Skriv ut  

SAS: Skandinavien är ingen bra internationell hub

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 april 2016
Skandinavien har förutsättningar att bli en hub för interkontinental transittrafik. Det menar många i branschen. Men SAS vd ser inga möjligheter för flygbolaget att satsa på transfertrafik.

Det stora framgångarna för flygbolagen i mellanöstern bygger främst på det geografiska läget. Doha och Dubai ligger precis på rätt plats mellan Europa och Asien i tider när långlinjetrafiken ökar dramatiskt. Även Helsingfors har utnyttjat sin geografiska position på storcirkeln och kunnat bygga upp linjenätet till Asien med inmatning från Europa.   

Liknande tankar kring Arlanda har presenterats med jämna mellanrum. Bland annat menar Björn Kjos att Stockholm är den perfekta platsen för flygningar till Asien i den stund som Norwegian får tillstånd att flyga över Ryssland. Samtidigt påpekar han att det är kortare väg från länder som Korea, Japan och Kina till USA’s östkust om man väljer att ta vägen över Skandinavien istället för över Stilla Havet.

Det är också realiteter som spelar in i Arlandas ambition på att bli en av få flygplatser i Europa med pre-clearence. Det skulle kunna generera passagerarströmmar från till exempel norra Asien att ta vägen över Stockholm, sköta hela inreseförfarandet på Arlanda och sedan obehindrat kunna fortsätta som inrikespassagerare i USA.

Men tanken på att bygga upp Skandinavien som en stor internationell hub med fokus på transittrafik är inget som SAS vd Rickard Gustafson ser som en framtidsmöjlighet. I alla fall inte för SAS som flygbolag.

– Jag ser faktiskt inte Skandinavien som en hub för transfer-trafik. Vårt geografiska läge är inte riktigt idealiskt för en transitbaserad verksamhet. För att det ska fungera måste man hitta ett sätt att generera mycket trafik från centraleuropa till Skandinavien och då måste vi tävla med hubbarna i mellanöstern och de som finns i Europa.

– Att försöka förvandla Skandinavien till en transithub skulle vara både kostsamt och farligt för oss att ge oss på, säger han i en intervju med den amerikanska ekonomisajten Business Insider.

Istället vill Rickard Gustafson fortsätta att utveckla ett linjenät som passar för resenärer på väg till en destination.

– När vi planerar för nya destinationer, vill vi hitta en bra mix av affärs- och privatresande. Det ska vara flyglinjer med en tillräcklig efterfrågan på en direktflygning mellan den destinationen och Skandinavien.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev