Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Bromma växer som nav för inrikesflyget
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 16 maj 2016
Dryga tusen transitmöjligheter i veckan har blivit tvåtusen. Genom att jämka samman tidtabellerna är det nu möjligt att flyga över dagen till samtliga tolv inrikes destinationer som trafikeras från Bromma.
Flygbolaget BRA
I december slås Sverigeflyg och Malmö Aviation officiellt ihop till BRA. Sedan en tid pågår arbetet på att synkronisera tidtabeller och därmed bytesmöjligheterna på Bromma. Hittills har det funnits 1 100 möjligheter till flygplansbyten på flygplatsen varje vecka, något som sedan den 26 oktober nära nog fördubblades till 2 000 möjligheter.
– Vi har ett linjenät där vi knyter ihop 12 svenska städer med Bromma som nav. Nu justerar vi tidtabellerna med ambitionen att det ska gå att resa mellan samtliga städer över dagen, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef hos Braathens Aviation.
Det sker genom att fyra transitfönster har tillskapats på flygplatsen, två på morgonen och två på eftermiddag, kväll. Under de perioderna är det möjligt att nå alla destinationer som ingår i linjenätet, till exempel från Sundsvall till Ängelholm, eller från Göteborg till Östersund. Transittiderna kan vara så korta som 15 minuter och det är flöden som ställer krav på extra bemanning i gaterna och transithallen.
– Det ger naturligtvis en större belastning på Bromma under de här tiderna och därför har vi arbetat nära med Swedavia för att klara de snabba flödena. Bromma Flygplats är en perfekt transferflygplats med korta avstånd till anslutande flyg och i snitt ligger vi på 25-30 minuter för ett byte mellan två linjer.
Sammanfogningen av tidtabellerna suddar också bort de sista gränser som funnits mellan de åtta olika flygbolagen.
– Det har inte varit den volym på transitpassagerare som vi borde haft utan den har legat lägre än point to point. Men det är inte så konstigt med tanke på att vi faktiskt varit åtta olika varumärken.
När sammanläggningen av Sverigeflyg och Malmö Aviation är ett faktum i början av december har BRA cirka 95 procent av trafiken på Bromma. I princip är det bara utrikeslinjerna till Finland, Baltikum och Danmark som står utanför. Det gör Bromma till en stark hub för inrikesflyget och en tydlig konkurrent till den inrikestrafik som finns på Arlanda.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Recruitment Partner
TUIfly Nordic AB
Technical Support Specialist
CityJet AS
Head of Maintenance Operations
SAS
Tekniker/mekaniker
Roslagens Helikopterflyg AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Grekland tar emot sju DHC-515 brandflygplan
Flyg Umeå - Zakynthos, Cypern, Rhodos
Saab får order på systemet Arexis till Tysklands Eurofighter
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:56 25 miljoner i ekonomiskt stöd till Halmstads flygplats
19:05 Avtal nått för Lufthansas markpersonal
15:33 Ny brakförlust för SAS - SVT Nyheter
13:00 Halmstads flygplats föreslås få 25 miljoner i ekonomiskt stöd
16:26 Flygplan har kraschat i Norrköping i samband med landning
08:00 Rysk kryssningsmissil kränkte Polens luftrum - Svenska Yle
Fler artiklar
Flygforum
Bonum Padre:
Vad kommer hända med SAS Ground Handling på ARN?
kenneth:
SV: Slutet för BRA?
Oscar:
SV: Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för ...
råger:
SV: Flygflottilj F16, Uppsala
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap