Skriv ut  

Eskilstuna flygplats intressant igen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 juni 2016
Flygvapnet, Svealandsbanan och trängseln på Arlanda. Det är tre faktorer som gjort flygplatsen i Eskilstuna intressant igen. Infrastrukturen finns kvar och flygplatsen skulle kunna ”spöa Skavsta med hästlängder” menar en debattör.

Eskilstuna flygplats, Kjula, byggdes ursprungligen som en bana för Flygvapnet. Med en 2176 meter lång bana ingick den i det så kallade Bas 90 systemet. Under åren som militär flygbas har den även fungerat som civil flygplats och bland annat haft linjetrafik till Malmö och en del charterflygningar.

Idag finns ingen återkommande trafik på Kjula utan den används i första hand för allmänflyg, ambulansflyg och enstaka charterflygningar. Miljötillståndet ligger på 27000 rörelser per år.

Men det är en situation som kan komma att ändras och det är återigen Försvarsmakten som är intresserad av flygplatsen. Det är det förändrade säkerhetsläget och det fokus på att återställa en del av den försvarskapacitet som nu pågår som driver på. Tidigare hade Stockholm två flygflottiljer i omedelbar närhet till huvudstaden, Barkarby och Tullinge. De finns inte kvar. Återstår gör skolförbandet F20 på Ärna utanför Uppsala som enda aktiva militär flygbas i närheten av Stockholm. Det gör att Kjula, som en gång alltså var en strategiskt viktig plats för flygvapnet kan bli det igen.

Sedan tidigare finns också fraktflyget som ett alternativ för flygplatsens framtid. Det har Flygtorget rapporterat om. Det är närheten till Svealandsbanan som är intressant, inte bara för frakttrafiken och möjligheten att samordna flyg, tåg och vägtransporter.

– Att bygga ett spår som ansluter till flygplatsen är en blygsam investering. Den går dessutom relativt fort att genomföra och i det läget har vi det som Skavsta antagligen får vänta ytterligare tio år på, alltså Ostlänken, säger en person som Flygtorget talat med men som föredrar att vara anonym.

Just konkurrensen med Skavsta har blivit ett argument i den debatt om trängseln på Arlanda som startade efter att Anders Sundströms utredning om flygets tillgänglighet presenterades i våras. Bland politiker i Eskilstuna ses nu Kjula som ett konkret alternativ till en fjärde bana på Arlanda.

– För 500 miljoner får vi en flygplats som spöar Skavsta med hästlängder. Då snackar vi terminaler och allting, det motsvarar i kvalitet en extra landningsbana på Arlanda som kanske skulle kosta tio miljarder, säger Jimmy Jansson, kommunalråd (s) i Eskilstuna i en intervju med Eskilstuna-Kuriren.

Just nu väntar flygplatsens ledning i första hand på ett besked från Flygvapnet som just nu kartlägger förutsättningarna för att kunna återta den förmåga som ligger och slumrar. Visar det sig att Flygvapnet är intresserade kan det bli det första av tre steg för att väcka den slumrande flygplatsen till liv.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ber om ursäkt
Skrivet av Bertil, 2016-07-01 15:05:16
@Flygkonsult,
Du har rätt i uppmaningen till god ton. Jag beklagar påhoppet, inget personligt. Dock står min uppfattning i sakfrågan kvar, Eskilstuna är inget alternativ som komplement till Arlanda utan där ligger Skavsta mycket längre framme med en redan utbyggd infrastruktur. Minimala investeringar erfordras på Skavsta medan Eskilstuna får göra enorma investeringar.
Anmäl inlägget
Mycket bra förslag
Skrivet av Flygkonsult, 2016-07-01 10:53:33
Till Bertil och andra här:
Forum - Regler
På Flygtorget.se ska alla som vill kunna göra sin röst hörd om det mesta som har med flyg och resor mm. att göra.

Huvudregeln är enkel: Visa respekt för de personer som nämns i inlägg, nyheter mm. samt givetvis för dina medmänniskor.
Tänk på att:
- alltid skriva med en vänlig och trevlig ton.
Anmäl inlägget
Sov vidare
Skrivet av Långbänken, 2016-07-01 08:03:19
Politiker vill bara förverkliga sig själva. Att investera i en flygplats som på förhand är dödsdömd vore att ge bort skattepengar. Eskilstuna har inte en bråkdel av det upptagningsområde som Skavsta har. Jag vet inte hur dom skulle kunna "Spöa Skavsta med hästlängder". Kanske i tävlingen om dummaste kommunpolitikerna. Slumra vidare Kjula.
Anmäl inlägget
Svar till @Flygkonsult
Skrivet av Bertil, 2016-06-30 23:21:31
Eftersom jag har samma profession som du påstår ha själv, blir jag mörkrädd när jag läser dina motiv om att Eskilstuna skulle vara ett alternativ. Jag hoppas för skattebetalanas del i Eskilstuna att kommunen inte lägger ut något utredningsuppdrag på någon konsult om detta eftersom det är helt bortkastade pengar. Svaret finns i dessa kommentarer utan kostnad.
Anmäl inlägget
Kommunpolitiker, hmm!
Skrivet av Oja, 2016-06-30 20:42:57
Det finns ingen politiker (oavsett partifärg eller nivå) som gör något för någon annan än sig själv. Allt för egen vinnings skull, typ att få en minnesplakett, byst eller målning i kommunhuset entré där det framstår hur framgångsrik hen var!
Tror inte att Eskilstunas politiker är annorlunda.
Anmäl inlägget
Idioti
Skrivet av E, 2016-06-30 18:10:54
Västerås flygplats ligger 45 km bort och är konstant nedläggningshotad pga förluster som får täckas av skattebetalarna.

Finns ingenting som skulle tyda på att Eskilstuna skulle lyckad bättre
Anmäl inlägget
Skavsta flygplats - med kapacitet och kvalitet
Skrivet av Sting, 2016-06-30 15:28:22
Skavsta kan redan idag hantera all slags trafik med ett bansystem där huvudbanan 08-26 är 2887 m lång och 45 m bred, tvärbanan nord-syd över 2000 m lång och 40 m bred. Med kod 4E för huvudbanan kan man ta emot Airbus 380, C-17 etc. Utbyggnad för cat 3-landningar är beslutad. Infrastruktur och miljötillstånd för att hantera 3 miljoner passagerare finns redan. Utnyttja denna kapacitet istället för att investera dyrt på andra ställen!
Anmäl inlägget
Avsides
Skrivet av Stor FL, 2016-06-30 13:11:51
I jämförelse med Uppsala väger KjUlf lätt. Uppsala har infrastrukturen, motorväg, järnväg och endast 35 km till Arlandda och 70 km till Stockholm. Dessutom är Stockholm - Uppsala Sveriges och Nordens snabbaste växande region. Att egoistiska miljömänniskor och flöjelbetonade sossar inte fattat galoppen är obegripligt.
,
Anmäl inlägget
Mycket bra förslag. Del 2
Skrivet av Flygkonsult, 2016-06-30 12:46:27
Del2:
Att möjliggöra en förbättrad infrastruktur med kort varsel är något som eftersökts länge. Medan utredningar fortsätter år efter år utan att ngt händer så får resenärerna stå där och vänta på denna långbänk och på sina tåg. Det finns nu färdig infrastruktur luftvägen sedan länge så det är onekligen dags att utnyttja detta.Både Arlanda, Skavsta, Bromma, Västerås och Eskilstuna behövs! Från en flygkonsult/utredare.
Anmäl inlägget
Mycket bra förslag. Del 1
Skrivet av Flygkonsult, 2016-06-30 12:46:16
Del1:
Det saknas absolut inte verklighetsförankring.
Tvärtom saknas det från "annat " håll.
Järnvägen idag har ständiga problem och som det skrevs i artikeln så får Skavsta vänta i 10 år på att få Ostlänken framdragen medan vi redan idag har problem att få trafiken att fungera.
Anmäl inlägget
Bra skrivet Bertil!
Skrivet av Thomas, 2016-06-30 10:30:22
Undrar vissa gånger om politikerna fattar verkligheten...
Anmäl inlägget
Helt fel läge
Skrivet av Bertil, 2016-06-29 14:36:21
Politiker saknar helt verklighetsförankring. Eskilstuna har inte en chans mot Skavsta som redan har en infrastruktur och har redan Arlandas 4:e bana. Skavsta skulla göra mycket bättre nytta som södra Stockholms flygplats samt med upptagningsområde för Östergötland. Med Ostlänken blir det ett oslagbart alternativ. En satsning på Eskilstuna vore att slänga pengarna i sjön.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev