Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
SAS: Skandinavien är ingen bra internationell hub
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 1 april 2016
Skandinavien har förutsättningar att bli en hub för interkontinental transittrafik. Det menar många i branschen. Men SAS vd ser inga möjligheter för flygbolaget att satsa på transfertrafik.
Det stora framgångarna för flygbolagen i mellanöstern bygger främst på det geografiska läget. Doha och Dubai ligger precis på rätt plats mellan Europa och Asien i tider när långlinjetrafiken ökar dramatiskt. Även Helsingfors har utnyttjat sin geografiska position på storcirkeln och kunnat bygga upp linjenätet till Asien med inmatning från Europa.
Liknande tankar kring Arlanda har presenterats med jämna mellanrum. Bland annat menar Björn Kjos att Stockholm är den perfekta platsen för flygningar till Asien i den stund som Norwegian får tillstånd att flyga över Ryssland. Samtidigt påpekar han att det är kortare väg från länder som Korea, Japan och Kina till USA’s östkust om man väljer att ta vägen över Skandinavien istället för över Stilla Havet.
Det är också realiteter som spelar in i Arlandas ambition på att bli en av få flygplatser i Europa med pre-clearence. Det skulle kunna generera passagerarströmmar från till exempel norra Asien att ta vägen över Stockholm, sköta hela inreseförfarandet på Arlanda och sedan obehindrat kunna fortsätta som inrikespassagerare i USA.
Men tanken på att bygga upp Skandinavien som en stor internationell hub med fokus på transittrafik är inget som SAS vd Rickard Gustafson ser som en framtidsmöjlighet. I alla fall inte för SAS som flygbolag.
– Jag ser faktiskt inte Skandinavien som en hub för transfer-trafik. Vårt geografiska läge är inte riktigt idealiskt för en transitbaserad verksamhet. För att det ska fungera måste man hitta ett sätt att generera mycket trafik från centraleuropa till Skandinavien och då måste vi tävla med hubbarna i mellanöstern och de som finns i Europa.
– Att försöka förvandla Skandinavien till en transithub skulle vara både kostsamt och farligt för oss att ge oss på, säger han i en intervju med den amerikanska ekonomisajten Business Insider.
Istället vill Rickard Gustafson fortsätta att utveckla ett linjenät som passar för resenärer på väg till en destination.
– När vi planerar för nya destinationer, vill vi hitta en bra mix av affärs- och privatresande. Det ska vara flyglinjer med en tillräcklig efterfrågan på en direktflygning mellan den destinationen och Skandinavien.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
SAS lanserar Århus - Scandinavian Mountains Airport
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
05:06 FlixBus storsatsar på flygbussar till Arlanda - Bussmagasinet
19:35 Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten | Transportföretagen - Via TT
18:03 Näringslivet i Stockholm välkomnar regeringens förslag om en halverad flygskatt
18:02 Remiss av promemorian Sänkt flygskatt Diarienummer: Fi2024/01009
Fler artiklar
Flygforum
Columbia:
Anko Van Der Werff på routes
!:
SV: SAS uniform
Reg:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
A320:
SV: Motorolja flygplan
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap