver alltid ett godkännande av kaptenen ombord på den aktuella flygningen. Med de volymer som det nu handlar om är det ett system som knappast fungerar. Både polisen och regeringen vill istället chartra flygplan.

- Jag tror vi får se mer av chartrade flygplan, framför allt i EU-regi, säger Anders Ygeman till DI.

Ett hastigt överslag av flygplansbehovet visar att det blir, precis som Anders Ygeman påpekar, en stor utmaning att lösa transporterna. Bland de charterbolag som finns att tillgå med flygplan i mellanstorlek, Boeing 737 och Airbus A320-familjen går det att räkna med i snitt 180 stolar på varje flygning. Det innebär att om det är 80 000 personer som ska transporteras kräver det cirka 444 flygningar. Ska de genomföras under en koncentrerad period, kanske sex månader, ska drygt 400 personer flygas ut varje dag. Det kräver två till tre flygplan av mellanstorlek. Regeringen hoppas att de kommande flygningarna ska kunna genomföras i samarbete med bland annat Tyskland.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Om du har fulgt med i debatten, og i saken
Skrivet av pf, 2016-02-02 12:57:12
Mr €, om å returnere grunnløse asylsøkere fra det nordlige Norge over vår felles riksgrense til Russland, så må du være forumets største drømmer for å tro at de som skal returneres slipper til gjennom russisk territorium.
Anmäl inlägget
Trains vs. flights
Skrivet av Mr €, 2016-02-02 10:51:47
Sedan Ryssarnas inblandning i Afghanistan finns det tågförbindelser till nordöstra Afghanistan genom Uzbekistan allt på rysk spårbredd. Till Syrien enklast med stor passagerarbåt från Göteborg. Tågen från Ryssland via Sotchi, båt till Turkiet och till gränsstaden Meidan Ekbis samt vidare ned.
Anmäl inlägget
Kick back
Skrivet av Dr.Watson, 2016-02-02 10:04:04
Statstjänstemännen i mottagarländerna kommer här se sin chans att tjäna en slant som vi skattebetalare får stå för. De kommer inte ta emot några migranter om de inte får "mutor" i form av bistånd.
Anmäl inlägget
Thomas,
Skrivet av pf, 2016-01-31 22:14:44
er sett å ordne det på er at man har en transittleir for de som skal utsendes nesten vegg i vegg med flyplassen man skal sende de ut i fra.

Vi, her i Norge, har Trandum leir, ref https://no.wikipedia.org/wiki/Politiets_utlendingsinternat, som siste "bolig" før man blir sendt ut av landet, utvist.

Slik sted minimerer de problemer du beskriver. Trandum ligger rett ved bane 01L på OSL.
Anmäl inlägget
Hemföra migranter
Skrivet av Bitter, 2016-01-31 20:10:43
Känner jag Sveriges politker rätt så kommer det nog sluta med att alla får vara kvar av humanitära skäl
Anmäl inlägget
köra hem flyktingar
Skrivet av thomas, 2016-01-31 15:31:45
Det här blir en jättelik samordningsoperation.
Tror inget reguljärt bolag riskerar att tappa övriga pax.
Ska det fungera måste bussar köra ut paxen till nån remote flygplats, med bussar från olika delar av landet, till samma fest, detta måste koordineras exakt. Det bli förseningar svårt hålla flightplan, och nyttja alla stolarna för bästa ekonomi.
Kommer bli bråk på bussarna med försening som följd, en sån här volym är inte direkt lätt att hantera.
Anmäl inlägget
Tveksam
Skrivet av Steff , 2016-01-31 10:20:22
Det tar 2 dygn att få ut 20 personer ur en buss. Hur skall polisen kunna verkställa utvisningar för ett par tusen personer i månaden?
Anmäl inlägget
Sikkerhetssituasjonen
Skrivet av pf, 2016-01-30 18:25:28
og Forsikringspremiene til de destinasjoner det her er snakk om, vil langt på vei ekskludere flyselskaper fra Norden.
Anmäl inlägget
Regler
Skrivet av ?, 2016-01-30 10:57:56
Behöver det vara charterbolag, skulle inte t ex Norwegian kunna charta ut några av sina maskiner?
Anmäl inlägget
Utanför
Skrivet av Hj, 2016-01-29 19:46:33
Finns väl inga Svenska charterbolag kvar som skulle kunna flyga. Blir väl att söka utomlands som vanligt.
Anmäl inlägget
180 pax/kärra?
Skrivet av Kalle, 2016-01-29 17:44:36
Chartra en A380 istället för 737/320, då i den tappningen som flyger på CPH. Det gör allt mycket enklare :-)
Anmäl inlägget
Billigt och effektivt.
Skrivet av ABC, 2016-01-29 17:29:57
Svenska staten gör givetvis mottagaravtal med de länder man kör till. Av min erfarenhet bråkar i princip i gen ombord då man givetvis inte vill bli arresterad vid ankomst. Flygplatserna i Kabul, Baghdad, Asmara och Mogadishu fungerar bra. Även flygplatsen i Damaskus är öppen för trafik men det finns EU-regler som stoppar direkttrafik till EU.
Anmäl inlägget
Tror at
Skrivet av pf, 2016-01-29 17:19:33
Mr € bør lære seg en del jernbanegeografi. Han bør utrede hvordan i detalj hans/hennes prosjekt skal gjennomføres.....transit gjennom tredje land, ulike sporbredder etc.

FlySafe, beregne 2 følgere per utvist person, dvs 60 utsendte og 120 følgere per avgang, da økes antal flygninger som behøvs en del.
Anmäl inlägget
Låter ju billigt och säkert...
Skrivet av FlySafe, 2016-01-29 14:46:05
Jag skulle då inte vilja arbeta på en maskin med 180 människor som skall utvisas och som är i ett desperat tillstånd. Det här låter som att be om problem uppe i luften.
Anmäl inlägget
Flyg vs tåg till Afganistan och Syrien
Skrivet av Mr €, 2016-01-29 10:58:01
Det kan vara billigare att låta de ryska statsjärnvägarna köra chartrade tåg från St Petersburg till Afghanistan och Syrien än att flyga ned 60 000-80 000 flyktingar som riskerar att fastna på flygplatsen och måste åka tillbaka hit igen. Dock vill man säkerställa att Baltutlämningarna till säker död inte upprepas denna gången.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev