Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Airbus bygger större A350?
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 24 mars 2016
En A350 med över 400 stolar. Airbus funderar just nu på att göra allvar av planerna på att sträcka ut A350-1000 ytterligare. Det skulle öka möjligheterna att konkurrera med Boeings trippelsjuor.
Just nu bygger Airbus det första exemplaret av A350-1000, den största versionen I A350-familjen. Enligt planerna ska den påbörja testflygningarna i slutet av året och kunna levereras till premiärkunden Qatar nästa sommar.
Samtidigt har Airbus börjat undersöka om det finns en marknad för en ännu större version, hittills kallad A350-1100 eller A350-8000. Den skulle i så fall ha kapacitet att ta ytterligare 45 stolar och komma upp i 414 passagerare, att jämföra med de 369 som ryms i en A350-1000. Framför allt skulle det ge Airbus en möjlighet att konkurrera med Boeings B777-9 som har 409 stolar ombord. Det är första hand Boeings nya trippelsjuorna som Airbus ser som främsta konkurrent till A350 och just B777-300ER har hittat en nisch bland annat hos flygbolagen i Mellanöstern som Airbus haft svårt att hävda sig i. Däremot har alla tre Dreamliners mindre kapacitet än den nya A350-1000: från 242 stolar i B787-8 till 330 stolar i B787-10. Även Boeing har börjat skruva ihop det första exemplaret av sin största version i Dreamliner-familjen men ska inte levererar till United förrän under 2018, men det är alltså de nya B777X som Airbus vill möta med en ny och större version av A350.
Flygbolagen har idag ett ökat behov av större långlinjemaskiner. Det visar bland annat det faktum att Airbus minsta A350 inte alls lockat köpare och det är knappast troligt att den ens kommer att produceras. Trots det har det inte varit självklart för Airbus att inleda projekteringen av en stor A350. Försäljningschefen John Leahy har själv varit tveksam:
– Jag är den som inledningsvis var mest skeptisk till att det verkligen finns en efterfrågan på ytterligare 45 stolar. Men nu tror jag på att det finns en marknad.
I dagsläget har Airbus 181 beställningar på A350-1000. Om flygplanstillverkaren gör allvar av planerna på en ännu större variant i A350-familjen kan den i så fall komma att presenteras under den stora flygmässan Farnborough i juli.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Beställningar
Skrivet av AE, 2016-03-24 10:08:56
Noterar att antalet A350 i orderboken är: 777 stycken till 41 kunder.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Generation X:
SV: JAS-funktioner, omoderna?
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
Bantat BRA:
SV: Slutet för BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap