Skriv ut  

Sundström: Arlanda har betydande brister

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 april 2016
Det är Arlanda som i framtiden ska bära huvudansvaret för den svenska flygtrafiken. För att klara det krävas nya bana och stora investeringar eftersom Arlanda har ”betydande brister” enligt utredaren Anders Sundström. Han är också tveksam till Swedavias planer för Arlanda och att Arlanda Stad kan bli ett hinder för flygplatsens utveckling.

I den digra rapport som Anders Sundström presenterade igår är det Arlanda som är i fokus. Den ska vara det kraftfulla navet i svensk flygtrafik, både inrikes och internationellt och även bli en tuff konkurrent till övriga flygplatser i norra Europa.

– Vi har underskatta frågan om Arlandas utveckling och pratat enbart om Bromma, sa han bland annat under presskonferensen.

Det är en brist på engagemang kring utvecklingen på Arlanda som satt sina spår och det sticker inte utredningen under stol med: ”Arlanda har som flygplats betydande brister. Det beror på att flygplatsen har byggts ut successivt under lång tid och med bristande strategisk framförhållning. Resultatet är en flygplats med fyra olika terminaler utan direktförbindelse dem emellan, långa avstånd, två utrikesterminaler långt från varandra, undermålig entré till den största inrikesterminalen, dåliga transferförbindelser mm. De kommande utbyggnaderna av Arlanda måste ses mot den här bakgrunden. För att Arlanda ska stärka sin konkurrenskraft, måste flygplatsen bli effektivare och mer tillgänglig för resenärer, flygbolag och andra aktörer som finns på flygplatsen. Det blir en svår uppgift.”

De investeringar, den utbyggnad och de förändringar som måste till för att gjuta kraft i flygplatsen handlar om att bygga en fjärde bana som helst ska stå klar 2035. Den ska ligga parallellt med bana 1 och 3 och öka den maximala kapaciteten i högtrafik från dagens 88 rörelser i timmen till 120. Det är en kapacitetsökning som också gör att hantera den blandning av jet och turboproptrafik som en ökad inrikestrafik på Arlanda innebär. Vid sidan av en ny bana krävs också stora investeringar i nya terminaler, nya flygvägar kring flygplatsen, utbyggnad av tillfarterna till flygplatsen, både vägar och järnväg, allt för att kunna möta de 44,4 miljoner passagerare som långtidsprognosen säger är verklighet år 2040.

Ett problem i sammanhanget är att en ny bana inte finns med i den masterplan för Arlanda som har fram till 2040. Inte heller kommer terminalerna att byggas ut i den takt som Anders Sundström vill och framför allt samla passagerarströmmarna på ett betydligt smidigare sätt än idag.

– Den idéstudie jag låtit genomföra visar med all önskvärd tydlighet att Swedavia står inför ett mycket svårt investeringssteg. De alternativ som Swedavia på kort tid har tagit fram visar att utbyggnaderna är möjliga. Däremot är jag tveksam till om Swedavias utbyggnadsalternativ är tillräckligt bra för att Arlanda ska få en god internationell konkurrensförmåga. Jag är med andra ord inte övertygad om att något av Swedavias alternativ är den optimala lösningen, skriver Anders Sundström.

Det kan bland annat tolkas som att Anders Sundström inte är förtjust i de stora planer som finns för Arlanda Stad och vad de planerna innebär för flygtrafiken.

– Jag är tveksam till Arlanda Stad och ser att det kan bli trångt vilket gör det svårt för flygtrafiken att växa på Arlanda. Den får därför inte hindra utvecklingen.

Utredningen pekar på att det krävs stora kostnader för att klara den framtid som Arlanda behöver. Det gör att staten måste se över hur Swedavia ska genomföra finansieringen, något som kan kräva en förändrad styrning av Swedavia och eventuellt minska det avkastningskrav som idag finns. Men det är ett arbete som måste börja nu och det är regeringen som har ansvaret.

– Min målbild är att utbyggnaden av Arlanda bör vara genomförd fram till 2035 för att ge marginal och trygghet. Därför måste planeringen av den fjärde banan starta redan 2016. Det är inget att gå och vänta på.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

inget vidare kommer hända
Skrivet av Diavel, 2016-04-13 22:21:01
på Arlanda, för dyrt , för krångligt med alla helt omöjliga och oflexibla regelvärk som våra okunniga och ointelligenta politiker och byråkrater har infört genom många år, nä det kommer fortsätta gå som det nu gör. Bromma kommer inte stänga, och det enda som händer på Arlanda är fler kontorer och butiker, det enda som Swedavia mäktar med...
Anmäl inlägget
Arlanda och buller
Skrivet av Mr €, 2016-04-13 09:45:34
Vore kanske smart att Arlanda optimeras för de modernaste och tystaste planen A321neoLR och 737MAX. De kommer ta en del av trafiken till USA's städer på östkusten, så behovet att förlänga Arlandas banor är begränsat. Dock vore ett transfertåg mellan terminalerna som i Chicago vara en naturlig utveckling och den kunde även gå till en ny terminal vid bana 4 som då även kunde ha en privat FBO för biz jets.
Anmäl inlägget
Bygg ut Bromma
Skrivet av Piloten , 2016-04-12 21:57:42
Bara att bygga ut Bromma mer och behålla Arlanda.
Bostäder kan man bygga på platser där det är lämpligt.

Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av OK, 2016-04-12 19:55:00
Swedavia är tillsammans med miljökommunisterna det största hindret för att Arlanda ska bli en bra och välfungerande modern flygplats..
Anmäl inlägget
Brister och brister
Skrivet av Lars Alexander, 2016-04-12 18:52:46
Det har ju visat sig att även Sundström har sina brister. När en blind leder en blind...
Anmäl inlägget
Miljötillstånd.
Skrivet av Steff , 2016-04-12 16:42:25
Miljömuppar och AB Väsbyhem är det största hindret för mer flyg på Arlanda, inte Svedavia
Anmäl inlägget
Arlandas utbyggnad
Skrivet av Ben, 2016-04-12 16:22:57
Skarpsinniga iakttagelser av Anders Sundström. Äntligen någon som kommenterar detta eländiga lappverk. Tyvärr ser jag inget i den nya planen som adresserar hur man skall komma till rätta och konsolidera verksamheten. Istället en pir här och ett par andra där. Separata infrastrukturer utan någon helhet.
Anmäl inlägget
En fjärde bana?
Skrivet av J2TheK, 2016-04-12 14:23:40
Tänk om man kunde nyttja de tre befintliga banorna som de riktiga flygplatserna i Europa gör...
Anmäl inlägget
RWY4
Skrivet av Tim, 2016-04-12 13:34:56
En fjärde bana är inte nödvändigt. Men förläng så alla eller iaf två Sv tre banor har ordentlig längd och få bukt med ett gäng hinder i hur inflygningarna måste ske
Anmäl inlägget
Masterplan
Skrivet av DD, 2016-04-12 08:16:38
I Swedavias "masterplan" för investeringar på Arlanda hittar man bara kontor och handelsytor.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev