Skriv ut  

SAS underleverantör kämpar med lönsamheten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 juni 2016
Flybe är Europas största regionala flygbolag. Men lönsamheten är bland de lägsta jämfört med andra flygbolag. Nu kämpar en av SAS underleverantörer med att få ordning på ekonomin.

Högst upp i tabellen finns Ryanair, Wizz Air och Easyjet. I botten trälar Airberlin, Transavia Finnair och Flybe med att få ordning på siffrorna när det gäller lönsamheten. Flybe flyger i dagsläget fyra ATR 72-600 för SAS räkning. De är målade i SAS färger och baserade på Arlanda med uppdrag att flyga tunnare inrikeslinjer och regionala linjer i Norden. Avtalet startade i slutet av förra året och sträcker sig över sex år.

Vid sidan av wet-leaseverksamheten är Flybe Europas största fristående regionala flygbolag med ett linjenät som täcker drygt 200 rutter och ett femtiotal länder. Det är den verksamheten som de senaste åren gett en ekonomisk huvudvärk och har tvingat fram en rekonstruktion av affärerna. Flybe räknas inte till lågkostnadsbolagen utan hör hemma bland de ”vanliga” nätverksbolagen. Sedan 2010 har det varit röda siffror i bokslutet fem av sex år. Den senaste rapporten visade på en liten men dock uppgång när rörelsevinsten stannade på 1,4 procent. Det placerar Flybe på fjärde plats från slutet i de europeiska flygbolagens lönsamhetsliga. Som vanligt är det i första hand det låga bränslepriset som hjälpt upp resultatet och besparingsprogrammet som inleddes 2013 fortsätter.

Engelska analytiker har lite syrligt påpekat att de positiva siffrorna till del beror på att Flybe ändrat sättet att redovisa vinsten på. Tidigare presenterades de som en vinst ”innan skatt” vilket gav högre siffror innan de justerades ner. Nu är det istället ”efter skatt” vilket ger dagens resultat ett bättre läge i förhållande till tidigare år.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

FlyBe och flotta
Skrivet av Mr €, 2016-06-29 10:58:51
FlyBe köpte på sig ERJ-175, -195 plan de inte fick lönsamhet i att flyga och byter till flera Q400. Inte heller deras Finska äventyr med ATR gick med vinst. Nu flyger de mer nya ATR72-600 i Sverige och det har förutsättningar för att gå bra. Lite märkligt att de (eller SAS) köper in en flotta nya propellerplan då de har massor av Q400 i England som kunde roteras in i Skandinavien och flyga åt SAS såsom TUI gör med sina engelska 757/767.
Anmäl inlägget
Regionalflygbolag.
Skrivet av ABC, 2016-06-29 02:13:12
FlyBe är ett utpräglat regionalflygbolag som helt avbrytit planerna på att expandera med större flygplan. Man flyger till nio länder varav England, Scotland, Wales, Nordirland, Irland och Frankrike är sex av dom. Ytterst få flygningar går vad jag vet utanför detta område och siffran på "femtio länder" borde innebära att de även flyger utanför Europa?
Anmäl inlägget
Skatt?
Skrivet av Calle, 2016-06-28 21:59:43
Man skattar väl bara på vinsten?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev