Skriv ut  

SAS och Norwegian sida vid sida

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 april 2016
Det är den interkontinentala trafiken som är ljuset för SAS i ögonblicket. Den nya linjen till Los Angeles har tidvis haft närmare 15 procent högre beläggning än trafiken i övrigt. SAS och Norwegian var i princip lika när det gäller antalet transporterade passagerare under mars månad.

 

SK och DY
SAS (SK) och Norwegian (DY) (xx)=Iata kod

Två nya långlinjer drar upp siffrorna för SAS. Trafiken till Boston och Los Angeles slår tydligt igenom i passagerarsiffrorna för mars månad. Linjen till Los Angeles har tidvis haft en beläggning på 85 procent, vilket är betydligt högre än den genomsnittliga kabinfaktorn som stannade på 71,4 procent.

– Den fortsatta satsningen på vårt interkontinentala erbjudande har fått ett mycket gott gensvar bland våra kunder och Los Angeles-linjen. som vi förbättrar vår produkt arbetar vi vidare med effektiviseringsarbetet för att skapa förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Norwegian å sin sida har en fortsatt hög genomsnittlig kabinfaktor, 87,9 procent under månaden.

– Vi ser att allt fler resenärer väljer Norwegian och det gäller särskilt affärsresenärer på inrikeslinjer i Skandinavien och på destinationer i Europa. Allt fler företag inser att det går att köpa flygbiljetter med god kvalitet till lågt pris och går igenom sin resepolicy för att minska kostnaderna utan att det går ut över kvaliteten, säger Norwegians VD Bjørn Kjos.

De två flygbolagen ligger i princip sida vid sida när det gäller antalet passagerare under mars månad. Det skiljer 100 000 resenärer till SAS fördel. De mycket starka siffrorna när det gäller Norwegians passagerarutveckling beror till del på att förra året strejkade de skandinaviska piloterna i Norwegian Air Norway och det innebar en mängd inställda flygningar.

Passagerare SAS: 2,3 miljoner     Norwegian: 2,2 miljoner

Trafiktillväxt RPK SAS: +4 %       Norwegian: +27 %

Kapaciteten ASK SAS: +6,8 %    Norwegian: +27 %

Kabinfaktor SAS: 71,4 %      Norwegian: 87,9 %




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS skandal påsk
Skrivet av JJ, 2016-04-10 15:08:04
Räknar man alla drabbade SAS passasjerare under påsk? Nu måste SAS stå till rätta!
Anmäl inlägget
Styrd av ekonomer?
Skrivet av Jonte, 2016-04-09 13:43:39
Styrd av ekonomer! Det måste vara Norwegian för det vägrar i stora stycken att betala ut ersättning till drabbade passagerare.
Norwegian lever på att inte göra rätt för sig!

Anmäl inlägget
Går ej att jämföra
Skrivet av Darth Vader, 2016-04-09 13:32:08
Det går ej att jämföra dessa två helt olika bolag med väldigt olika affärsmodeller. SAS satsar på kvalitet för frekventa resenärer inom och till och från Skandinavien. Norwegian satsar på lågservice till sällan resenärer från ett flertal baser i Europa.
Anmäl inlägget
Sen som vanligt
Skrivet av Sandra, 2016-04-09 05:17:49
Frösundavik-SAS missade tåget igen.
Man har totalt misslyckats försvara en etablerad marknad. Ingen Go alls i ett bolag styrt av ekonomer. År efter år. Vem kan stoppa parodin?
Anmäl inlägget
Vem tjänar pengar?
Skrivet av ABC, 2016-04-09 01:33:21
Handlar inte all affärsverksamhet om vem som tjänar pengar? Vad är deras beläggning, snittpris och kostnader?
Anmäl inlägget
Gatwick
Skrivet av Meningslöst, 2016-04-08 16:15:39
Med Norwegians expansion från baser utanför Skandinavien så haltar jämförelsen med Skandinavien baserade SAS. Det intressanta är väl andelen av den skandinaviska trafiken? Annars blir det äpplen och päron och omöjligt att jämföra.
Anmäl inlägget
Marknadsandel scandinavien???
Skrivet av Kalle, 2016-04-08 12:05:23
Hur stor del av den skandinaviska marknaden har respektive bolag???
Tittar vi inte på det kan vi jämföra totala passagerarsiffror för alla bolag som har någon trafik på Skandinavien med varandra och då är både Norwegian och SAS små en jämförelse som är fullständigt ointressant som skandinavisk kund.
Vilken marknadsandel av den skandinaviska marknaden har respektive bolag????
Då kan man även få en uppfattning vem som växer respektive minskar i Skandinavien.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev