Skriv ut  

Spanien tredje långlinjebas för Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 februari 2016
Med sex baser i Spanien har Norwegian skaffat en plattform för ytterligare en långlinjebas. Framför allt har Barcelona nämnts som möjlig bas för interconttrafik till både USA och Sydamerika.

Norwegian är det snabbast växande flygbolaget i Spanien. Mellan åren 2010 och 2015 har flygbolaget växt med 291 procent. Det visar siffror som den spanska tidningen Expansión tagit fram. Det gör Spanien till det tredje stora tillväxtområdet vid sidan av Skandinavien och Storbritannien.
   
Det är i första hand kort- och medeldistans till och från flygbolagets sex baser i Spanien som driver upp trafiktalen. Samtidigt växer inrikestrafiken mellan de egna baserna i Barcelona, Madrid, Alicante, Las Palmas, Teneriffa och Malaga. I dagsläget flyger Norwegian 133 linjer på Spanien varav sju är inrikes. Räknat i passagerare, 5,2 miljoner på den spanska marknaden förra året, har Norwegian fortfarande en bra bit kvar till övriga flygbolag i Spanien. Ryanair ligger på 30,2 miljoner, Vueling 2,50 och Iberia Express 16,6 miljoner årliga passagerare. Inget av de flygbolagen har dock några planer på långlinjer vilket å andra sidan Norwegian varit tydliga med ligger i planeringen.

– Det är strategiskt viktigt att ha en bas här eftersom Barcelona kan utvecklas till en hub för framtida långlinjer, sa Björn Kjos när basen på El-Pratflygplatsen invigdes.
   
I planerna för 2016 räknar Norwegian med en tillväxt på 12 procent när det gäller kort- och medeldistans men 40 procent när det gäller långlinjer. Det bygger bland annat på att flottan nu i slutet av februari får den första av de Boeing 787-9 som det finns en sammanlagd order på 30 maskiner av. De ska enligt Björn Kjos i första hand användas till att flyga mellan USA och europeiska storstäder som London, Rom, Paris och Barcelona. Men även Sydamerika är någon särskilt vågad gissning när det gäller nya destinationer. Etableringen av två baser på Kanarieöarna öppnar också för trafik över södra Atlanten till Sydamerika, i det fallet med möjligheten att använda de Boeing 737-800 som finns baserade där. Ett första försök med Boeing 737 på en rutt över Atlanten ska enligt planerna starta i maj på sträckan Cork – Boston.
   
Med det tillflöde av nya flygplan som kontinuerligt sker, kan en långlinjebas vara igång i Spanien redan inom ett år.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kasta pil på kartan?
Skrivet av ABC, 2016-02-06 21:39:57
Har Norwegian inga amitioner annat än att flyga till så många flygplatser som möjligt? Där andra bolag flyger fem gånger dagligen får Norwegian vara stolta om de kommer upp i fem i veckan. På andra linjer flyger de knappt fem gånger i månaden...
Anmäl inlägget
Rutter
Skrivet av Nice, 2016-02-03 12:53:34
Las palmas - Recife / Natal vore en bra idé, men kanske väntar dom på 737Max för det
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev