Det finns 30 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Skattepengar
Skrivet av Must, 2016-04-20 00:33:48
Ska våra skattepengar verkligen gå till att sponsra flygbolag?
|
|
@tapasmannen
Skrivet av Staten, 2016-04-19 21:34:54
I Sverige har vi valt att organisera staten på tre nivåer (två på Gotland). Så även en kommun räknas som stat.
|
|
@Viggo
Skrivet av Tapasmannen, 2016-04-19 20:46:36
Nej Viggo, det är inte olagligt hur mycket du än tycker att det borde vara det. Dessutom är inte Norrköping någon stat. Det handlar inte om något STATLIGT stöd, som du påstår, utan kommunalt!
|
|
Fel tider
Skrivet av Dan Olofsson, 2016-04-19 14:30:46
Tidtabellen på sträckan har ändrats. Ankomst från München är 14.40, och från Norrköping går flighten 15.05. Flygtid 2 timmar.
|
|
Verklighetsfrämmande resonemang
Skrivet av Viggo, 2016-04-19 11:37:37
Hur nödvändigt det än kan tyckas så är detta ett statlig skattefinansierat stöd direkt till ett kommersiellt flygbolag. Det går inte att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar och hoppas att flygbolaget kan betala tillbaka stödet om fem år. Verklighetsfrämmande resonemang.
|
|
Stödet nödvändigt
Skrivet av Sven, 2016-04-19 10:34:46
Stödet är tyvärr nödvändigt. Men förhoppningsvis så går linjen bra vilket gör att flygplatsen kan betala tillbaka majoriteten av pengarna sedan.
Förövrigt så är det inte skattepengar direkt eftersom pengarna tas från överskott från kommunala bolag. Dessutom har flygplatsen de senaste åren "skött" sig bra och sänkt kostnaderna åtgången av skattepengar och då kan man tycka att de ändå är värda det här stödet.
|
|
Statligt stöd är all skattefinansierat stöd
Skrivet av Viggo, 2016-04-19 09:59:03
Skattefinansierat stöd till kommersiella flygbolag är definitivt ett regelbrott. Det snedvrider konkurrensen mellan flygbolagen. Det är konstigt att dessa avtal inte granskas av någon ansvarig jurist. EU knackar nog på dörren snart.
|
|
@Königsberg
Skrivet av Tapasmannen, 2016-04-18 15:16:09
Finaniseringen av flyglinjen är inte det minsta olaglig. Du blandar ihop det med EU-bestämmelser angående statligt stöd till flygbolag och andra bestämmelser. Att t ex kommuner eller företag går in och stöder flyglinjer är helt lagligt. Sedan kan man olika åsikter om det moraliska i det. Hade jag varit skattebetalare i Norrköping hade jag absolut haft det. Varje biljett subventioneras med tusenlappar i hela fem år framåt!
|
|
Korrekt
Skrivet av Östgötabo, 2016-04-17 22:30:30
Sven. Dina beräkningar stämmer, det var mindre på ankomsten, enligt inchecknings-kvinnan som talade till Svt var det dock 29 pax av 35 på avgångsturen, men det spelar ingen roll. Tycker du har helt rätt inställning, det gnälls om avgångstider men enligt bokningsläget så verkar det inte ha en avgörande faktor.
|
|
eu-lag
Skrivet av Köningsberg, 2016-04-17 20:48:59
Synd bara att linjens finansiering är olaglig.
|
|
Vi får se
Skrivet av Sven, 2016-04-17 16:46:08
Måste korrigera alla drullputtar. Kan nämligen meddela passagerarantalet. Det var 17 stycken ankommande och 26 stycken som åkte iväg. Räknade nämligen själv, så det så.
Sen så får vi väl se hur det går. Men varför kan inte NRK få finnas? NYO är just nu trafikerat av skitbolag som man helst ej vill flyga med. Visst LPI är en konkurrent men kom ihåg att 90% av östgötarna fortfarande flyger från Arlanda.
Bokningarna har hittills gått bra! Så ge det en chans!
|
|
Måste till flera turer
Skrivet av Bertil, 2016-04-17 11:15:26
Om denna linje skall kunna användas av näringslivet räcker det inte med en tur om dagen. Det måste vara minst en tur på morron mer borde kommunen fått för sina extra 25 Mkr som man satsat på linjen. Just nu är det KLM som har bästa förbindelserna från regionen med tre turer om dagen från Linköping. Det tar ju bara 15 min extra att åka till Linköpings flygplats från Norrköpingsområdet.
|
|
Nästintill fullsatt 2
Skrivet av Östgötabo, 2016-04-16 23:07:48
Rhell, jo men du nämner ett faktafel där, de första två veckorna kör man med Embraer 135 som tar 35 pax. Sedan byter man till 145:an med 49 säten. Alltså var det ca 30 av 35 platser sålda igår på premiärturen. Det syns även att flera avgångar framöver är ordentligt sålda. Felet med de tidigare bolagen som valt Norrköping efter Cimber är att de var dyra och dåliga alternativ.
|
|
Ta en tapas till...
Skrivet av @Roffey, 2016-04-16 21:50:09
Det är trafikflyget på flygplatsen vi pratar om. Det ansvaret har det kommunala bolaget Linköping City Airport. Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag aldrig påstått något annat än att Nyköpings kommun just har en minoritetspost i NYO. Men du skriker högt även när du har fel och när du slutligen inser att du har fel så upprepar du bara vad som skrivits tidigare av andra - plötsligt blir det DINA ord. Omoget!
|
|
Nästintill fullsatt
Skrivet av Rhell, 2016-04-16 19:22:10
Östgötabo. Nästintill fullsatt verkar vara ett töjbart begrepp. Det lär ha varit 30 pax både hit och tillbaka. Alltså 19 tomma stolar i varje riktning, då planet tar 49 pax. Hoppas det blir bättre framöver.
|
|
@tapasmannen
Skrivet av Roffey, 2016-04-16 11:34:09
Linköping City Airport (LCA), även kallad flygstationen - ägs av Linköpings kommun. Flygplatsen (LPI) ägs av SAAB till 100 %. Finansieringen av driften till flygstationen regleras genom ett avtal mellan Linköpings kommun samt SAAB AB. Skavsta har Nyköpings kommun en minoritetspost, majoriteten samt kontrollen av flygplatsen ägs av (huvudmannen) Abertis. I Skavstas fall har man inte gjort skillnad på driften av flygstationen och driften av flygplatsen vilket är fallet på LPI/LCA.
|
|
Satsa på Skavsta.
Skrivet av Kalle, 2016-04-16 11:00:47
Det gagnar hela regionen istället för att likt McDonalds sprida ut flygplatser likt en farsot. Skavsta + upparbetade flygbussrutter/tåg. Kanske helikopter transfer?
|
|
Bokningsläget
Skrivet av Östgötabo, 2016-04-16 10:27:31
BMI Regional har redan innan trafikstart meddelat att bokningarna gått över förväntan och premiärturen var nästintill fullsatt både hit och dit. Förstår inte all denna negativism. Så länge det är en bra produkt, vilket detta är med jetplan och Lufthansa-avtal på sträckan.
|
|
Tapasmannen
Skrivet av @ Roffey, 2016-04-16 09:21:53
Du får läsa på och skärpa till dig. Om man har fel så bör man ge upp och inte skrika högre för att man vill tro att man har rätt. Det är skillnaden mellan att vara barn respektive vuxen. http://www.linkopingcityairport.se/om-oss/om-linkoeping-city-airport Nyköpings kommun äger 9,9 % av Skavsta. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Skavsta_Airport
|
|
6 månader
Skrivet av Notprop, 2016-04-16 04:16:46
Max 6 månader,sen är det nedlagt,om ihåg vart ni läste det först
|
|
Ägarförhållanden
Skrivet av Roffey, 2016-04-15 20:40:19
@Tapasmannen
Jag tror du får passa på att läsa på mellan dina olika tapasmåltider. LPI ägs av SAAB (driften av flygstationen står kommunen för men det är ju inte vad vi pratar om här). NYO ägs av Abertis.
|
|
LPI
Skrivet av Rhell, 2016-04-15 19:48:45
Sorry "Ägarförhållanden". LPI ägs av Saab. Kommunen står för den civila trafiken samt äger terminalbyggnaden. Det är Saab som även har miljötillståndet.
|
|
Ägare
Skrivet av Ali, 2016-04-15 19:10:50
Enligt AIP ägs LPI av Saab Airport AB som ägs av moderbolaget SAAB AB. Operatör är Linköping City Airport AB. NYO ägs av Stockholm Skavsta Flygplats AB.
|
|
Ägarförhållanden
Skrivet av Tapasmannen, 2016-04-15 17:43:26
Dåligt påläst, Roffey... LPI är helt kommunalt, liksom NRK. Nyköpings kommun äger dessutom några procent av NYO. Den enda HELT privata trafikflygplatsen i Sverige är AGH.
|
|
Vem äger vad
Skrivet av Roffey , 2016-04-15 15:38:52
Varken NYO eller LPI är ägda av deras respektive kommuner. De råkar vara de enda privatägda trafikflygplatserna i Sverige. Svårt då för en kommunalpolitiker att lägga ner dom. Om inte NRK lyckas få trafik på "vanligt" sätt utan måste köpa den så är det väl ganska klart vilken flygplats som är onödig?
|
|
att FiskebyFred
Skrivet av Kalle, 2016-04-15 15:19:57
Ett annat alternativ är förstås att lägga ner både LPI och NYO och satsa på NRK. Eller lägga ner LPI och NRK och satsa på NYO. Men vilka det är nu som ska göra det - och vilka är de egentligen som Fred tycker är de som ska satsa? Menar du att ägarna till NRK flygplats ska lägga ner sin flygplats och satsa på två andra kommuners utveckling - hallå?
|
|
Skrattretande
Skrivet av Tim, 2016-04-15 14:57:24
Underhållande att läsa alla flygkåta kommunalpolitiker som troligen sponsrar denna linje. Tyvärr kommer detta inte göra Norrköping till ett ort dit tyskar vallfärdas. Ger detta max till oktober.
|
|
Sorry
Skrivet av FiskebyFred, 2016-04-15 12:15:46
NRK men den där linjen kommer inte få någon luft under vingarna. Lägg ner Kungsängen och satsa på LPI och NYO.
|
|
Österut från östra Östergötland
Skrivet av Tapasmannen, 2016-04-15 07:47:57
Det som verkligen skulle gynna näringslivet i hela regionen, dvs såväl Norrköping som Linköping + omgivningen, skulle vara snabba förbindelser till Asien. Nog sjutton borde det vara möjligt att ta upp linjen till Helsingfors igen.
|
|
fel, igen
Skrivet av Pekingbo, 2016-04-15 06:10:52
Linköping får en ny linje till RIGA med ett skräpbolag. Osäkert om det ens blir något. Endast point to point med skralltig SF340.
Att Norrköping haft det svårt beror på flera saker, dels konkurrensen mot Linköping men också att det helt enkelt inte varit intressant med förbindelser till Köpenhamn från östergötland. Underlaget på Linköpings köpenhamnslinje är ganska dåligt. Min teori är att LPI-CPH läggs ned.
|
|