Skriv ut  

Lägre avgifter ska stärka Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 februari 2016
Avgifter är ett konkurrensmedel flygplatserna emellan. Kastrup är idag dubbelt så dyrt att flyga på som Arlanda och Gardermoen. Och nu sänker Arlanda avgifterna ytterligare.

Avgifterna på de stora flygplatserna i Europa har ökat dramatiskt, 80 - 90 procent upp de senaste tio åren. Det menar de europeiska flygbolagen som pekar på att under samma tid har biljettpriserna minskat med 20 procent.
   
Det är en ekvation som inte går ihop och den nybildade alliansen Airlines for Europé, A4E vill nu att EU ska agera i frågan.

– Vi är helt överens om att flygplatsavgifterna är alldeles för höga och att det nuvarande regelsystemet inte fungerar, säger Warwick Brady, vd på Easyjet.
   
En liknande diskussion sker i Danmark. I arbetet på att ta fram en nationell strategi för flyget i Danmark som ska vara klar 2017, tas avgifterna upp som ett konkurrensmedel. Strategin har som mål att stärka de danska flygplatsernas möjligheter att locka till sig nya flygbolag och linjer och i förlängningen av det, säkra fler jobb i Danmark. Samtidigt visar siffrorna att Kastrup är den i särklass dyraste av de tre stora flygplatserna i Skandinavien. Avgifterna är cirka de dubbla jämfört med Arlanda och Gardermoen.
   
Det har naturligtvis SAS uppmärksammat som förra året för första gången någonsin sjönk under 40 procents närvaro på Kastrup. Flygplatskostnaderna kan också spela roll när SAS fortsätter utvecklingen av långlinjenätet. Arlanda har fått två prestigelinjer, till Hong Kong och Los Angeles. På Kastrup har man kategoriskt avvisat att avgifterna är för höga, trots att flygplatsen levererar miljardvinster varje år. Ledningen påpekar också att de är de ännu dyrare flygplatserna ute i Europa som är de primära konkurrenterna, inte de relativt billiga i Skandinavien.
   
På Arlanda går flygplatsen i motsatt riktning. I början av året sänktes flygbolagens genomsnittliga kostnader med 0,8 procent. Det innebär bland annat att den totala genomsnittliga passagerarkostnaden är 118,8 svenska kronor. Än mer har den sänkts på Landvetter. Det beror på den stora trafik- och passagerarökningen när Göteborg City tvingades lägga ner som ökade intäkterna utan att kostnaderna för flygplatsen steg i motsvarande grad.
   
Sammantaget har kostnaderna på Swedavias tio flygplatser sänkts med 17,4 miljoner och den uppskattade intäkten för 2016 är 2,86 miljarder.
- Vi har kontinuerligt sänkt avgifterna de senaste året, förra året med 3 procent och vi ligger generellt 20 procent lägre än jämförbara flygplatser ute i Europa, säger Ulf Wallin på Swedavias pressavdelning till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konstigt attt ingen reagerar...
Skrivet av Olle, 2016-02-05 16:16:17
Meeeeeh!! Att ingen reagerar, det är ju uppåt väggarna! Sälj ut Swedavia och höj avgifterna som dansken gör!
Anmäl inlägget
MP tar snart tag i detta
Skrivet av SAS, 2016-02-05 13:09:51
Aj aj... detta visste säkert inte MP!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev