Skriv ut  

Delta och Virgin tar upp kampen med Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 maj 2016
Norwegians intåg på den lönsamma transatlantiska trafiken oroar de traditionella nätverksflygbolagen. Nu tänker Delta starta en egen lågkostnadsverksamhet och alltså ta upp kampen med just de medel som man tidigare kritiserat bland andra Norwegian för att använda.

Delta och Virgin
Delta och Virgin

Långlinjer till lågpris är ett av de stora hoten mot lönsamheten i de amerikanska flygbolagen. Den analysen har bland andra Delta Air Lines kommit fram till. Framför allt är det Norwegians intåg på de transatlantiska rutterna som oroar och en av orsakerna till det hårda motstånd som ett flertal flygbolag och fackliga organisationer engagerat sig i kring behandlingen av Norwegians irländska flygtillstånd. Men det finns också fler spöken för de traditionella nätverksbolagen, bland andra WOW Air som upprepar Icelandairs linjenät med flygningar via Island och som i mitten av maj börjar flyga på Västerås. Lägg till kanadensiska Westjet som nu planerar för lågpris över Atlanten och andra flygbolag med liknande planer och hotbilden blir allt större. Det gäller särskilt trafiken över Atlanten som idag är den mest lönsamma delen av linjenäten för de stora amerikanska flygbolagen. Ännu har lågprisflyget där bara tagit åt sig några procent av den totala marknaden men det kommer att öka, det är alla bedömare överens om.

Det kräver i sin tur att de traditionella flygbolagen måste agera. Bland annat har Lufthansa bestämt att Eurowings ska flyga ett utvalt antal långlinjer med äldre A340-maskiner ur Lufthansas flotta. I Deltas fall handlar det om att själva, eller i alla genom ombud, ge sig in på lågkostnadsmarknaden.

Det ska i så fall ske tillsammans med Virgin Atlantic som Delta äger till 49 procent. Virgin, som redan registrerat ett nytt AOC för verksamhet med lågkostnadsprofil, har dessutom bas på Gatwick, granne med Norwegian och det är uppenbart att just den flygplatsen hamnat i fokus för en stor del av det transatlantiska lågkostnadsflyget.

Den affärsmodell som nu målas upp är att den särskilda lågkostnadsenheten inom Virgin utrustas med A330-maskiner ur Deltas flotta. De bemannas med både piloter och kabinpersonal på andra anställningsvillkor än de som arbetar i stora Delta och Virgin. Man tar alltså till just den modell som varit den främsta angreppspunkten mot Norwegian, möjligen med den gamla sanningen ”if you can’t beat them, joint hem”. De som väljer att flyga med det nya Delta-Virgin-konceptet kan inte heller räkna med att ingå i de bonussystem som respektive flygbolag har. Det handlar uteslutande om att Delta vill skapa en tuff konkurrent till i första hand Norwegian.

Ännu finns inga tider för när en start kan vara aktuell, frågan utreds fortfarande. Det finns också en del krångliga frågor att få svar på, bland annat hur de egna piloterna ska reagera på att Delta skapar ett flygbolag där kollegorna har andra villkor och lägre löner. Inte heller lär Air France och KLM, som Delta har ett nära samarbete kring Atlanttrafiken med, tyst acceptera att det amerikanska flygbolaget vill kapa åt sig en större del av marknaden med hjälp av en lågkostnadsverksamhet.

Norwegian å sin sida har inte kommenterat Deltas planer annat än med att all konkurrens är välkommen. Men att de egna ambitionerna på att ta än större del av marknaden på flygningar från Storbritannien till USA, det råder inga tvivel om efter att det preliminära godkännandet från DOT landade för ett par veckor sedan. Allt pekar också på att merparten av de nya B787-9 som är på väg in i flottan ska placeras på Gatwick.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Desperation
Skrivet av Per L., 2016-05-04 09:25:53
Sist Delta försökte sig på att grunda ett LCC (Song), så gick det ungefär som när SAS körde igång med Snowflake.

Käpprätt åt pipan!
Anmäl inlägget
Bravo?
Skrivet av Leif, 2016-05-04 00:58:04
Bravo till korupta bolag som icke taklar konkurranse?
Anmäl inlägget
Bravo Flygtorget!
Skrivet av Fredrik Nordin/, 2016-05-03 18:26:29
Äntligen har ni fått fatt på kunniga och initierade skribenter.
Jag lyfter på hatten. Men det heter JOIN inte JOINT, som är en helt annan sak. Och den ryker!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev