Skriv ut  

SAS bygger ut flottan - med Airbus A340

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 april 2016
De är välhållna, lastar mycket frakt, passar in i flottan. SAS har nu bestämt sig för att behålla de A340 som egentligen är på väg ut och köper in dem när leasingen går ut.

SAS Airbus A340
Foto SAS Airbus A340

Det är inte många år sedan som de höga bränslepriserna gjorde de fyrmotoriga A340-300 till närmast ett förlustobjekt på långlinjerna. SAS agerade och köpte mer bränsleeffektiva A330E och A350XWB. Sedan dess har oljepriset rasat genom golvet.

– När vi beställde våra nya och mer bränsleeffektiva flygplan baserades det beslutet på ett bränslepris på 1 000 dollar per ton. Idag är priset hälften. Att köpa en ny wide-body kostar hundratals miljoner dollar. Vi kan operera våra A340 för en tiondel av det, sa SAS vd Rickard Gustafson i en intervju med tidningen Business Insider för en tid sedan.

Sagt och gjort. SAS köper nu in fyra av de A340-300 som hittills varit leasade och lägger de till de två som flygbolaget ägt sedan tidigare. Två står kvar på leasing, bland annat den nästan 20 år gamla reservmaskinen LN-RKP som, efter betydande strul, togs in i flottan för något år sedan. Sju av de åtta maskinerna får dessutom den nya inredningen och det mesta pekar alltså på att A340-flottan blir kvar i trafik och byts troligen ut mot A350XWB när den anländer 2019-21. Detta trots att genomsnittsåldern på dem idag är 14 – 15 år.

– Vi ser en maximal tidshorisont på 24 år på våra A340 vilket inte nödvändigtvis innebär att vi kommer att ha dem i drift så länge. Men vi har haft dem sedan de var nya, de är välhållna, tar mycket frakt och passar bra in i flottan och linjenätet. Dessutom är de utrustade med CFM56-5C4 motorer som jag ser som bland de mest pålitliga som finns, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta.

Enligt planerna skulle alltså A340 successivt ha ersatts av de nya A350XWB. I och med att de nu behålls på mer obestämd tid bygger SAS också upp den största långdistansflottan på många år. I dagsläget består den av 17 flygplan, fyra A330E, fyra A330-300 och åtta A340-300. Dessutom finns den inhyrda B737-700BBJ som i just nu flyger trafiken till Boston. Det ger möjlighet att eventuellt lägga till ytterligare någon långlinje även om Niklas Hårdänge menar att med nya linjer till Hong Kong, Los Angeles och Miami tillsammans med ökade frekvenser på bland annat Shanghai, så är det viktiga nu att växa in i den nya linjekartan och får slingorna att fungera.

– Vi har en hög nyttjandegrad på långlinjeflottan och ligger på i snitt på nära 16 timmar per dygn, det är bland den högsta i världen.



Kommentera artikeln
Det finns 37 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fakta inom flygbranschen
Skrivet av Mats, 2016-04-23 21:40:12
Idag räknas ekonomi och inget annat. Med bränslepriser under 1000 dollar per ton är A340 ekonomiskt bättre än B787 och A350, vilka är nästan identiska i kostnad att operera. Vill du flyga B787 eller A350? Läser du Aftonbladet eller Expressen? Helt klart är dessa båda barn av samma tid: Cruise M.85, max cabin höjd 6000 fort, max Cruise lvl 430.
Anmäl inlägget
787-9 vs A340-300
Skrivet av Mr €, 2016-04-21 22:22:48
Det är skillnad i lufttryck och relativ fuktighet i kabinen för pax och bänslenotan för flygbolaget. När företagen och offentlig sektor framöver måste redovisa hur mycket CO2 de genererar på sina anställdas affärsresor per 1000km blir det skillnad. Förhoppningsvis väljer Norwegian en bättre inredning på de nya 787-9'orna än vad de valde för sina 787-8'or. SAS kan spara en del pengar på att ta några A330neo's istället för att lösa in sina A350 optioner vars räckvidd inte behövs på alla rutter.
Anmäl inlägget
Nu stiger dom
Skrivet av Jon, 2016-04-20 21:13:06
Nu stiger bränsleprisen.....45 $ + idag....
Anmäl inlägget
Mycket lönsam med låga bränsle priser.
Skrivet av Speditören, 2016-04-20 16:19:59
A340 tar massor av frakt!
Anmäl inlägget
@Jetlag
Skrivet av Reality, 2016-04-20 15:47:40
Jetlag har med byte av tidszoner att göra, inte att luften är torr eller fuktig. Eller upplever du jetlag när du går ut och in i en bastu? Högt kabintryck skulle jag nog säga är positivt för passagerarna, däremot lågt kabintryck kan skapa dålig stämning.

Bränsleslukande motorer, stämmer ja, men i dagsläget står oljepriset inte högt. Det verkar inte heller som att det kommer stiga särskilt den närmsta tiden. Tror nog att SAS har koll på när det inte är lönsamt med dessa plan.
Anmäl inlägget
Fet
Skrivet av Björn L, 2016-04-20 15:22:15
Om nu 2,5 cm bredd är viktigare än jetlag och övrig komfort bör man överväga sin vikt eller betala för ett bättre säte.
Hur man än vänder och vrider så är A340 en 90-tals produkt med bränsleslukande motorer och högt kabintryck och torr luft. Tråkigt men sant.
Anmäl inlägget
Håller inte med dig.
Skrivet av @Björn L????, 2016-04-20 14:54:23
När man sitter trångt i smala 17-tums stolar (lika smala som på B-737), då blir man verkligen trött. Airbus har 18 tum breda stolar, det gör skillnad.
Anmäl inlägget
Sardinburken 787.
Skrivet av @Björn L, 2016-04-20 14:45:40
Man blir trött om man sitter så trångt så att man inte kan sova. Det fattar vem som helst!
Anmäl inlägget
SAS ekonomiklass
Skrivet av Jan, 2016-04-20 12:51:23
A340 och 330 ekonomiklass på SAS är så mycket bättre än Norwegians nya trånga b787. har faktiskt lyckats sova några timmar på A340 med ny kabin På Norwegians B 787 är det alldeles för trångt och okomfortabelt för att kunde sova. Wi-Fi finns inte heller.
Anmäl inlägget
A340 - Jetlag
Skrivet av Björn L, 2016-04-20 11:44:17
Med gamla bränsleslukande miljöboven A340 blir passagerarna skickade tillbaka till 90-talet med hög kabinhöjd ombord, torr luft och buller. Passagerarna kommer fram med jetlag och trötta. Det är inte rätt väg att gå men har man inte råd till annat så kanske det är den ända vägen för insolventa SAS.
Anmäl inlägget
Knockout av greenwashing-Dreamlinern.
Skrivet av EBG, 2016-04-20 10:03:09
Ja med ett dagens bränslepriser och otrolig fraktkapacitet slår A340 ekonomisk knockout på 2-miljarders-Dreamlinern. Det gäller också komfortmässigt.

Den nya SAS-inredningen och internet ombord är helt överlägsen, jag har provat båda. Mycket rymligare än Norwegians sardinburk. Så blir det när man proppar in så många passagerare.

Det här SAS-beslutet måste vara det smartaste i bolagets historia!
Anmäl inlägget
Bangkok
Skrivet av Resfeber, 2016-04-20 06:53:21
Får hoppas på att dom öppnar linjen Bangkok igen.
Anmäl inlägget
Justice
Skrivet av Fakta , 2016-04-20 00:48:12
Norwegians moderna Dreamliners slår knock out på 15 år gamla SAS Airbus
Anmäl inlägget
A330Neo
Skrivet av MH, 2016-04-19 23:17:40
Dom alternativ som står till buds när A340-300 och A330-300classic ska fasas ut är A321NeoLR A330-800/900 A350-900/1000. En mix av samtliga ger fantastiska möjligheter till flexibla lösningar där minimal utbildning krävs för att flyga samtliga typer( jag vet att 8st order+6 optioner A350-900 ligger på pappret)Utnyttja optionen på A350 och ta fyra av dessa i 1000 utförande .ARN-LAX som kommer att ha stor tillväxtpotential och där skulle A350-1000 passa perfekt
Anmäl inlägget
Bra satsning
Skrivet av Bertil, 2016-04-19 23:04:48
Härligt att SAS satsar på att överta ett antal 340. Det är ett bra och bekvämt flygplan speciellt med nya kabinen.
Anmäl inlägget
Mindre maskiner och fler
Skrivet av A350, 2016-04-19 18:24:19
Kanske SAS skulle behålt några av de 767-300 de hadde för att täcka vissa mindre mark ader som Indien eller rutter på den längden.
Anmäl inlägget
Små plan på långdostans
Skrivet av Flygexpert, 2016-04-19 18:22:09
Varför inte beställa några A321NEO LR eller några egna 737BBJ för att öpna fler långdistans rutter med lägre efterfrågan men med direkt flighter istället? Lite som QR, EK och EY fast med mindre maskiner som A320NEOs eller 737BBJ/737MAX.
Anmäl inlägget
SAS är betydligt bättre än DY
Skrivet av Flyg, 2016-04-19 18:17:54
Ingen fråga om vem som är bäst, SAS service är alltid bätre än Norwegians både från besättningen men även de platser som erbjuds.
Airbus är dessutom betydligt trevligare maskiner och jag ser gjärna fler långlinjer från Stockholm och Oslo med A340. Behövs särskilt nu när ARN får preclearence för att hålla tilbaka DY och andra som QR och EK.
Anmäl inlägget
A340 for the win
Skrivet av KA, 2016-04-19 17:57:34
Köp dessa plus några fler unga A340-300 för att utöka mer.
A340 före 787 varje dag. Så mycket bekvämare och sSAS är betydligt bättre än Norwegian!
Anmäl inlägget
B 747
Skrivet av Boing, 2016-04-19 14:51:34
Är den överlägset bästa kärra man kan flyga, gott om plats, tung och stabil.
Anmäl inlägget
ARN-ORD
Skrivet av Stefan, 2016-04-19 12:47:09
Flög SAS A330 till ORD med 2+4+2 o det var MYCKET bekvämt.....
Anmäl inlägget
Göteborgare,
Skrivet av pf, 2016-04-19 10:52:05
vet du fra når SAS kom seg opp fra 2 til 3 for sin økonomiklasse ?

Når dette er sagt, jeg hadde noen flotte flyginger t/r NYC i vinter-men mest pga returen med Private Air EWR-CPH B-738.
Anmäl inlägget
Sjukt!
Skrivet av Emma, 2016-04-19 10:47:29
Det är helt sjukt att de bygger 3,3,3, när det inte någon som vill sitta inklämd i mitten. Flög med SAS A330 nya kabin 2,4,2, och det var det bästa jag upplevt.
Anmäl inlägget
bekväma
Skrivet av daniel, 2016-04-19 10:41:28
efter att ha flugit fram och tillbaka på jordklotet, måste jag erkänna att sas A340 är otroligt bekväma!
Bra mkt bättre än t ex B777 eller A380!
Anmäl inlägget
Väljer A340, A330 framför B787
Skrivet av Linkan, 2016-04-19 10:36:28
Som frekvent resenär flyger jag hellre med kabin konfiguration 2+4+2 än 3+3+3 när det gäller ekonomi.

Flygmaskinens ålder har ingen betydelse så länge kabinen är ok!

A330 och A340 hos SAS har en mycket trevlig och bekväm utformning.

Anmäl inlägget
???
Skrivet av Svante, 2016-04-19 10:34:10
SAS och Norwegian använder sina flygplan olika. SAS har välfyllda lastutrymmen vilket innebär att bränsleförbrukningen fördelas på mer nytta. Således är bränsleförbrukningen sannolikt lägre per passagerare hos SAS.

Att öka sin flotta från noll till 40 B787 under brinnande debatt om klimatet och 2 graders mål etc. är magiskt. Att säga sig vara miljövänlig då är ett panikartat försök till green washing.
Anmäl inlägget
Det kan komma som en överraskning. . . . .
Skrivet av Trädkramare, 2016-04-19 10:09:17
. . . . .men det är inte helt utan miljöpåverkan att bygga nya flyg.
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av Göteborgare, 2016-04-19 09:56:22
Enligt Skytrax
SAS: 3 star airline
Finnair: 4 star airline
Emirates: 4 star airline
British Airways: 4 star airline
Lufthansa: 4 star airline
Qatar Airways: 5 star airline
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av Göteborgare, 2016-04-19 09:49:59
Jag syftar inte alls på Norwegian
Anmäl inlägget
Service
Skrivet av SK, 2016-04-19 09:47:57
Kan du beskriva hur du sitter i de modernare sardinburkarna och vilken service du får innan avresan och ombord:) Sluta, de två S:en i SAS står för Service, något som Norwegian saknar.
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av Göteborgare, 2016-04-19 09:42:54
Ännu ett skäl till att inte flyga med SAS. Varför välja SAS med gamla A340 när de flesta konkurrenterna kör med mycket modernare maskiner?
Anmäl inlägget
Miljöbov eller inte
Skrivet av Mika, 2016-04-19 09:33:40
Jag tror att andelen kunder som väljer bort SAS för att A340 skulle vara "smutsigare" än B787 är försvinnande liten, det är med andra ord högst troligt inget argument för just det här affärsbeslutet.
Anmäl inlägget
747
Skrivet av Marcus, 2016-04-19 09:29:08
Huge Viking återuppstår! I retroliver förstås! Kabinpersonalen i retrouniformer!
Anmäl inlägget
SAS och miljön
Skrivet av Mr €, 2016-04-19 09:24:35
Att köra vidare med A340 med sin bränlseförbrukning klassar SAS som miljöbov jmf med Norwegians nya 787-9. Dock är gamla A340's kanske de enda stora plan som SAS har råd att köpa just nu...
Anmäl inlägget
Layout A340
Skrivet av Linkan, 2016-04-19 09:15:54
SAS har i SAS GO 2+4+2, i SAS Plus 2+3+2, i SAS Business 1+2+1
Anmäl inlägget
Layout A340
Skrivet av ?, 2016-04-19 09:03:44
Vad har SAS för klasser hur är stolarna fördelade i A340, är det 3,4,3.
Anmäl inlägget
A340-600 då... Eller B747??
Skrivet av MH, 2016-04-19 08:16:40
Det tycks vara bra drag i LAX trafiken, där kanske SAS ska titta på att införskaffa några av den större A340-600 som säkert finns att få tag i till ett hyfsat pris. En A340-600 i SAS nya kabin vore fint. Nu verkar det dock vara brist på stora Airbusmaskiner, BA hittar inga A380 och Iran dammsuger marknaden
SAS och B747 har ju ett gammalt förhållande till varandra, två leasade B747-8 till LAX låter som en våt dröm
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev