Skriv ut  

Landvetter växer med frakt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 maj 2016
Den globala fraktmarknaden växer, något som de tre storflygplatserna i Sverige märker av. Nyligen invigdes en helt ny fraktterminal på Landvetter.

DHL
DHL

Varje dag passerar fraktgods till ett värde av en miljard kronor de svenska flygplatserna. De tre stora flygplatserna i Sverige har alla kunnat visa på ökande volymer när det gäller frakten. På Arlanda har Korean Airlines lagt till ytterligare en rotation och flyger nu in tre fraktmaskiner i veckan. Sammantaget har frakten ökat med 12,4 procent under det första kvartalet i år. Än bättre går det på Malmö Airport som ökat med 23,1 procent i år, mycket tack vare ryska fraktbolaget ABC som har två stopp i veckan med en B747-8F som går slingan Amsterdam-Malmö- Moskva.

Landvetter är i det sammanhanget den minsta flygplatsen och tillväxten under första kvartalet var blygsamma två procent. Men samtidigt satsas stort i Göteborg på just frakt och nyligen invigdes en helt ny fraktterminal av ett av de fyra fraktbolag som trafikerar Landvetter DHL Express. Den nya terminalen ökar kapaciteten med 133 procent och ska kunna hantera 4 500 paket i timmen.

– Vi är självklart glada att DHL Express satsar på Göteborg Landvetter och stärker den viktiga fraktaffären, säger Stefan Stenberg, fraktchef på Swedavia.

Den nya fraktterminalen ingår i byggandet av Airport City runt flygplatsen. På sikt ska det omfatta 2 miljoner kvadratmeter mark och fokus är på logistik och frakt.

Idag hanterar Landvetter cirka 60 000 ton frakt per år och av det är cirka 15 000 ton ren flygfrakt. Resterande volymer kommer med lastbil. Den DHL-terminalen och hela Airport City har som ambition att öka frakten än mer. Redan idag har flygplatsen en av de kortaste turn-around tiderna och korta avstånd mellan flygplan och terminal.

På Landvetter flyger idag DHL Express, TNT och Amapola den rena frakttrafiken. Samtidigt flygs alltmer frakt med de vanliga reguljära flygbolagen som belly-cargo i passagerarmaskinerna.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lobbyism
Skrivet av B, 2016-05-09 20:14:25
Nu börjar lobbyismen för att motivera mer investeringar på Landvetter. Swedavia jobbar som vanligt mer för byggbranchen än för flygbranchen. Skyll er själva...
Anmäl inlägget
Dåligt arbete
Skrivet av Gh, 2016-05-09 19:24:40
Som sagts tidigare så är glansdagarna över för flygfrakten på GOT. Man har lyckats fippla bort alla interkontinentala linjer som man jobbat till sig. Bra jobbat Swedavia igen
Anmäl inlägget
Cargo
Skrivet av Roger Rönn, 2016-05-09 10:20:31
Annat var det för några år sedan när både Emirates , Atlas o Polar stod parkerade med sina 747 och Lufthansa med sin MD 11.

Vad hände sen??
Anmäl inlägget
RFS
Skrivet av Speditören, 2016-05-09 09:27:49
Fast den stora merparten av all flygfrakt från Sverige går på lastbil från ARN/GOT till HEL/AMS/FRA/LHR osv och flygs vidare därifrån.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev