Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Lägre avgifter ska stärka Arlanda
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 4 februari 2016
Avgifter är ett konkurrensmedel flygplatserna emellan. Kastrup är idag dubbelt så dyrt att flyga på som Arlanda och Gardermoen. Och nu sänker Arlanda avgifterna ytterligare.
Avgifterna på de stora flygplatserna i Europa har ökat dramatiskt, 80 - 90 procent upp de senaste tio åren. Det menar de europeiska flygbolagen som pekar på att under samma tid har biljettpriserna minskat med 20 procent.
Det är en ekvation som inte går ihop och den nybildade alliansen Airlines for Europé, A4E vill nu att EU ska agera i frågan.
– Vi är helt överens om att flygplatsavgifterna är alldeles för höga och att det nuvarande regelsystemet inte fungerar, säger Warwick Brady, vd på Easyjet.
En liknande diskussion sker i Danmark. I arbetet på att ta fram en nationell strategi för flyget i Danmark som ska vara klar 2017, tas avgifterna upp som ett konkurrensmedel. Strategin har som mål att stärka de danska flygplatsernas möjligheter att locka till sig nya flygbolag och linjer och i förlängningen av det, säkra fler jobb i Danmark. Samtidigt visar siffrorna att Kastrup är den i särklass dyraste av de tre stora flygplatserna i Skandinavien. Avgifterna är cirka de dubbla jämfört med Arlanda och Gardermoen.
Det har naturligtvis SAS uppmärksammat som förra året för första gången någonsin sjönk under 40 procents närvaro på Kastrup. Flygplatskostnaderna kan också spela roll när SAS fortsätter utvecklingen av långlinjenätet. Arlanda har fått två prestigelinjer, till Hong Kong och Los Angeles. På Kastrup har man kategoriskt avvisat att avgifterna är för höga, trots att flygplatsen levererar miljardvinster varje år. Ledningen påpekar också att de är de ännu dyrare flygplatserna ute i Europa som är de primära konkurrenterna, inte de relativt billiga i Skandinavien.
På Arlanda går flygplatsen i motsatt riktning. I början av året sänktes flygbolagens genomsnittliga kostnader med 0,8 procent. Det innebär bland annat att den totala genomsnittliga passagerarkostnaden är 118,8 svenska kronor. Än mer har den sänkts på Landvetter. Det beror på den stora trafik- och passagerarökningen när Göteborg City tvingades lägga ner som ökade intäkterna utan att kostnaderna för flygplatsen steg i motsvarande grad.
Sammantaget har kostnaderna på Swedavias tio flygplatser sänkts med 17,4 miljoner och den uppskattade intäkten för 2016 är 2,86 miljarder.
- Vi har kontinuerligt sänkt avgifterna de senaste året, förra året med 3 procent och vi ligger generellt 20 procent lägre än jämförbara flygplatser ute i Europa, säger Ulf Wallin på Swedavias pressavdelning till Flygtorget.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Konstigt attt ingen reagerar...
Skrivet av Olle, 2016-02-05 16:16:17
Meeeeeh!! Att ingen reagerar, det är ju uppåt väggarna! Sälj ut Swedavia och höj avgifterna som dansken gör!
MP tar snart tag i detta
Skrivet av SAS, 2016-02-05 13:09:51
Aj aj... detta visste säkert inte MP!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Recruitment Partner
TUIfly Nordic AB
Technical Support Specialist
CityJet AS
Head of Maintenance Operations
SAS
Tekniker/mekaniker
Roslagens Helikopterflyg AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Grekland tar emot sju DHC-515 brandflygplan
Flyg Umeå - Zakynthos, Cypern, Rhodos
Saab får order på systemet Arexis till Tysklands Eurofighter
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:36 Försvaret ger klartecken till nedläggning av flygplatsen i Rörberg
18:52 Pilot ska landa i stormen Nelson – tvingas avbryta - Expressen
09:56 25 miljoner i ekonomiskt stöd till Halmstads flygplats
19:05 Avtal nått för Lufthansas markpersonal
15:33 Ny brakförlust för SAS - SVT Nyheter
13:00 Halmstads flygplats föreslås få 25 miljoner i ekonomiskt stöd
Fler artiklar
Flygforum
Leif D:
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
thomas :
SV: Xfly - Vad händer?
thomas :
SV: SAS AB i företagsrekonstruktion
Xtour:
SV: Sunclass Apollo
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap