Skriv ut  

Norwegians första Boeing 787-9 levererad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 februari 2016
Det är Boeings Dreamliner nummer 400 och Norwegians första av den längre modellen 787-9. I går morse landade den på Gardermoen efter överflygningen från Seattle.

Norwegian 787-9
Norwegian 787-9

Passagerarekonomi och räckvidd. Det är de avgörande argumenten när Norwegian nu bygger ut långlinjeflottan med den nya, större Boeing 787-9. Den ska, efter ett par flygningar från Oslo, baseras på Gatwick från den 3 mars och har kapacitet att flyga till exempel från London direkt till Hawaii eller Kapstaden. Om de nya 9-modellerna kommer att sättas in på såna sträckor finns det inga offentliggjorda planer om än, men utan tvekan öppnar det nya flygplanet en mängd nya möjligheter för Norwegian.

– Leverans av vår första 787-9 är en viktig milstolpe i Norwegians globala expansion. För resenärerna innebär det nya destinationer och låga priser. Nya flygplan sänker dessutom kostnaderna för bolaget och bidrar till lägre utsläpp, säger Norwegians VD Bjørn Kjos.

Den nya modellen är sex meter längre, har 53 fler stolar än den mindre 787-8 och hos Norwegian ger det en kabinkonfiguration på 309 stolar i ekonomi och 35 stolar i premium. Enligt Boeing ska maskinen kunna flygas med 20 procent bättre bränsleekonomi än modell -8.

Norwegian har åtta B787-8 i flottan men koncentrerar sig nu helt på den större maskinen och har en beställning på 30 stycken liggande hos Boeing. Medan den mindre var med och öppnade Norwegians hela satsning på långlinjer, ska den större maskinen befästa och utveckla interconttrafiken. Enligt bolagets pressmeddelande ska den i första hand sättas in på Nordamerika, Sydamerika och Sydostasien. Det innebär två nya marknader. Hittills har Bangkok varit den enda asiatiska destinationen medan det länge ryktats om Sydamerika, bland annat från någon av de sex baserna som Norwegian har i Spanien.

Den nya maskinen är registrerad på Irland med koden EI-LNI. Finansieringen sker genom MG Aviation som står som ägare medan Norwegian i sin tur leasar flygplanet från det amerikanska företaget.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dreamliners
Skrivet av Leif, 2016-02-26 22:35:19
Ja, men när kommer SAS A350? Norwegian har nu 9 moderna B787, 3 mera i 2016. Hur kan SAS ha noll?
Anmäl inlägget
drömlinjen
Skrivet av Marcus, 2016-02-26 10:47:02
Sas har beställt a350. Vet dock inte när de kommer.
Finge jag välja skulle jag dock hellre sätta min familj på
ett fyrmotorigt plan över Atlanten.
Men det får man väl heller inte skriva.
Anmäl inlägget
Utsläpp
Skrivet av Normal, 2016-02-25 19:28:47
Fantastisk med Dreamliners, vaför gör inte SAS som Norwegian, og byter gamla plan CO2 bomberna A340, med moderna plan?
Anmäl inlägget
Grönmålning när den är som mest uppenbar...
Skrivet av Coachen , 2016-02-25 14:50:41
Bidrar till lägre utsläpp?

Om inte Kjos flugit med 38 stycken 787 hade utsläppen varit lägre. Ett tips från coachen: sätt er in i frågan innan ni försöker grönmåla er ohämmade utsläppsökning.
Anmäl inlägget
787-9
Skrivet av Anders, 2016-02-25 13:15:05
Resterande 29st dreamliners som kommer är alla 787-9.
Anmäl inlägget
Fuel economy quote
Skrivet av NORBA, 2016-02-25 13:04:31
With the fuselage stretched by 20 feet (6 meters) over the 787-8, the 787-9 will fly more passengers and more cargo farther with the same exceptional environmental performance — 20 percent less fuel use and 20 percent fewer emissions than similarly sized airplanes.
Anmäl inlägget
787-8 vs 787-9
Skrivet av Mr €, 2016-02-25 11:06:13
Det vore nog smart att byta in de 787-8 man äger till nya 787-9 så får man bättre räckvidd och mera pax på långa rutter. Man byter säkert ut de 737-800 mot 737-8MAX då de kommer och kan flyga till Nordöstra USA med dem åxå. Hoppas man valt en bättre och hållbarare inredning på -9'orna än den man har i -8'orna nu.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev