Skriv ut  

Uppehåll i codeshare mellan Nextjet och SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 april 2016
Fokker 100 ut och CRJ700 in. Nextjet byter flygbolag och flygplanstyp på linjen till Gällivare. Samtidigt blir det ett temporärt uppehåll i den codeshare som finns med SAS på sträckan.

I dagarna bytte Nextjet ut den Fokker 100 som Carpat Air flugit på sträckan Gällivare – Arvidsjaur – Arlanda. Ny maskin blir en CRJ700 som flygs av Nordic Aviation, alltså det flygbolag som uppstått efter konkursen i Estonian Air. Det innebär en minskning med 30 stolar i var riktning, från 100 till 70, men det är en lämplig säsongsanpassning, enligt Henning Lindberg på Nextjet.

– Januari till april är den naturliga högsäsongen på linjen och nu går vi så smått ner till de nivåer som gäller under året och då är det lämpligt med ett mindre flygplan, säger han till Flygtorget.

Bytet av flygplan och flygbolag får konsekvenser för den codeshare som gäller mellan Nextjet och SAS på linjen. Nordic Aviation har i nuläget inget IOSA-avtal vilket är en förutsättning för samarbetet med SAS. Interline-avtalet gäller dock fortfarande. I den stund som Nordic Aviation har ett IOSA på plats uppstår också en codeshare med SAS på sträckan. Uppehållet i codeshare-samarbetet har därför inget att göra med tillbudet för en tid sedan när Carpat Airs Fokker kanade av banan i Gällivare och blev stående ett par meter utanför banslutet.

– Nej, det här beror på att vi bytt leverantör på linjen, något som SAS varit medvetna om en tid. Vi för ju en kontinuerlig dialog med dem och den codeshare vi har på övriga linjer är kvar.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

nordica
Skrivet av crj, 2016-04-24 09:56:05
@ Anders, Tompa:
Nej. Palle är inte VD
Ägare är den Estniska staten.

@ Kalle:
Nej Nordica använder sig av OVs gamla 900or och de senaste tillskottet innan OV gick i KK 2st 700or som kom från LH Regional.

@Ojojoj:

Avies har för tillfället inget AOC då Estniska staten dragit in detta i minst 6 månader.

Precis som artikeln säger är hela gruppen NAG bildad efter OVs KK och man förberedde för detta parallellt med OVs sista månader.
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Jo, 2016-04-23 13:36:32
Ja ska man köra lagligt, som jag rekommenderar att man gör efter denna livsfarliga väg så tar de ca 1h 30 min. ..
Anmäl inlägget
@Thomas
Skrivet av Lisa, 2016-04-22 20:05:36
Smal? Även om bara två körfält och två gigantiska vägrener är uppmålat har den samma bredd som Essingeleden men nästan ingen trafik och polisen här uppe har 200 kaotiska asylboenden att bevaka. Ibland tar det 45 minuter.
Anmäl inlägget
Raket?
Skrivet av Thomas, 2016-04-21 20:00:40
12 mil smal väg med vinterväglag halva året på 55 minuter, vad kör du för fordon Lisa? Kiruna är inte ett alternativ för alla som reser regelbundet.
Anmäl inlägget
Nodica
Skrivet av Anders, 2016-04-21 14:22:34
Jo, Palle är väl VD fortfarande? Har inte hört något annat.
Anmäl inlägget
Nodica
Skrivet av Anders, 2016-04-21 14:22:32
Jo, Palle är väl VD fortfarande? Har inte hört något annat.
Anmäl inlägget
billigare mindre skattesubventioner
Skrivet av thomas, 2016-04-21 13:18:33
är det inte bättre att bara feeda över Gällivare-KRN
skulle spara skattepengar
Anmäl inlägget
Nordica
Skrivet av Tompa, 2016-04-21 11:51:08
Vem är ägare till det och är Palle VD?
Anmäl inlägget
Gsg
Skrivet av Ojojoj, 2016-04-20 13:31:40
Snart är Avies i Gällivare
Anmäl inlägget
Iberia
Skrivet av Kalle, 2016-04-20 10:29:31
Är detta den Iberiamålade CRJ man ser på Arlanda vid T4
Anmäl inlägget
Känns jättesäkert....
Skrivet av Lisa, 2016-04-20 09:08:34
Tack och lov tar det bara 55 minuter att köra från Gällivare till Kiruna flygplats!
Anmäl inlägget
Nordic Regional?
Skrivet av Bruno, 2016-04-20 08:21:59
CRJn opereras av Nordic Aviation aka NORDICA. I artikel står Nordic Regional vilket alltså är fel.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev