Skriv ut  

Arlanda och Kastrup delar på nya A320neo

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 april 2016
De kommande fyra åren ska SAS ta emot 30 nya Airbus A320neo. Den nya bränslesnåla maskinen gjorde igår ett snabbt gästspel på Arlanda som tillsammans med Kastrup blir bas för de nya flygplanen.

SAS Airbus A320 neo
Airbus A320 neo

Airbus var på blixtvisit till Arlanda i går kväll för att visa upp nya A320neo. SAS har beställt 30 maskiner med första leverans i sommar. Ännu är inte den nya maskinen inplanerad i flygprogrammet men av allt att döma ska den tas i trafik under september månad. Tidtabellen för leveranserna, under 2016 ska fyra maskiner fasas in i flottan, håller, menade de representanter för Airbus som var med på flygningen från Toulouse. De leveransproblem som Airbus har med de nya A320neo gäller de maskiner som utrustats med motorer från Pratt & Whitney och de ska vara avklarade innan sommaren.

SAS har istället valt CFM Leap 1A och blir andra flygbolag i Europa att flyga med de motorerna. De ger 15 procent mindre bränsleförbrukning vilket motsvarar ungefär 5 000 ton mindre bränsle för per år för varje maskin. Enligt Airbus ska det gå att uppnå ytterligare fem procents förbättrad bränsleekonomi senast 2020. Dessutom ger de nya motorerna så mycket som 50 procent mindre bullernivå på och i närheten av flygplatserna.

– Det blir mycket spännande att se hur flygplanet uppför sig när den kommer i skarpt läge. Vi börjar mäta direkt vid första flygningen i september och erfarenheterna från de nya A330E visar på att det är siffror som kommer att hålla, säger SAS hållbarhetschef Lars Andersen Resare.

Flygplanets förbättrade bränsleekonomi visade sig också under själva flygningen från Toulouse till Arlanda: Med en blocktid på två timmar och fyrtio minuter förbrukade maskinen 5,6 ton bränsle.

De nya A320neo ska successivt ersätta de äldre Boeing 737-600 och det ger flygplansflottan en kapacitetsförstärkning. I SAS utförande tar de 174 passagerare till skillnad från de 123 stolarna ombord på den minsta B737-modellen i flottan. Det blir också en rockad i hela planeringen av flygplansflottan eftersom de trettio nya A320neo av allt att döma ska delas lika mellan Arlanda och Kastrup. Hittills har de 25 maskinerna som ingår i SAS A320-familj varit baserade i Köpenhamn men nu blir det ändring också på de redan befintliga flygplanen.

– Vi kommer att betrakta hela A320-flottan som en enhet och i sin tur gör det att även de andra modellerna kan komma att placeras i Stockholm, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flygplansflotta.

Det är en förändring som inleds omedelbart när de första A320neo levereras eftersom de sex första redan är öronmärkta för Arlanda. Leveranserna är sedan utspridda över fyra år: Fyra under 2016, elva under 2017, sju under 2018 och åtta under 2019.

– Det ger oss resurser att på allvar möta den kapacitetsökning som framför allt lågkostnadsbolagen just nu genomför. Det är en kamp varje dag att vinna de frekventa resenärerna och att ha rätt flygplanstyp är en viktig pusselbit, sa Göran Jansson, CFO på SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Og Norge
Skrivet av Erik, 2016-05-01 17:42:31
Typisk den håpløse sveske SAS ledelsen. Arrogansen, fører SAS i Norge ett skritt nærmete graven. Og Norwegian blir bare sterkere og sterkere....
Anmäl inlägget
@FO och @MH
Skrivet av men snälla.., 2016-04-30 21:40:15
@FO Är du d*m på riktigt?

@MH Du tror inte folk som jobbar på fleet planning på ett stort internationellt bolag som har funnits i 70 år har koll på sånt?
Anmäl inlägget
Upplevelse
Skrivet av NeonArlanda, 2016-04-27 23:21:20
Fick några bra bilder på Neon på Arlanda igår. Filmade även när den taxade förbi utsiktsplatsen och landade på bana 3.
Anmäl inlägget
A321neoLR
Skrivet av MH, 2016-04-27 14:17:22
SAS borde titta på A321neoLR som Airbus nu utvecklar. Här har SAS ett flygplan som är extremt flexibelt. A321neoLR kan användas inom europatrafiken/inrikes på morgonen för att flyga till USAs östkust/Indien/ på kvällen.
Anmäl inlägget
Re: FO
Skrivet av Sten, 2016-04-27 09:24:25
...hur var det där med hela bilden..?

Svårt att byta ut en hel flotta över en natt kanske, framförallt när de nya flygplanen levereras en och en... Kom igen FO, det är nog du som måste in i matchen. Eller åtminstone försöka ta reda på vilken sport det är du tittar på.
Anmäl inlägget
Chef
Skrivet av Pro, 2016-04-27 09:11:58
@FO Då borde du jobba som chef på SAS då du verkar veta bäst =D
Anmäl inlägget
Mixed fleet
Skrivet av FO, 2016-04-27 07:49:24
Kul med nya flyg men olika fleet på samma bas är en dyr historia när crew inte kan användas optimalt.
Att både ha 737 & 320 på Arlanda är inte genomtänkt.

Kom igen SAS. Ni måste in i matchen!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev