Skriv ut  

Bromma kvar till 2038, ny bana på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 april 2016
Arlanda ska bli den stora hubben, inte bara för Stockholm utan Sverige. Då krävs en fjärde bana. När den är klar kan Bromma stängas. Inte förr. Det föreslår Anders Sundström i sin utredning om Bromma och Arlanda.

När kapaciteten på Arlanda garanterar tillgängligheten till Stockholmsregionen, då, men först då kan Bromma läggas ner.

Det var budskapet från Anders Sundström när han idag presenterade sin utredning ”Mer flyg och bostäder”. De två frågorna hänger ihop, framför allt eftersom det område där Bromma flygplats ligger, kan rymma minst 30 000 nya bostäder, något som behövs i bostadsbristens Stockholm.
Det innebär dock inte att det finns anledning att lägga ner Bromma innan kontraktet med Stockholms Stad går ut 2038. Och orsaken är enkel.

Arlanda måste kunna garantera tillgängligheten till Stockholm, både för inrikesflyget och för den internationella trafiken. För att klara det krävs en fjärde bana och den tar cirka 20 att få på plats. Alltså blir Bromma kvar fram till avtalet går ut.

- Det krävs omfattande utbyggnad av Arlanda, inte bara en ny landningsbana som bör vara satt i drift senast 2035. Men för att klara det krävs att regeringen dels tar ett helhetsansvar, dels inleder det arbetet nu, sa Anders Sundström på presskonferensen.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skyll inte Sundström eller Miljöpartiet...
Skrivet av Lae, 2016-04-12 20:29:43
...detta har Swedavia ordnat åt svenska folket! När det blev ett nytt avtal hösten 2007 var Brommadebatten död. Den var i princip död ända fram till 2010, då Swedavia gjorde entré.

http://lae.blogg.se/2016/april/the-battle-of-bromma-70-2.html
Anmäl inlägget
Bromma vs. Arlanda
Skrivet av Mr €, 2016-04-12 07:30:18
Marken på Bromma är för värdefull och man gör det dyra genrepet nu på Barkarbyfältet. Dock kräver massiv bebyggelse på Bromma ny motorväg och ny bro till E4'an via Alvik samt ordentligt med nya spår för Tvärbanan. Stora markområden runt Arlanda är blockade för ev. placering av bana 4. När den är bestämd (åsen bakom bana 3 o Halmsjön) så kan de stora markområdena släppas för bebyggelse.
Anmäl inlägget
behov 2038
Skrivet av Kalle, 2016-04-11 22:39:19
Det är ingen som har pratat om behovet i dag 2016 utan är baserat på en volymökning fram till 2038 det är då den 4:e banan behövs för pik trafiken på morgon respektive kväll.
Dessutom varför skall skattebetalarna i Stockholm hyra ut marken till flygplatsen för 5 milj om året när man kan få ut miljarder för marken. Oansvarigt mot skattebetalarna som äger marken gemensamt.
Anmäl inlägget
Bra förslag
Skrivet av Bertil, 2016-04-11 22:34:44
Ett vettigt förslag som ligger i tiden. Dags att lägga ner Bromma. Sedan är det en annan sak om det behövs en ytterligare bana på Arlanda. Borde räcka på att satsa på ny terminal. Förläng istället bana 01R/19L.
Anmäl inlägget
Räcker med tre banor
Skrivet av Vetaren, 2016-04-11 20:02:57
Självklart behöver inte Arlanda 3 banor, men anlägggärba en ny och gräv upp 08/26 med 3 paralleller kommer man klar trafiken långt framöver
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Oja, 2016-04-11 19:47:12
Är det samma Anders Sundström som inte beviljades ansvarsfrihet i Swedbank?
Vilken sanningshalt ligger då bakom ett sådant förslag oavsett om man är för eller emot förslaget?
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Anonym, 2016-04-11 17:47:36
Stäng den tunga kommersiella flygtrafiken på Bromma (som flyttas till Arlanda). Tillåt endast samhällsnyttigt flyg, allmänflyg, etc på Bromma.
Anmäl inlägget
Fyra banor behövs för morgon och kväll
Skrivet av PM, 2016-04-11 17:34:09
Det enkla svaret på varför det behövs fyra banor är för att kunna härbärgera morgon- och kvällstrafiken från Bromma den dag den flyttar över till Arlanda.

Världsrekordet i antal flygrörelser har idag London-Gatwick med sina 54 rörelser per timme. Det kommer dock till priset av ineffektiv flygning (alla flyger med exakt samma fart) och att man kör interfolierad trafik, (varannan rörelse en start och varannan en landning). Fungerar på LGW, men kanske inte på ARN.
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av Darth Vader, 2016-04-11 17:25:55
Men exakt vad man kunde vänta sig från en typisk Sosse apparattjik, dumt och oigenomtänkt som allt annat den här "regeringen" gör. 4 banor på Arlanda.. varför inte 8 banor, förläng korta banorna och skit i att bygga fler. Arlanda är inte och blir heller alldrig någon storflygplats..
Anmäl inlägget
Vill Bromma skall vara kvar!
Skrivet av Modert Arbetare, 2016-04-11 17:23:13
Att Anders Sundström uttalat sig gör mig så ledsen som Bromma bo.
Det gör att Bromma lever och diskussionen om Bromma skall bli större och mer utbyggd vore på sin plats.
Anmäl inlägget
Förläng bana 2 och 3 också.
Skrivet av Theodor Brasved, 2016-04-11 17:19:39
Om de nu ska bygga en bana till (parallellt med bana 2, får man väl förmoda) förläng då samtidigt bana 2 och 3. Med två parallellbanesystem med lika långa banor har ARN de banor man behöver för all framtid. Utan att behöva störa alla gnälliga väsbybor......
Anmäl inlägget
Läääängre banor!
Skrivet av Läääängre banor!!!, 2016-04-11 16:57:40
Vad Arlanda behöver är verkligen inte en bana ytterligare. Däremot bör banorna förlängas till normal standard. Pinsamt att överhuvudtaget diskutera en fjärde bana då betydligt mer trafikerade flygplatser klarar sig på två banor.
Anmäl inlägget
Låt Bromma vara kvar!
Skrivet av Brommabo, 2016-04-11 15:43:57
Jag bor i Ulvsunda, Bromma, precis vid inflygningsbanan till Bromma. Jag vill att flygplatsen skall vara kvar. Bromma har idag ett allt tystare flyg som stör allt mindre. Jag fasar för all fordonstrafik och buller det blir när flygplatsen ersätts med 30.000-40.000 bostäder. Undersökningar som gjorts visar sedan tidigare att flygplatsens grannar sådana som jag vill ha flygplats framför bostäder på flygplatsens område.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Jens, 2016-04-11 14:36:05
Dubai, Melbourne, Hong Kong, London-Heathrow, Manila, Shanghai-Pudong, München, Jakarta, Säo Paolo och Tokyo-Narita är alla bra mycket större än Arlanda och de har TVÅ banor. Nästan alla andra flygplaster i världen klarar sig på tre, hur stora de än är. Jag kan verkligen inte begripa varför just Arlanda, med sin ringa trafik måste ha FYRA banor, dvs. fler än Beijing Capital, världens näst största flygplats.
Anmäl inlägget
Bättre kommunikationer till ARN
Skrivet av Vällingbyare, 2016-04-11 14:19:24
Helt rätt, låt Bromma vara kvar till 2038 och lägg sedan ner.

Men det behövs bättre kommunikationer till Arlanda. Bor man inte längs med pendeltågslinjen så är det krångligt och tidsödande att ta sig dit, jag vet för jag jobbar där...

Och varför inte samtidigt satsa på att bygga ut järnvägsstationen samtidigt? Bygg ett nytt spår mellan Enköping och Arlanda och vips så har hela Mälarregionen fått utmärkta kommunikationer med flygplatsen utan ett krångligt byte i Stockholm!
Anmäl inlägget
Bra förslag
Skrivet av ZEKE, 2016-04-11 13:38:41
Helt rätt.
4 banor på Arlanda, å Bromma kan läggas ned.
Att ta sig till Arlanda är inte något problem. Bil, buss, eller tåg. Enkelt.
Att få miljömupparna att bygga ut Arlanda lär nog bli ett problem. Kanske kan man finna stöd i att Airbus/Siemens nu skall utveckla eldrivna flygplan.....
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Jens, 2016-04-11 13:05:22
Fyra banor? De största flygplatserna i världen klarar sig ofta bar på två. Kanske en ny, avlägsen terminal också? Finns det något på Arlanda som är genomtänkt?
Anmäl inlägget
Avståndet
Skrivet av Fredrik, 2016-04-11 12:55:06
Bromma ligger 9 km från Stockholms centrum, Arlanda 42 km. Bromma har ett oslagbart läge, därför bör den vara kvar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev