Skriv ut  

En pilot i cockpit

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 februari 2016
Frågan är inte ny: Flygs framtidens trafikflygplan med en pilot? Just nu pågår ett EU-projekt som undersöker vilka förutsättningar som finns. Men uppdraget är känsligt.

Det är ett ämne som ständigt väcker debatt: Kan flygplan i kommersiell trafik flygas med bara en pilot på flightdeck? Argumenten i diskussionen om dubbelbemanning rör sig från Ryanairs vd Michael O’Leary som menar att det bästa vore om styrman istället är ute i kabinen och hjälper till med serveringen till ett betydligt mer seriöst forskande i förutsättningarna.
   
EU driver sedan två år ett sådant projekt kallat ACROSS, Advanced Cockpit for Reduction of Stress and Workload. Målsättningen är att utveckla en ny generation autopilot och samtidigt integrera och testa nya lösningar för arbetet på flight-deck.

-Vissa oförutsedda situationer, till exempel ändrade väderförhållanden, systemfel ombord eller när någon av piloterna slås ut leder till kraftigt höjd arbetsbelastning. Att hantera den mängd av information som uppstår då skapar en ohållbar stressnivå och är den vanligaste orsaken till olyckor. Flygsäkerheten är beroende av att vi kan hitta system som hjälper piloterna att klara den höga arbetsbelastningen, skriver ACROSS på den egna hemsidan.
   
Projektet startade 2013 och ska enligt planerna redovisa resultaten i juni i år. Arbetet har under den tiden haft tre mål:
- Att bättre stötta piloter vid situationer som till exempel dåliga väderförhållanden eller när det uppstår ett nödläge ombord.
- Att ta fram system som gör det möjligt för en ensam pilot att genomföra en säkerflygning i en nödsituation eller när en av piloterna har vilopaus.
- Att med utgångspunkt i de resultaten utvärdera och identifiera de ”de främsta metoderna för ett framtida en-piloters-system”.
   
Bland de som deltar i ACROSS finns 35 olika flygplanstillverkare och andra företrädare för flygbranschen. Men det finns också invändningar mot själva grundtanken, att framtida passagerarflygningar genomförs med bara en pilot på flightdeck. Stephen Landell är flygsäkerhetsexpert på den brittiska pilotorganisationen Balpa och välkomnar de tekniska utvecklingar som ligger i projektet men varnar samtidigt för att en alltför stor tilltro till tekniken.

– Att minska antalet piloter i cock-pit påverkar flygsäkerheten. Med två i besättningen ökar möjligheten till att dubbelkolla olika moment och tillsammans fatta kritiska beslut.
   
Det är en inställning som kapten Chesley Scully instämmer i. Han räknas numera till kategorin hjältar efter att ha nödlandat en av US Airways Airbus A320 på Hudsonfloden efter att båda motorerna slagits ut efter kollision med en flock fåglar.

– Det finns inga system som kan ersätta en samtränad besättning med minst två piloter på flight deck, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 27 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inga argument hjälper
Skrivet av Dogge, 2016-02-07 19:04:31
Finns inga argument i världen som hjälper mot människor som vill att det ska gå dåligt för någon annan. När inte argumenten är faktabaserade utan bara förhoppningen att det ska gå sämre för någon annan. För dom känns det som om det går bättre för dom själva om det går sämre för någon annan.
Anmäl inlägget
2 crashar med dodlig utgang
Skrivet av Vertigo, 2016-02-07 15:33:30
P.g.a. single pilot operation sa hade vi bara 2 flygolyckor forra aret. Germanwings och Bin Ladens Phenom 300. Det kanns ju valdigt aktuellt med en pilot.......not.
Anmäl inlägget
Nödig?
Skrivet av Mad max, 2016-02-05 07:31:31
Vem övervakar instrumenten vid toabesök. Toastol monterad på flightdeck?
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Suck, 2016-02-05 02:15:27
Okunskapen folk besitter angående autopilot är enorm och det visar sig tydligt även här i detta kommentarsfält. Det är ett fantastisk verktyg men långt ifrån så väl utvecklat och kompetent som gemene man verkar tro.
Anmäl inlägget
Low cost
Skrivet av race to the bottom, 2016-02-04 13:11:24
Flyget är idag väldigt säkert för att det finns redundans i nästan allt. Går något sönder kan ett annat system ta över.
Detta är ett steg bort från det. Men det sparar kanske 20 kr på biljetten på turen mellan Stockholm, och Göteborg.
Anmäl inlägget
Korkad jämförelse
Skrivet av Palle, 2016-02-04 12:35:26
Det är väl lite skillnad att gå från 3 till 2 jämfört med 2 till 1?! Korkad jämförelse!
Anmäl inlägget
Övertro till teknik
Skrivet av Henrik, 2016-02-04 12:29:52
Operationsrobotar, drönare, remote flygtrafikledning... Det är inte så många som har koll på vad det egentligen innebär.
Det är inte en självständig robot som opererar på människor! Det är en läkare som styr den men får bättre finmotorik. Drönare, tja, i avgränsat luftrum med en pilot som styr remote fungerar det, annars inte så väl! RTC, vem sköter det! Jo, flygledare men på ett annat ställe!
Anmäl inlägget
Drönare
Skrivet av Info, 2016-02-04 11:42:40
"More than 400 large U.S. military drones have crashed in major accidents around the world since 2001, a record of calamity that exposes the potential dangers of throwing open American skies to drone traffic, according to a year-long Washington Post investigation"
Anmäl inlägget
Tre i cockpit
Skrivet av FE, 2016-02-04 10:57:29
Nån som kommer ihåg diskussionen när tre blev två i cockpit i stora flygplan? Katastrof utlovades! Resultatet? Ingen skillnad.
Givet en rimlig teknisk utveckling är detta endast en facklig fråga.
Anmäl inlägget
Det är så gott när...
Skrivet av Kalle, 2016-02-04 10:19:12
Skillnaden mellan drönare och radiostyrt flygplan (som funnits i MÅNGA år) är inte så stor... Att dra slutsatsen att vi är nära en autonomt flyg och flygtrafikledning är givetvis inte förknippat med verklighetsförankring. Det är snarare en förhoppning om att det ska gå dåligt för en yrkesgrupp man tror har det bra. Det är så gött när det går dåligt för grannen som man tror tjänar massor av pengar, så gott!!!
Anmäl inlägget
Sullenberger
Skrivet av Mulder, 2016-02-04 00:22:17
Chesley Scully? Nog för att X-files är tillbaka i rutan, men han heter faktiskt Chesley Sullenberger.
Anmäl inlägget
Re: Alibaba
Skrivet av Snällibaba, 2016-02-04 00:10:16
Vem tror du leder de fjärrstyrda tornen...? :D Dumhet är inte åtalbart... Men det borde vara!
Anmäl inlägget
Suck och suck igen....
Skrivet av WidebodyDriver, 2016-02-03 22:01:55
Jag har min andra dyra robotgräsklippare med gps och rubbet. Den dagen den fungerar som den ska på min platta tomt inom de begränsningar i form av ledningar den ska följa fina sommardagar så kan vi ju fortsätta diskussionen ifall tekniken är så pass bra att det räcker med en mänsklig hjärna på flightdeck.
Tills dess, ja ursäkta och förlåt, jag vet att Ni inte tycker jag är värd min lön. (Inte förrän det går åt hel.. på 38000 fot 3 timmar från närmsta möjliga landningsbana)
Anmäl inlägget
Hallå
Skrivet av Johan, 2016-02-03 22:00:28
Vart går gränsen för rajanairs vinstintresse?
Anmäl inlägget
Vi är på rätt väg
Skrivet av K, 2016-02-03 21:03:02
Helt rätt utveckling. Det bästa hade varit att bara ha en övervakare alternativt ingen pilot alls. Tror att man snarare hade ökat säkerheten genom att plocka bort två mänskliga faktorer. Kanske inte idag men imorgon. Drönare är ju ingen ny företeelse.
Anmäl inlägget
Bil, båt, flyg och tåg
Skrivet av Alibaba, 2016-02-03 20:30:35
Ja, snart åker vi förarlöst i alla trafikslag. Vem kan tro något annat? Inom flyget händer det grejer. Fjärrstyrda torn och drönare. Piloter och flygledare får snart skola om sig. Varför inte börja i kabinen och serva oss betalande.
Anmäl inlägget
Redundans
Skrivet av Koffe, 2016-02-03 19:32:58
Varför inte flyga intercont på en motor?
För att om den ena går sönder så har man ingen extra och samma svar gäller för antalet piloter såklart.
Anmäl inlägget
Fel anledning
Skrivet av FL, 2016-02-03 16:15:09
Enkelt, sälj vissa flygningar med en pilot och vissa med två och så får man se vad folk väljer.
Jag är helt övertygad om att prisskillnaden blir så liten att de flesta väljer två piloter. Dom som tror prisskillnaden blir stor, gör det för att dom så gärna vill att det ska gå dåligt för en yrkesgrupp dom tror har det bra. Inte för något annat...! :D
Anmäl inlägget
Hur skall
Skrivet av DC-10, 2016-02-03 15:47:01
då styrmannen kunna få tillräcklig erfarenhet för att bli kapten, om han skall tjänstgöra i kabin?
Anmäl inlägget
Mycket pengar att spara...
Skrivet av SAS, 2016-02-03 13:43:30
Helt rätt,ta bort en flygvärdinna/steward och låt styrman sköta detta,sen om det uppstår nått utöver det vanliga "tittandet" för piloten kan han assistera..... mycket pengar att spara här,jösses!
Anmäl inlägget
Varför utsätta sig för risken?
Skrivet av Pilot, 2016-02-03 12:29:43
Jag flyger kommersiellt som pilot, och dagens autopilot är inte mycket smartare än en miniräknare. Den skickar bara ut värden, och har ingen möjlighet att veta om dessa är rätt eller fel. Det behövs en mänsklig hjärna för detta. Därför behövs piloter. Men även vi gör fel, så vi är två för att kunna övervaka varandra. Om en sitter på marken går säkert tekniskt, men som med all teknik så kan detta gå sönder, och piloten ombord kan bli sjuk.
Anmäl inlägget
Rea
Skrivet av Pia, 2016-02-03 12:00:21
Det blir ju 50% besparing på ett flygbolags största utgift! Perfekt
Anmäl inlägget
Helt riktigt Leffe
Skrivet av David, 2016-02-03 11:45:30
Håller med Leffe 100%
Anmäl inlägget
Noll piloter
Skrivet av Karl, 2016-02-03 11:40:35
Då är det väl bättre med noll (0) piloter ombord?! Om nu tekniken är så bra...
En del har lite för stor tilltro till tekniken! Hårdvarumässigt är det givetvis inga problem men mjukvarumässigt är vi inte i närheten av att hitta en acceptabel lösning.
Anmäl inlägget
Tekniskt
Skrivet av Gammal diskussion, 2016-02-03 10:47:53
Även om det är tekniskt möjligt att flyga helt utan piloter så är ingen passagerare beredd att resa på 10 000 meters höjd med mindre än två piloter. En flygolycka där den ensamma piloten slås ut tillsammans med systemen tar bort besparingen. Egentligen inte en teknisk diskussion alltså-
Anmäl inlägget
Konstigt!
Skrivet av Leffe, 2016-02-03 10:15:04
Är det för dyrt att flyga idag...? Så att vi måste öka risker?
Anmäl inlägget
Kapten
Skrivet av Kalle, 2016-02-03 10:06:39
Vem ska hålla min kaffekopp när jag rattar flygplanet?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev