Skriv ut  

Många nya långlinjer på Swedavias önskelista

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 maj 2016
Arlanda har ett växande antal långlinjer. Det finns dock ett antal destinationer som skulle kunna bära en direktförbindelse till Stockholm och dem arbetar Swedavia på att hitta flygbolag till.
Flygtorget har Swedavias önskelista över nya långlinjedestinationer.

Arlanda har sett en kraftig tillväxt i antalet långlinjer de senaste åren. Framför allt är det SAS och Norwegian som står för den absoluta merparten av nya destinationer med direkt flyg från Stockholm. Antalet utländska flygbolag som har regelbunden interkontinental linjetrafik på Arlanda har inte förändrats nämnvärt: Air China till Beijing, Thai Airways till Bangkok och Phukett, Ethiopian till Addis Abeba, Qatar till Doha, Emirates till Dubai, Delta och United till New York.
   
Samtidigt pågår ett intensivt arbete på att skapa möjligheter för fler långlinjer till Stockholm och Swedavia har en lista över så kallade otrafikerade destinationer, eller för att uttrycka det på ett annat sätt, en önskelista.
– Ja, det skulle man kanske kunna kalla den. Vi har ett antal städer där det finns både ett stort utbyte inom näringslivet och ett intresse för inkommande resande, säger Elizabeth Axtelius som arbetar med routeplanning på Swedavia.
   
Det senare är viktigt för att hålla igång en linje utan att enbart vara hänvisad till svenska passagerare.
– Ingen marknad finns av sig själv, den måste alltid stimuleras. Men vi ser att när väl en linje kommit igång så svarar marknaden, intresset ökar. Förra året under det tredje kvartalet var det till exempel fler amerikaner än svenskar på våra USA-linjer.
   
En destination som seglat upp i topp som möjlig ny långlinje från Stockholm är Delhi. Air India har visat ett stort intresse och än en gång är det kombinationen av svenskt näringslivs utbyte med Indien och den indiska turistnäringen som bygger underlaget. Idag är den vanligaste resvägen från Delhi till Stockholm antingen via mellanöstern eller med Lufthansa via Frankfurt. En nonstop skulle spara betydande tid.
   
Den största så kallade ”unserved destination” från Arlanda är dock Tokyo, tätt följd av Toronto. I båda fallen finns trafik från Kastrup men Elizabeth Axtelius menar att efterfrågan i Skandinavien håller för trafik från båda flygplatserna. En gyllene regel är att det krävs ett underlag på 30 000 - 50 000 passagerare oneway för att en långlinje ska överleva.

– Det är alltid lättare med en hub där det tongivande flygbolaget är medlem i Star Alliance. Då finns hela transittrafiken med i beräkningen och vi behöver inte enbart se point-to-point. Samtidigt har vi sett hur Qatar och Emirates ökat intresset och resandeströmmarna för destinationer som vi tidigare inte räknat med.
   
De svenska interkontinentala linjerna är uteslutande koncentrerade till Arlanda. Samtidigt finns en ständigt pågående diskussion om inte Göteborg kan bära någon eller några långlinjer, framför allt till New York.
– Sverige är ju ett förhållandevis litet land så vi måste koncentrera oss på en flygplats. Göteborg är möjligen den stad utanför Stockholm som skulle kunna bära egen trafik till USA.
   
Stockholm tillhör de städer som av allt att döma tilldelas amerikans pre-clearence. Det kan påverka möjligheterna till att det etableras fler långlinjer. Ett faktum är att det är kortare flygväg från södra Asien till USA via Skandinavien än över Stilla Havet. Det är något som bland annat Norwegians vd Björn Kjos talat om vid flera tillfällen.

– Det är helt riktigt men det kräver att något flygbolag är först och visar vägen. Malyasian flög en gång från Kuala Lumpur till New York med mellanlandning i Stockholm så det kan finnas en potetntial.

En rangordning av sex i topp när det gäller efterfrågan på nya långlinjer från Arlanda är:
Delhi
Toronto
Tokyo
Boston
Washington
Seoul
Shanghai

När det gäller europeiska destinationer kan Göteborg och kanske någon regional flygplats vara med och där är önskelistan:
Stuttgart
Milano
Lyon



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Reality check
Skrivet av Reality, 2016-05-30 01:34:17
Norwegian har sørget for direktelinjer fra Stockholm til Bangkok, Los Angeles, NYC, S. Francisco, Ft. Lauderdale, Las Vegas, Puerto Rico og Dubai. Svenskene kan takke Norwegian for at SAS legger HKG ruten til Stockholm. Dette er den svenske SAS ledningen sin skyld. På 60 år ga de Norge 1 langrute og Sverige 2 til 3. Resten til København.
Anmäl inlägget
Flera år...
Skrivet av Se, 2016-05-28 20:58:04
Swedavia publicerar liknande "önskelistor" i media varje år. Och? hur går det att komma dit? Vad gör man för att göra det attraktivt att flyga till Arlanda? Pre-clearence? Vilket skämt - inga flygbolag kommer välja Arlanda för att Arlanda råkar ha pre-clearence. Men det struntar Swedavia i - så länge man gör byggbolagen glada så spelar det ingen roll vad man gör...
Anmäl inlägget
Vilka drömmare som kommenterar det här
Skrivet av Oj då, 2016-05-28 19:51:21
Mer realistiska dest. skulle väl vara Somalia, Eritrea, Syrien, Irak,Afghanistan m. v.
Anmäl inlägget
Sverige sämst i klassen
Skrivet av Finnair, 2016-05-28 18:17:46
Vi är tio miljoner invånare och Finland fem. Inte nog med att Finland har ett mycket större försvar. de har ett flygbolag som servar alla destinationer på Arlandas önskelista. Hur är det möjligt?Varför har SAS endast tjänat Danmarks (utrukes) och Norges (inrikes ) intressen?????
Anmäl inlägget
Why not
Skrivet av bkk, 2016-05-27 06:42:10
Öppna upp Bangkok igen.
Anmäl inlägget
Rätt flygplan behövs
Skrivet av MH, 2016-05-27 00:45:44
Med A321neoLR( tjatig, jag vet ) skulle det kunna öppnas många nya linjer utan dyrare widebody från Stockholm och Oslo till tex Boston, Washington Toronto Montreal Delhi Bombay . Från Götebotg till NY och Washington .En beställning på 20-30st A321neoLR till SAS skulle få igång lite bredd på utbudet. Dessa kan ju dessutom användas i Europa/ inrikestrafiken också
Anmäl inlägget
Jobba mot utländska bolag.
Skrivet av Bullis, 2016-05-26 23:35:04
Nog för att SAS har gjort extremt mycket Det senaste året med långlinjer från ARN. Men jag tror på att nyckeln till success är att jobba mot utländska bolag. Ana från Tokyo, United från DC, Air Canada från Toronto, Air China/China Eastern från Shanghai Asiana/Korean från Seoul.

Dock så brukar SAS ha en tradition av att motarbeta Star partners som vill flyga till ARN.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Michael, 2016-05-26 23:31:33
Mitt förslag för att flyg kan åka non-stop till Singapore, Sydafrika, Sydney, Rio, Vancouver och några länder från Asien. De får ta upp om vilka flygbolag. Hoppas att de kan åka non-stop flera nya långlinjer i Världen.
Anmäl inlägget
Finnair...
Skrivet av Oja, 2016-05-26 22:13:30
...uppfyller sedan årtionden nästan hela önskelistan och mer därtill.
SAS och alla andra, vakna, det är 2016!
Anmäl inlägget
Via London?
Skrivet av Richard, 2016-05-26 13:53:00
Delar inte aliaset Flyglinjers åsikt om att flyga åt fel håll på första leggen är "ett bra alternativ". Inte för att jag är särskilt sugen på Delhi ändå visserligen.
Anmäl inlägget
Hehe...
Skrivet av Stian, 2016-05-26 12:40:17
Vad sägs om ARN - HNL? Kanske inte bästa underlaget för att sälja business, men jäklar vad skönt det vore att åka dit och sola lite. ;)

Vad blir det, 6000nm? Vilka operatörer i närområdet skulle klara det?
Anmäl inlägget
Sveriges andra största marknad
Skrivet av Leonardo, 2016-05-26 12:22:12
Långlinje till Brasilien vore bäst! Många Svenska företag etablerade i Sao Paulo. En linje till Brasilien öppnar även upp möjliheter med vidareflyg till övriga sydamerika.
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av Higster, 2016-05-26 12:12:04
"Sverige är ju ett förhållandevis litet land så vi måste koncentrera oss på en flygplats." Varför? Göteborg har mer än 160+ resenärer dagligen som flyger till New York bara. Skapa en direktlinje och marknadsför bra så kommer planen fyllas garanterat. Finns en värld utanför Arlanda...
Anmäl inlägget
Arlanda -Seoul
Skrivet av Anonym , 2016-05-26 11:54:08
Direktflyg Arlanda-Seoul borde startas snarast. Arlanda behöver byggas ut snabbast möjligast, först då kan man konkurrera med Gardemoen Vanda och Kastrup på riktigt.
Anmäl inlägget
Sträckor som passar MAX/Neo/NeoLR
Skrivet av MH, 2016-05-26 11:06:44
Stockholm-Delhi ca3000nm
Stockholm-Toronto ca3300nm
Stockholm-NY ca3300nm
Det kan vara lite långt för MAX utan mellanlandning men A321NeoLR flyger direkt utan problem
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Flyglinjer, 2016-05-26 10:17:58
Flyg med Jet Airways till Delhi via Amsterdam eller London. Det är mycket bra alternativ.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Mr €, 2016-05-26 08:11:12
Tror det blir Kinesiska storstäder som kommer först. Guangzhou, Shanghai, Chongqing, Chengdu, Wuhan, Hangzhou och Shenzhen.
Städer på USA's östkust kommer kunna trafikeras med 737MAX och A320neo/A321neoLR t.om. från Göteborg...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev