Skriv ut  

Kastrup bland de snabbast växande flygplatserna i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 maj 2016
Flygplatsen i Köpenhamn har fått en rivstart på det nya året. Ökningen placerar Kastrup i topp bland flygplatserna i Europa.

Både Arlanda och Gardermoen hamnar på efterkälken.

Kastrup tillhör de flygplatser i Europa som har fått en stark start på det nya året. När siffrorna för det första kvartalet räknats samman visar det sig att Köpenhamn är den fjärde snabbast växande flygplatsen i Europa. Antalet passagerare ökade med 13,2 procent under de tre första månaderna och det ger en fjärdeplats bland storflygplatserna i Europa, bland annat före Schipol och Heathrow.

I topp när det gäller tillväxt under första kvartalet ligger Sabiha Gökçen Airport i Istanbul som ökade med 1,5 procent, följd av Dublin, 17,5 procent och El Prat i Barcelona, 16,1 procent och sedan Kastrup med sina 13,4 procent. Det är siffror som ligger betydligt över genomsnittet i Europa som hamnade på cirka 8 procents ökning.

Bakom den goda tillväxten ligger i första hand det faktum att Ryanair numera trafikerar Kastrup, samtidigt som Wizz och Easyjet ökat närvaron på flygplatsen. Det är alltså den internationella trafiken som driver på utvecklingen, Danmark är ett relativt litet land när det kommer till inrikestrafik. Det gör i sin tur att Kastrup står och faller med den traditionella rollen som hub för både europeiska och interkontinentala flyglinjer.

– Vi arbetar målmedvetet på att locka till oss nya rutter och utveckla dem som vi redan har. I mars öppnade SAS den nya linjen till Boston och i december satte Emirates in A380 på den dagliga avgången mellan Dubai och Köpenhamn. Nya långlinjer och ökad kapacitet på existerande linjer hjälper till att stärka Kastrup som en internationell knutpunkt, säger Thomas Woldbye, VD på Kastrup i en kommentar.

Mycket pekar också på att interkont-trafiken fortsätter som motor i tillväxten under resten av året. Norwegian startade i dagarna en egen linje mellan Köpenhamn och Boston och i september är det dags för SAS nya rutt till Miami.

Arlanda har också haft en god utveckling, bland annat tack vare att SAS valt att lägga trafiken till både Los Angeles och Hong Kong till Arlanda. Den är dock betydligt beskedligare än den utveckling som Kastrup sett hittills under året:
Kastrup-Arlanda-Gardermoen
Kastrup Arlanda Gardermoen



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Omodern
Skrivet av Soran, 2016-05-19 09:43:16
Arlanda har sedan 2002 tre banor. Det är fakta. Fakta är också att Arlandas banor är kortare än på Kastrup och andra stora flygplatser. En fjärde bana har etablerats som en "lösning" för att komma upp i kapacitet. Det är en dikeskörning av format. Det saknas inte banor på Arlanda, däremot banlängd.
Anmäl inlägget
Stockholm
Skrivet av STO, 2016-05-19 09:36:26
Vore intressant att se liknande mätning där man slagit ihop alla flygplatser med STOckholms-koden (ARN, BMA, VST och NYO)
Anmäl inlägget
@NewSas
Skrivet av @NewSas, 2016-05-17 18:59:51
Du har nog aldrig varit på Arlanda. Du vet inte ens hur många banor dem har. Arlanda har 3 banor och det "ryktas" om planer för en 4:e bana och inte en tredje. Kom med rätt fakta tack!
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av NewSAS, 2016-05-17 09:57:11
Vill inte kalla ARN omodernt, men rörigt och trångt på vissa ställen. Dock har ARN alldeles för lite trafik för att kallas underdimensionered, 100% tvärtom. De som anser att ARN "måste" ha en 3e bana har nog aldrig ens varit på ARN...
Anmäl inlägget
Underdiminesionerad
Skrivet av Fakta, 2016-05-16 19:56:09
Jag skulle snarare kalla ARN för överdimensionerad med två utrikesterminaler, T5 med Pir F som knappt är fylld och T2 som knappast fylls heller än under rusningsperioder. Ett lappverk är vad ARN är som byggts ut utan någon har haft en strategisk översikt och helhetsbild.
Anmäl inlägget
ARN inte i fas med Kastrup
Skrivet av Soran, 2016-05-16 18:59:52
Arlanda är rejält underdimensionerad och därmed hopplöst omodern.
Anmäl inlägget
CPH - Hemliga Harry
Skrivet av Fakta, 2016-05-16 17:39:57
Skulle vara intressant att veta hur Arlanda kan klassas som hopplöst omodernt. Lokalpatriotism åsido.
Anmäl inlägget
Rätt världsdel
Skrivet av Atlas, 2016-05-16 17:34:37
Ska man vara noga så ligger Sabiha Gökcen INTE i Europa utan på andra sidan Bosporen, dvs i Asien. Men ok Istanbul ligger i båda väldsdelarna och med Atatürk-flygplatsen på den europeiska sidan som sin största konkurrent så bör ju S G ocksp vara med i jämförelsen.
Anmäl inlägget
Inte så illa.
Skrivet av Karsten Knivjävel., 2016-05-16 16:04:45
Med tanke på vad ARN har emot sig, bl.a konkurrens från flygplatser i närområdet (Skavsta, Bromma m.fl) är +8% inte så illa faktiskt. ARN får väl tänka om. Locka Ryan och Wizz till ARN. Gör T3 till lågpristerminal. De båda trafikerar ju på GOT och det funkar alldeles utmärkt. Varför skulle det inte funka på ARN?
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Hemliga Harry, 2016-05-16 15:35:28
Håller med dig, trotts att jag arbetar själv på en av Europas mest omoderna flygplatser så har jag inte patriotism till Arlanda =)
Anmäl inlägget
Bra!
Skrivet av ..., 2016-05-16 15:23:35
Bra artikel! Önskar att flygtorgeg skulle börja med flygnyheter från hela norden som i denna artikel där Kastrup var i fokus.
Anmäl inlägget
Till Trams
Skrivet av CPH, 2016-05-16 14:08:50
Oj! Det svider verkligen hos er 08:or att Skandinaviens största flygplats inte är den lilla avsides och hopplöst omoderna Arlanda. Inte enst näst störst är ni... :)
Anmäl inlägget
@Trams
Skrivet av Avundsuka-is-not-a-nice-thing, 2016-05-16 13:47:36
Sour grapes...
Anmäl inlägget
Korkat
Skrivet av Trams, 2016-05-16 13:13:30
Vilket jäklar trams av Flygtorget att återigen skriva av pressreleaser från CPH. Sluta med det!! Du ser inte trender under en så kort mätperiod alls. Vänta till i september innan ni vet något!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev