Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Icelandair lämnar enhetsflottan B757
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 11 maj 2016
Boeing 757, Boeing 767 och på sikt också B737. Icelandair bygger just nu upp en helt ny flygplansflotta och kompletterar trotjänarna B757 med både större och mindre maskiner.
Boeing 757 har varit ryggraden i flygplansflottan hos Icelandair. Det har varit en enhetsflotta som växt med ständigt nya maskiner av en flygplansmodell som blivit allt mer populär hos många flygbolag, trots att tillverkningen upphörde i oktober 2004 efter drygt 1 000 maskiner. Boeing 757 har också varit avgörande när Icelandair byggt upp och behållit sin egna nisch i den transatlantiska flygtrafiken.
– Boeing 757 har varit en perfekt maskin för oss och jag tycker att det är synd att Boeing antagligen inte ska bygga någon efterföljare till den. Visserligen har den en högre bränsleekonomi än nyare flygplan med i dagsläget är det inte något problem, sa flygbolagets sverigechef Þorsteinn Guðjónsson i en tidigare intervju med Flygtorget.
Men trots allt ska trotjänaren på sikt ersättas och valet har fallit på Boeing 737MAX8 och MAX9 som ska börja fasas in i flottan från 2017. Icelandair var i och för sig ett av de första flygbolagen att teckna sig för Boeing 787 men ändrade sig och avbeställde de två maskinerna, som istället gick till Norwegian. I efterhand ett klokt beslut med tanke på de problem som Norwegian haft med just de två flygplanen. Tanken på Boeing 787 förebådade dock ett behov som nu uppstått; ökande passagerarströmmarna ställer krav på större maskiner. De nuvarande Boeing 757-200 har 183 stolar ombord och det räcker inte på de tunga linjerna till bland annat London och New York. Lösningen blev att ta in två Boeing 767-300 som nu går i linjenätet på de stora linjerna. Det är inte första gången det sker men den här gången räckte det inte med två B767 utan de har i dagarna kompletterats med ytterligare två.
Av allt att döma ska de också stanna en längre tid i flygplansflottan. De två som redan är i trafik har byggts om invändigt och de två kommande ska även de få nya kabiner med 262 stolar. Från början av nästa år har Icelandair därmed fyra Boeing 767-300 och 24 Boeing 757 i trafik.
Det är nästan samtidigt som de nya Boeing 737MAX-maskinerna börjar levereras och flygbolaget, som hittills haft en solid enhetsflotta, kommer att ha tre olika flygplanstyper. Icelandair har tidigare meddelat att flottan av B757 ska finnas kvar i alla fall fram till 2025. Med fortsatt låga bränslepriser och en flotta som till största delen ägs av flygbolaget, är det en affär som visar positiva siffror.
Det är också tre flygplansmodeller med olika passagerarkapacitet: B767 har 262 stolar, B757 har 183 stolar och de kommande B737MAX9 har 178 stolar medan B737MAX8 har 162 stolar.
Med de valmöjligheterna kan det öppna för att utöka linjenätet, bland annat till sekundära destinationer i Europa där B757 tidigare varit lite för stor och dyr i drift.
De stora B767-300 kommer med all sannolikhet inte att trafikera de två svenska destinationerna Stockholm och Göteborg. Däremot ska den i vinter flyga en del av trafiken på Kastrup. Men framför allt är det på linjerna till bland annat New York, Boston, Chicago som den större kapaciteten behövs.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:33 Dansk flygplats evakueras efter bombhot | Varlden - Expressen
11:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
Fler artiklar
Flygforum
frasse:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Göran:
SV: Swedavias VD lön
@Crew:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Gunnar :
SV: Sunclass
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap