Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Logiskt
Skrivet av Hovart, 2016-04-26 11:31:40
Egentligen så är väl inte alls en speciellt konstig analys.
Hur många EMB145 flyger det runt i Norden? Inte många är svaret. Alla bolag kör med typ ATR 72 på kortare sträckor för att det är billigare. Visst man kan ju köra jet, men vem är villig att betala för det?
Om någon kan påvisa en jet maskin som är lika ekonomisk på kortare sträckor så varsågod!
|
|
Ingen bra ide
Skrivet av Bertil, 2016-04-24 18:06:16
Vansinnigt att bygga ett så stort turbopropplan. Det finns inget som är så obekvämt som att åka propp. Skramligt och skakigt. Satsa istället på bättre komfort i form av jet.
|
|
Njutbart
Skrivet av Oja, 2016-04-23 22:11:23
Jag har häckat i en del av dessa större turbopropmaskinern i timmar en gång i tiden och det är den totala motsatsen till njutbarhet.
|
|
Turboprop
Skrivet av Kapten, 2016-04-22 22:58:59
Idag finns ingen MODERN turboprop i 100 sätes klassen, som klarar dagens krav. Det avgörande för turboprop eller jet på en flygmaskin är distansen som maskinen är tänkt att flyga. Det är runt 300-400nm som avgör, dvs är det mer så kan det finnas lönsamhet i en jet maskin, men är det kortare så är det lönsammare med en turboprop maskin pga bränsleförbrukningen. Därför kan det vara en idé att ta fram en modern 100 sätes turboprop för kortare, men populära sträckor.
|
|
100 seter,
Skrivet av pf, 2016-04-22 17:18:49
hva var galt med IL-18, AN-10, AN-12 og TU-114, en nevner Elektraen, jeg vil ta med Vanguard.
De var vel alle 100 seters turboprop.
Hvilken årtusen er du født i, trådstarter ?
|
|
g
Skrivet av Inte lönt, 2016-04-22 10:40:30
Den sista ATR:en är byggd. Airbus vill lägga ner för dyrt att utveckla ett helt nytt plan som måste till. Dessutom kommer Mitsubishi jet o E-jet:en bara ha 12% högre driftskostnad. turbopropp kommer försvinna
|
|
Electra/Orion
Skrivet av Four Screw Air Crew, 2016-04-22 10:23:27
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-188_Electra
Electran tar 90 pax klarar även idag miljökraven. Samma motorer som SA2000 och lika snabb. Alla verktyg ligger magasinerade. Bara att sätta igång produktion.
|
|
Prop
Skrivet av EBG, 2016-04-22 10:00:29
Varför prop när CRJ-900 tar runt 90 pax. Mycket trevligare
|
|
100 stolar
Skrivet av Vadå tävling???, 2016-04-22 08:47:57
Det finns inget egenvärde i att gå för långt in i jetsegmentet med turboprop. Det finns en klar orsak till att det inte finns några moderna turboprop i den storleken. Komforten är begränsat och en flygmaskin i storlek Fokker 100 är mer konkurrenskraftig. Artikeln är lite märklig i sin bristande analys faktiskt. C serien kommer ju så varför en turboprop i den här storleken??
|
|