Skriv ut  

SAS motsätter sig ett positivt beslut från DOT

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 maj 2016
Det vore olyckligt om Norwegian får ett amerikanskt flygtillstånd. Det skriver SAS i ett svar till Department of Transportation. SAS är enda flygbolag som lämnat en remiss.

I slutet av april fick Norwegian ett preliminärt klartecken för trafiken på USA med det irländska Norwegian Air International. Sedan dess har det funnits en remisstid med möjlighet att lämna kommentarer till amerikanska Department of Transportation, DOT. Trots ett bitvis högt tonläge från de amerikanska flygbolagen har de inte skickat någon remiss till DOT.

Det har däremot SAS, som enda flygbolag gjort.

I en inlaga på dussinet sidor, som Flygtorget fått ta del av, motsätter sig SAS att Norwegian ska få ett trafiktillstånd på USA. Det främsta argumentet är det som de flesta andra kritiker använt, att Norwegian inte uppfyller den så kallade Artikel 17 i Open Skies och inte håller ”high labour standards” för de anställda ombord.

Det är just den punkt som DOT uppenbarligen haft största problemen med själva men slutligen, efter att konsulterat juridisk expertis, kommit fram till att den inte kan hindra ett tillstånd. SAS menar också att Norwegian Air International uteslutande har tillkommit för att kunna runda de arbetsrättsliga regler som gäller i Norge och på så sätt få en konkurrensfördel mot andra flygbolag med transatlantisk trafik. Det relativt långa juridiska resonemanget kring arbetsrätt och vad som är i ”public interest” utmynnar sedan i att SAS anser att om DOT trots allt tänker ge Norwegian Air International trafiktillstånd, då ska besättningarna åtminstone vara baserade på Irland och lyda under irländska lagar och regler.

Norwegian har reagerat på remissvaret från SAS och pekar bland annat på att det redan finnas närmare 400 kabinanställda i USA, en siffra som kommer att öka i takt med expansionen i USA. Det mesta pekar trots allt på att Norwegian får ett tillstånd, kanske redan inom ett par veckor.

– Det är anmärkningsvärt att de försöker sätta käppar i hjulet för oss och sprider felaktig information om Norwegian enbart för att de inte vill ha konkurrens över Atlanten. Norwegian har mycket bra arbetsvillkor för alla våra anställda, oavsett var de är baserade. Är man anställd i USA, har man marknadsmässig amerikansk lön och följer amerikansk lag, är man anställd i Sverige har man marknadsmässig svensk lön och följer svensk lag. Norwegian är ett globalt flygbolag och som alla globala företag är det naturligt att ha verksamhet och personal i de länder man verkar, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.



Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Tage T
Skrivet av Peter, 2016-05-30 07:21:15
Kort minne? Kan du din historia? Flying Enterprice, Linjeflyg, Commuter, Sky ways, Braathens bara för att nämna få. Tre stats AOC, statliga pengar... Tillåt mig att spy.
Anmäl inlägget
Hummer o Kanari
Skrivet av baggen, 2016-05-29 13:54:40
@Tage T Du blander kortene skikkelig nå? Feilaktig påstand. Norske myndigheter forbød bonussystemer inrikes. Ingen ting med Norwegian å bestille. I dag har vi både SAS Eurobonus og Norwegian Reward innrikes i Norge.
At SAS er mer avhengig av et bonussystem som gjør at affärspax, politikere osv får sine feriereiser betalt av arbeidsgiver er en annen sak?
Anmäl inlägget
Norwegian vs Eurobonus i Norge
Skrivet av Tage T, 2016-05-29 07:53:49
Det verkar som de flesta glömt att Norwegian försökte stoppa SAS Eurobonus i norsk inrikes under minst 10 år. SAS använder nu sin rätt att överklaga beslut. Skall SAS tystas ned? Verkar som om det finns många inom flyget med skygglappar och kort minne.
Anmäl inlägget
SAS the true story.
Skrivet av FedUp, 2016-05-28 17:14:32
What a sorry excuse for an airline SAS is. They focus more on trying to destroy for Norwegian, than operating an efficient, high quality airline. Here's an advice, SAS: Change your focus!
Anmäl inlägget
Inrikespilot,
Skrivet av Taxpayer, 2016-05-26 15:02:15
tack och lov består Sveriges befolkning endast av ett fåtal piloter. Ännu färre som bidrar med skatt till vård och skola.
Anmäl inlägget
"Billiga" biljetter
Skrivet av Jobbar inom flyget, 2016-05-26 14:44:02
"Lasse"
Vad jobbar du med?
Billiga biljetter är bra, men kanske någon borde starta upp ett företag som gör ditt jobb med personal från Asien som bara kostar 5-10 000 per månad.
Kan ju flyga in dem nu när biljetterna är billiga och de kan jobba 3 veckor per månad typ...
Personal ska vara anställd och betald där man är verksam från. Bara då kan man konkurrera på lika villkor.
Anmäl inlägget
Början till utflaggning
Skrivet av Inrikespilot, 2016-05-26 13:16:52
Ni som bor i Sverige och tycker Norwegian Longhaul är en bra utveckling bör tänka några steg längre.
Av konkurrensskäl kommer övriga flygbolag lägga sin verksamhet i lågkostnadsländer. Sveriges piloter kommer vara baserade i tex baltikum med samma nettolöner som idag men de kommer inte bidra med EN ENDA skattekrona till dina barns skolgång eller din sjukvård.


Anmäl inlägget
Norwegian konkurrerar ut alla med shopping!
Skrivet av Lasse, 2016-05-26 09:22:07
Vad är det för fel på att använda asiatisk lågprisbesättning? Det gör att Norwegian får en konkurrensfördel över de okreativa flygbolagen och vi får billiga biljetter. Billigbesättningen behöver inte ha arbetstillstånd eftersom flygbranschen är internationell dvs Norwegian bryter inte mot några lagar. Heja moderna Norwegian!

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2013/10/24/norwegiansjefen-holder-vi-kostnadene-nede-kan-vi-konkurrere-ut-alt-som-er



Anmäl inlägget
Flygmuseum?
Skrivet av Trött , 2016-05-26 07:00:33
Höj bränslepriserna så får SAS fokusera på att överleva istf att försöka förstöra för andra, aldrig mer sas.
Anmäl inlägget
SAS fortsätter
Skrivet av Gunnar, 2016-05-25 23:28:00
@ABC, vilket totala nonsense. SAS visar nu fram sine affärs metoder. Dom klarar nte af at knkurrera mot Norwegian, och er tilsammans med Delta, United och American, ansvariga för denna groteska kampanj.
Anmäl inlägget
Och SAS flyger inte själva
Skrivet av Zappa, 2016-05-25 23:06:17
Har senaste veckorna åkt trånga CRJ900 som flygs av Cityjet. Nya, men obekväma som få, och personal som knappt kunde engelska..... Jo visst, SAS lönestoppet inte....Flybe, Jettime.....anställda på sämre villkor.... Kanske ngt att dra inför DOT.....????
Anmäl inlägget
Särskola?
Skrivet av ABC, 2016-05-25 23:01:50
Skulle i dagsläget inte nedlåta mig till att arbeta för SAS. Att jobba för Norwegian vore helt uteslutet. Har ni kritiker ingen självrespekt alls? Det finns 100-tals bolag utanför Skandinavien värt namnet. ??
Anmäl inlägget
@Linkan @ABC
Skrivet av GM, 2016-05-25 21:42:02
@ABC Du burde kanskje tenke på at det eneste du avslører er dine manglende kunnskaper?
@Linkan. "Bottle fed" SAS har hele veien ledet an i kampanjen mot Norwegian. På tide å se realiteten? Faktisk et bolag som kan stå på egne ben? Sensasjon!
Anmäl inlägget
Såklart
Skrivet av Suprise, 2016-05-25 21:22:37
Re Zappa. Menar du att man inte ska se om sitt hus? Såklart försäker SAS skjuta ner Kjos och hans flygande lånepatrask.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Deg, 2016-05-25 21:05:17
Har du någonting som styrker dina ekonomiska teorier? Finns det något bolag som inte lever på framtida biljettförsälningar? Ett tips är att titta närmare på Norwegian groupe och i vilka andra branscher man har aktier? Nä tänkte väl det...

SAS och J. Nerskar blir allt mer desperata...
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av Trött, 2016-05-25 20:11:07
SAS ABC? Samma sak!
Anmäl inlägget
Jag trodde
Skrivet av DC-10, 2016-05-25 20:08:26
att Linkan var läskunnig!
Som vanligt oöverlagda kommentarer från hen.

Undrar hur det går för de SAS resenärer som sitter på en grekisk, ö utan sitt semester bagage?
Anmäl inlägget
ABC,
Skrivet av pf, 2016-05-25 18:58:55
så det du skriver betyr at egentlig burde SAS vært stoppet i slutten av 2012 ?

Og Linkan, innenfor regelverket er det faktisk ikke ulovlig å skatteplanlegge. Disse reglene, i hvert fall her i Norge, er nettopp for å stimulere næringslivet.
Anmäl inlägget
Norwegian är bäst
Skrivet av Lasse, 2016-05-25 18:51:15
De är det enda europeiska flygbolag som använder asiatisk lågprisbesättning mellan Europa och USA. Jag har flugit med dem flera gånger och det har ofta varit thailändare ombord! Jag förstår inte vad det är för problem med det. Flygbiljetterna blir billigare!
Anmäl inlägget
Fel ingång.
Skrivet av ABC, 2016-05-25 17:44:14
Enklaste sättet att stoppa Norwegian måste väll vara bolagets brist på kapital? Att använda sina kunders förbetalda biljetter och ofakturerat/obetalda fakturor som en slags jättelik krockkudde är väll inte att visa på starka finanser? Att trots detta, samtidigt som oljan näst intill är gratis, ligga på som bäst plus minus noll i vinst borde vara tillräckligt för att avslå en ansökan eller kräva en extra kontrollbalansräkning där detta vägs in.
Anmäl inlägget
Surprise!
Skrivet av Steven, 2016-05-25 17:23:11
Tenk at SAS motsetter seg Norwegian tillatelse. Vilken overraskning. Alle vet at dette er SAS sitt verk, og at det er SAS som står bak kampanjen mot Norwegian. Pinsamt SAS!
Anmäl inlägget
Norwegian oseriös konkurent
Skrivet av Linkan, 2016-05-25 16:52:36
Norwegian är en oseriös konkurrent det är vad SAS vill uppmärksamma. Får Norwegian ok betyder det att SAS får ta sig an liknade upplägg. Hyra in lågkostnads personal och skatteplanera som Norwegian med allt vad det innebär. Sämre anställningsvillkor och lägre service till passagerarna (som att inte betala ersättning till drabbade passagerare utan kniven på strupen).
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av DC-10, 2016-05-25 13:36:30
visar sitt rätta ansikte. De klarar inte att konkurrera på en fri marknad.
När nu Norwegian har fastställt, att de skall verka inom USA's regler och lagar, då får man faktiskt ta det på allvar. SAS monopolkultur tycks aldrig gå ur väggarna.
Anmäl inlägget
@Zappa
Skrivet av Y, 2016-05-25 10:53:02
Det SAS pekar på är oschysst konkurrens. Om ditt jobb skulle flyttas till låglöneländer, hade du bara tackat och tagit emot för det, eftersom ditt företag har expansionvilja/nytt sätt att se på/ etc?
Anmäl inlägget
Ja SAS,
Skrivet av pf, 2016-05-25 10:27:49
sett Open Skies-avtalen i risiko.
Dere kan på sikt da miste både destinasjoner i USA, måtte sett fly på bakken eller omrokere til mulig ålønnsomme destinasjoner. Norwegian kan tape destinasjoner osv. Samlet kan våre tre nordiske land gå miste av turister om man teller lik kapasitet. Og der er vi utkant for amerikanske bolag.
Halen kan på sikt bite SAS.
Anmäl inlägget
Sosse-SAS
Skrivet av Zappa, 2016-05-25 08:52:22
Ja, det är nu som SAS visar vad man egentligen är. Usch för sådant agerande. Väljer lätt bort dem som flygbolag för mina resor framöver när de löpande försöker sätta käppar i hjulen för konkurrenter. Pinsamt!

Norwegian kanske inte är bäst på allt de gör, men de försöker skapa nytt sätt att se på resande, har expansionsvilja och känns moderna på helt annat sätt än gamla pamp-SAS.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev