Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kostnader
Skrivet av Inge F. Vidare, 2016-04-13 22:32:05
Alla kostnader mht. evt. pre clearence kommer vi flyg resenärer att betala, genom påslag på biljettpriserna, är det värt det nej absolut inte. Om man idag är ESTA resenär går det ganska lätt att komma genom US Immigration ändå.
|
|
Avundsjuka
Skrivet av Pennywise, 2016-04-13 11:57:06
Problemet är att pre-clearance hamnar på ARN och inte på CPH. Dansk avundsjuka ser hellre att ingen nordisk flygplats får en fördel som inte gynnar CPH. Se bara när ARN fick HKG. Dansken skrek i högan sky och krävde att CPH också skulle få direktflyg till HKG. SAS skulle alltså konkurrera inbördes på en ny linje. Att Luleåpassagerarna skulle behöva en hotellnatt i Stockholm för att åka till USA ordnas ju lätt med en liten tidtabellsjustering.
|
|
@Janne
Skrivet av Blue Moon, 2016-04-12 00:45:48
Har du en källa som kan bekräfta dina påstående med alla kostnader? Jag fick en annan version hur mycket det skulle kosta och är långifrån vad du har påstått.
|
|
Glöm Pre clearance
Skrivet av Lars Nilsson, 2016-04-11 18:57:34
Mina senaste tre inresor har gått snabbt och smidigt med de nya digitala kioskerna. Att driva kostnader för projekt som varken flygbolag eller resenärer eftersträvar är en av Swedavias paradgrenar....
|
|
Pre-clearance
Skrivet av Potus, 2016-04-11 18:40:57
Operationellt är det en mardröm mex Pre-clearance. På vissa flygplatser är 80% av flighterna till USA kraftigt försenade, på grund av alla som fastnar i kontrollen. På mer än varannan flight måste man dra baggage. Så, det är inte bara fördelar med Pre-clearance. Blir också en massa mis-conx på andra sudan.
|
|
US Imigration
Skrivet av Janne, 2016-04-11 18:02:17
Investeringskostnad ca 300-500 msek. Driftskostnad ca 60 msek per år inkluderande försörjning av upp till 20 amerikanska familjer. Resenärer från t.ex. Luleå måste resa dagen innan = en extra hotellnatt. Men kanske stockholmarna är beredda ta kostnaden för projektet, US Imigration vältrar över sina kostnader på svenska resenärer!
|
|
Transfer
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-04-11 17:54:53
Transfer till inrikes blir dock betydligt kortare. Via LAX till Hawaii, eller via ORD/EWR till andra destinationer.Det tilltalar inte DY som inte har något samarbete så vitt jag vet. SK har dock codeshare samarbete med bl.a. AA. Så man kan tycka att det borde vara omvänt.
|
|
Ingen enorm fördel
Skrivet av Koffe, 2016-04-11 12:39:48
Jag har inte haft några tidsbekymmer med de amerikanska myndigheterna när jag besökt landet på traditionellt sätt så jag har svårt att tro att man vinner så mycket tid på att göra det på ARN.
|
|
Stor fördel för oss passagerare
Skrivet av Bertil, 2016-04-11 12:05:12
Det är en stor fördel med pre-clearance på Arlanda. Det är enormt skönt att ha denna procedur avklarad när man kommer trött till USA. Jag står hellre en halvtimma i kö på Arlanda innan jag påbörjat resan än jag står upp mot två timmar i USA och svarar på alla frågor.
|
|
haha
Skrivet av Pelle, 2016-04-11 11:58:37
Intressant är det att SAS nämner kapaciteten på F-piren som en faktor. (något som egentligen är Swedavias problem) Är det inte så att om preclearance ges så har Norwegian en stor long haul bospå ARN vilket skulle konkurrensutsätta SAS kraftigt. Är det inte där skon klämmer RG?
|
|
DUB
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-04-11 11:52:27
I Dublin tar det mellan 35-45 minuter. Vid ankomst kan man annars få vänta upp till 2 timmar för post-clearance.
|
|