Skriv ut  

Brittiska regeringen pressar DOT om Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 februari 2016
Norwegian får nu stöd av den brittiska regeringen när det gäller de uteblivna trafikrättigheterna på USA. Det är på tiden, menar Ryanairs vd Michael O’Leary som tycker att EU hittills agerat ryggradslöst mot USA.

Norwegian
Norwegian 787

Norwegians brittiska dotterbolag, Norwegian Air UK, har ännu inte fått något ok från amerikanska Department of Transport, DOT, på sin ansökan om trafikrättigheter på USA. Det har fått den brittiska regeringen att reagera. I ett brev till de amerikanska myndigheterna påpekar Patricia Hayes, som är generaldirektör för de brittiska flygmyndigheterna, att det nu gått mer än 60 dagar utan att något svar kommit. Detta trots att ett normalt ärende när ett europeiskt flygbolag söker tillstånd för att flyga på USA, i snitt behandlas på 53 dagar.

– Vi kräver att DOT fullgör USA’s internationella förpliktelser i ärendet och omedelbart garanterar Norwegian rättighet att operera flygtrafiken.

Det ovanligt skarpt formulerade brevet hänvisar till det faktum att USA i och med förhalandet av Norwegians ansökan gör våld på den internationella överenskommelsen om Open Skies som finns mellan USA och EU. I nuläget flyger Norwegian trafiken till USA på ett norskt AOC inom ramen för Open Skies. Dessutom finns sedan slutet av förra året även ett brittiskt AOC för Norwegian Air UK och det är den ansökan som DOT nu behandlar. Förseningen har gjort att Norwegian skjutit upp lanseringen av den nya flyglinjen mellan Cork och Boston, en rutt som skulle flugits med Boeing 737-800. Enligt planerna ska också de nya Boeing 787-9 som nu levereras baseras på Gatwick och i första hand gå i trafik på USA.

Norwegian får även stöd av Ryanairs vd Michael O’Leary som menar att Norwegian förtjänar beröm för det sätt som de varit pionjärer för långlinjetrafik till lågpris.

– Men de har blivit skamligt behandlade av de amerikanska myndigheterna. Om EU haft någon ryggrad hade de satt emot hårt för länge sedan, sa han vid sitt besök i Sverige i dagarna.

Vid sidan av ansökan från Norwegian Air UK ligger fortfarande, efter två år, även den ursprungliga ansökan från Norwegian Air International på Irland kvar hos DOT.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

M, etter mitt syn viser det du skriver
Skrivet av pf, 2016-02-25 00:21:06
hvor lite logisk USA er i dette spørsmål/fråge
Anmäl inlägget
Fråga
Skrivet av M, 2016-02-24 22:58:38
Hur kommer det sig att Norwegian kan flyga på USA med en norsk dispens men inte ett irländskt eller brittiskt AOC? Vad är det som USA sagt är OK med det tillståndet men inte t.ex. det brittiska? Kan inte Storbritannien utfärda motsvarande dispens, de har ju ett brittisk bolag/dotterbolag eller vad det nu är?
Anmäl inlägget
Storbrittania
Skrivet av pf, 2016-02-24 15:18:44
er i EU, i hvert fall foreløpig.
Anmäl inlägget
DOT
Skrivet av Anders, 2016-02-24 14:10:07
Nu blir det väldigt svårt för DOT att säga nej. Med press från EU samt Storbritannien blir de snart tvingade att ge ett svar. Pressen på DOT ökar för varje dag som går och argumenten för ett nej är långt borta.

Vore tråkigt om det började få effekter på amerikanska intressen i EU samt Storbritannien .
Anmäl inlägget
Inte NAI
Skrivet av ABC, 2016-02-24 10:59:03
"Hjälpen" gäller inte NAI registrerat på Irland utan NAUK registrerat i UK. Det brittiska bolaget ska vara fritt från Thailändare och piloter anställda i Singapore. Personalen är anställd i Storbritannien och på linjer till/från USA kan en viss del av kabinpersonalen vara amerikaner.
Anmäl inlägget
Lågpris till USA
Skrivet av Inkan, 2016-02-24 09:59:21
USA vill ej ha konkurrens på flygningar
från EU med lågprisflygningar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev