Skriv ut  

Snabbtåg kan ge mer flygtrafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 mars 2016
Tåget är flygets bästa vän. I alla fall om de planerade höghastighetsbanorna till Göteborg och Malmö blir av. Uträkningar visar att snabba tåg inte minskar flygresandet. Ett snabbtåg till Malmö kan också gynna Kastrup.

Flyg

Det finns ännu inga beslut om att det ska byggas banor för höghastighetståg i Sverige. Framför allt är det de osäkra kostnaderna som avskräcker, upp mot 350 miljarder och då täcker det inte ens alla behov som finns kring en ny järnvägsförbindelse genom södra Sverige.

Det hindrar dock inte att det är många som gärna ser fler och snabbare tåg. Ett vanligt argument är att tåg på sträckor upp till femtio mil kommer att minska flygandet eftersom resande tiden pressas ner mot två timmar.

Men hur många är det egentligen som skulle välja tåg istället för flyg?

Det råder det delade meningar om. I den rapport som Trafikanalys gjort och överlämnat till regeringen som underlag för den kommande flygstrategin, redovisas en del siffror. Eurocontrol, som ansvarar för flygledningen i Europa, har räknat på vad en höghastighetsjärnväg i Sverige, i första hand mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö, skulle innebära: En minskning av flygtrafiken men bara cirka tre procent. Trafikverket har utrett vad som hänt sedan med resandeströmmarna sedan X2000 introducerades i Sverige. På de två stora sträckorna från Stockholm till Göteborg och Malmö har flygresandet över huvud taget inte minskat. Tvärtom har flyglinjerna på de två destinationerna utvecklats bättre än inrikesflyget i genomsnitt.

Men snabba tåg kan också ge flyget en ren knuff framåt. Den så kallade Ostlänken, från Järna söder om Stockholm till Linköping ska enligt planerna ha en station vid Skavsta flygplats. Det innebär en restid på 38 minuter mellan Stockholm och Skavsta som i ett slag får en helt annan konkurrenssituation och ökat upptagningsområde. En del menar att det kan göra Skavsta till en del av inrikesflyget och avlasta Bromma/Arlanda men framför allt får närmare två miljoner människor tidsmässigt närmare till flygplatsen.

Likande scenario går att visa vad gäller Malmö. Höghastighetsbanan ska enligt planerna fortsätta till Köpenhamn och Hamburg och kan då göra stopp vid Kastrup. Resenärer i södra Sverige får därmed en snabbförbindelse till Nordens största flygplats och linjeutbudet där. Det kan dessutom stärka Köpenhamn i konkurrensen med Arlanda och Gardermoen.

Lägg till en planerad järnvägsstation på Landvetter, troligen kopplad till höghastighetsbanan och den flygplatsens upptagningsområde ökar dramatiskt. Bilden blir alltså allt tydligare: Det är knappast flyget som minskar när tåget ökar, möjligen biltrafiken. Trafikanalys konstaterar lugnt att: ”Detta borde rimligen stärka positionerna för dessa flygplatser i det svenska flygplatssystemet”, men lägger också till:

– En förutsättning är att punktligheten för tågtrafiken förbättras avsevärt med höghastighetstågen.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vilket flyg gynnas?
Skrivet av Tågvän, 2016-03-26 12:25:18
När man drog igång 10 tåg om dagen från Växjö till Köpenhamn över Öresundsbron minskade flygresandet från Växjö på den sträckan med 90%. Flyglinjen lades ner. Jag har svårt att se vinsten för flyget där. Om 3 storflygplatser gynnas av höghastighetståg, hur går det med de 10 regionalflygplatserna i sydsverige då? Och hur funkar det för boende om tågen inte stannar regionalt. Jo, de får ta bilen två timmar till närmaste tågstation. Vad vinner miljön på det?
Anmäl inlägget
Reinfeldt
Skrivet av ok, 2016-03-26 05:02:36
Som inte många saknar,var tvungen att ta fram någonting
för att locka väljare,efter "öppna era hjärtan" fadäsen. Borg var helt emot detta idiotiska projektet som bara C och Mp gillar
Anmäl inlägget
Jaja
Skrivet av David, 2016-03-25 18:52:31
Nu var det inte MP som introducerade förslaget om höghastighetsbanor utan Alliansen med en viss Fredrik Reinfelt. Nya regeringen har ärvt frågan. Läs på innan ni skriver
Anmäl inlägget
Mp sänker Sverige
Skrivet av Hj, 2016-03-25 10:10:26
MP är sveriges undergång. Låt oss hoppas att detta kapitalvansinne genomskådas och läggs på bättre saker.
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av G, 2016-03-24 22:13:51
Vem i helvitte vill gynna Kastrup??? 330 miljarder kan vi lägga på bättre saker. Polis till exempel!
Anmäl inlägget
Det är inte alltid så enkelt som man tror
Skrivet av Koffe, 2016-03-24 18:33:04
MP är inte direkt kända för att tänka igenom konsekvenserna av deras förslag om man säger så
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av ok, 2016-03-24 16:04:08
Om miljökommunisterna får som dom vill och riksdagen tar beslut om att bygga denna helt och aldeles onödiga och löjliga höghastighets tågbana, kommer alla andra investeringar i infrastruktur att slopas.Helt vansinnigt inget annat.
Anmäl inlägget
Räddnibng
Skrivet av Stor FL, 2016-03-24 09:52:32
Att höghastighetståg kommit upp på bordet beror på MP:s hat mot flyget. Om det är som artikelförfattaren tror mäste MP:s naturligtvis backa och vi slipper HH-tåg. Sveriges ekonomi är räddad!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev