Skriv ut  

SAS sprider ut långlinjeflottan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 april 2016
Arlanda har, med SAS nya långlinjer, blivit bas för de nya A330E. I takt med att långlinjeflottan växer blir frågan var de kommande A350XWB ska placeras.

Stockholm har det senaste året begåvats med två av SAS nya långlinjer, till Hong Kong och Los Angeles. Det är ett avsteg från SAS förhärskande modell att i princip all långlinjetrafik ska utgå från Kastrup. I sin tur har det medfört att SAS även stuvat om i flottan av långlinjemaskiner. De nya A330E som levererats från Airbus under det senaste året har alla placerats på Arlanda för att flyga i första hand de nya långlinjerna.

– Ja, Stockholm har blivit en minihub för de maskinerna. De har kapacitet att flyga längre än de vanliga A330-300 vilket behövs på de sträckorna från Stockholm, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta, till Flygtorget.

Samtidigt har SAS beslutat att behålla de äldre A340-300, utrusta dem med nya kabiner och på så sätt bygga upp en större långlinjeflotta. De är placerade i Köpenhamn och flyger i princip all trafik därifrån även om de kan dyka upp i Stockholm vid olika tillfällen. Även om de nu får ett längre liv än vad som var avsett från början, så ska de fasas ut när väl de nya A350XWB levereras. SAS har dock skjutit upp första leverans av A350 med ett år.

– Enligt planerna skulle vi fått en maskin 2018 och sedan de andra i rask takt under 2019-2021. Det är inte optimalt att få in en ny maskin som en egen liten enhet och hantera den i linjenätet. Bättre då att få flera maskiner på kort tid och komma igång med den verksamheten.

I planeringen inför A350 ingår också frågan var de ska baseras. Den naturliga lösningen är att de hamnar på Kastrup i och med att de ska ersätta A340-maskinerna, även om det talats om att någon kan komma att flyga linjen Oslo – New York. Men allt pekar mot att de kommer att få bas i Köpenhamn.

– De kommer att bli en egen enhet i flottan och kan komma att användas för expansion till nya destinationer. Vi har ännu inte slutligen beslutat vilken utformning som kabinen ska ha, troligen hamnar vi på 300 – 315 stolar. Det handlar framför allt om hur stor business vi ska ha.

Ytterligare en flygplanstyp som är på väg in är de nya A320neo, som SAS ska börja ta emot under hösten. De ska enligt planerna placeras i både Stockholm och Köpenhamn. Med kapacitet att med full last flyga upp till 7 timmar kan det göra dem intressanta för kortare långlinjer. Att använda single-aisle på längre sträckor blir allt vanligare och SAS är inte omedveten om den utvecklingen.

– Men det är inte aktuellt med de maskinerna, inte i början i alla fall. Då är den nya A320neoLR ett bättre alternativ och det är en möjlighet som vi studerar.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

sv pf
Skrivet av pf, 2016-04-27 14:52:41
tror ikke jeg bør kommentere dette ytterligere.....
Anmäl inlägget
I dag kom det melding
Skrivet av pf, 2016-04-26 13:00:33
om at OSL-MIA v.v. til høsten, minker med en. Samtidig øker CPH-MIA v.v. med en, basert på frekvenser per uke.

ER det for å få andre slinger til å gå opp i CPH ?
Anmäl inlägget
svpf
Skrivet av Vad menar , 2016-04-26 12:07:25
du då med ditt inlägg? Du kommenterar ju crew lay-overs i BKK.
Anmäl inlägget
Bangkok
Skrivet av Undrar??, 2016-04-26 11:09:05
Vad tror ni, kommer SAS återuppta Bangkok flyget??
Anmäl inlägget
Bør vi holde oss
Skrivet av pf, 2016-04-25 22:38:04
til luftfartøy-det er de jeg har kommentert. Tråden handler IKKE om crew, og deres fhv disponering(fhv, fordi SAS f.n ikke flyr på BKK.) Jeg har absolutt ikke forutsetninger til å skrive om SAS-crew i slik sammeheng ikke flyr på BKK. Kan man egentlig misforstå det `?
Anmäl inlägget
Bkk...inga långa lay-overs
Skrivet av Mr Vet Allt, 2016-04-25 21:17:07
#pf...man skall inte snacka om något man inte vet något om.De sista åren SAS flög BKK var det inga långa lay-overs för crew.Cabin hade en natt och flight-deck två.
Anmäl inlägget
När fasas Airbus A330-300 Classic ut?
Skrivet av NM, 2016-04-25 14:17:43
När kommer Airbus A330-300 Classic att fasas ut? De är nästan lika gamla som A340-300.
Nu har SAS:

8 st A340-300
4 A330-300 Classic
4 A330-300 Enchanced

SAS ska få 8 Airbus A350-900. Frågan är om de ska utnyttja sin option på ytterligare 6 A350-900? Den framtida långlinjeflottan kanske består av 14 A350 och 4 A330E?
Anmäl inlägget
Om man ska vara petnoga...
Skrivet av MH, 2016-04-25 13:45:01
...så handlar det om A321neoLR. A320neoLR har jag inte hört talas om men den kanske kommer...
Anmäl inlägget
Inte helt irrelevant
Skrivet av Inge F. Vidare, 2016-04-25 12:31:02
Det är absolut inte irrelevant om det är wide body eller sigle aisle flygplan på linjorna..
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Förhärskande, 2016-04-25 12:06:49
SAS har ingen förhärskande modell om att starta alla långlinjer från CPH. Den modellen finns inte längre... Både CPH, OSL och ARN är långlinjebaser...
Anmäl inlägget
Bas?
Skrivet av Placera?, 2016-04-25 12:04:12
Det handlar ju inte om var flygplanen ska placeras utan istället om vilka nya långlinjer SAS tänker starta och i så fall varifrån. Man börjar inte med att placera ut flygplan lite här och där...
Anmäl inlägget
Det er vel for de fleste pax irrelevant om
Skrivet av pf, 2016-04-25 10:13:24
det er en 330, en 340 eller en 330E som flyr(eller snart 737MAX eller 320NEO).

SAS bør få ros for å ha rettet ut long-haul, på den måte at lange lay-overs ute er vekk(som var tilfelle på den nedlagte BKK-rute). På den måte jobbes det mer per luftfartøy. Det er i luften man skal tjene penger.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev