easyjet
De fem främsta lågkostnadsbolagen i Europa – Ryanair, Easyjet, Norwegian, Vueling och Wizz Air – hade till en början relativt tydliga hemmamarknader och flög på mindre flygplatser. Idag slåss de istället till stora delar om samma marknad. Det visar siffror som analyssajten annaaero tagit fram.
Ryanair
De senaste två åren har antalet linjer där minst två av de fem flygbolagen konkurrerar om samma passagerare ökat med 44 procent. Den hårdaste konkurrensen lågkostnadsbolagen står Ryanair och Vueling för som möts på 55 linjer. Ryanairs tidigare huvudmotståndare Easyjet tävlar man idag mot på 42 linjer. Det lågkostnadsbolag som har minst konkurrens är Wizz Air, i första hand för att bolaget är störst på östra Europa där de övriga ännu inte etablerat sig på samma sätt.
De här linjerna är de där Norwegian flyger i direkt konkurrens med två andra lågkostnadsbolag. Siffran anger avgångar per vecka. Flygningarna gäller för 2016.
Om alla de linjer där Norwegian möter ett annat av de konkurrerande lågkostnadsbolagen skulle listan innehålla betydligt fler rutter. Sammanlagt konkurrerar Norwegian mot Ryanair på 23 olika linjer, Easyjet på 22, Vueling på 11 och Wizz Air på bara en linje.
De kommande åren är det en konkurrens som ökar än mer i och med att den klassiska strategin att flyga till mindre och billigare sekundära flygplatser förändras. Framför allt är det Ryanair som nu tar steget in på de stora flygplatserna, bland annat Kastrup, Göteborg och på sikt även Gardermoen men också på de stora huvudflygplatserna ute i Europa, till exempel Berlin och Bryssel.. Därmed hårdnar konkurrensen än mer när också de traditionella nätverksbolagen möter lågkostnadsbolagen i direkt konkurrens på linjer där de tidigare inte mötts.