Skriv ut  

Nytt bolag ska sälja Remote Tower

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 juni 2016
Sverige är först i världen med fullt arbetande fjärrstyrd flygledning. Samtidigt är intresset stort. LFV och SAAB bildar nu ett gemensamt bolag för att sälja det svenska kunnandet utomlands.

Remote Tower har hela tiden varit en teknikutveckling där SAAB och LFV arbetet sida vid sida. Det har gjort Sverige till det första landet i världen med fjärrstyrd flygledning i skarpt läge och gett SAAB och LFV ett par års försprång till konkurrenterna.

Nu vill de två öka takten i försäljningen och bildar ett gemensamt bolag med ambition att sälja svensk Remote Tower på export. I dagarna har regeringen godkänt att LVF är en del i det nya företaget och ger också Konkurrensverket grönt ljus startar SAAB Digital Air Traffic Solutions verksamhet den första september.

– LFV och Saab har i många år haft ett samarbete kring utvecklingen av Remote Tower Services och digitaliseringen av flygtrafiktjänsten. Då är etableringen av ett gemensamt bolag ett naturligt nästa steg i samarbetet, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.

I dagsläget är det flygplatsen i Örnsköldsvik som styrs från Sundsvall. Men intresset ökar nu också bland större flygplatser som ser systemet som en back-up och förhöjning av säkerheten. SAAB har redan avtal med flygmyndigheterna på Irland och vill nu ge sig in på fler marknader. Bland annat har Avinor i Norge aviserat att ett femtontal flygplatser ska fjärrstyras från en central i Bodö. SAAB och LFV är redan på plats i Norge inför den upphandlingen.

– Nu för vi samman Saabs tekniska kunnande och globala organisation med LFV:s unika expertis när det gäller att leverera digitala och certifierade driftslösningar inom flygledning. Det gör att vi kommer kunna guida kunder genom hela processen för en omvandling till digital flygtrafiktjänst, säger Micael Johansson, chef för SAABs affärsområde Surveillance.

I dagsläget är alltså Örnsköldsviks flygplats fjärrstyrd från Sundsvall. Även tornet där ska flytta in i den nya kontrollcentralen och under nästa år ska också Linköping fjärrstyras från Sundsvall.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Reträttplats för GD
Skrivet av Bertil, 2016-07-01 12:05:06
Det skulle inte förvåna mej om LFV GD får jobbet som Vd i nya bolaget som tack för hjälpen med all gratishjälp till SAAB. Om inte så får han väl nöja sig med ett guldkantat seniorkonsultuppdrag åt SAAB. Hursomhelst en märklig bolagsbildning där ett statligt verk blir delägare i ett privat bolag. Detta sätter hela upphandlingslagen ur spel framöver. För LFV lär väl inte konkurrensutsätta sitt dotterbolag.
Anmäl inlägget
RE: Thomas
Skrivet av Henke, 2016-06-30 13:30:32
ACC-flygledare (som jag antar att du menar även om din terminologi är bevis på att du inte har någon koll) och torn flygledare är två helt olika typer av jobb där man använder sig av olika tekniker. Vi har tämligen modern teknik i våra torn och det fungerar utmärkt. RTC är helt oprövat om man bortser från den tid man har men max 1 rörelse i timmen! Teknik ska användas om den är bra, annars inte!
Anmäl inlägget
Re: Thomas
Skrivet av FL ACC, 2016-06-30 13:23:06
Ditt inlägg är svårt att bemöta för det är så felaktigt...!
Du gör felaktiga antaganden som inte går att bemöta.
Anmäl inlägget
remote
Skrivet av thomas, 2016-06-30 13:07:28
Hörru say what, dillandet står Du för, presenterar inga som helst fakta för Din ståndpunkt, vilken sanning ???
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av Say whaaaat?, 2016-06-30 12:12:43
Vad dillar du om?
Har man ingen koll kan man väl hålla tyst!?
Anmäl inlägget
bra billigt säkert
Skrivet av thomas, 2016-06-30 11:17:42
På vilket sätt är inte detta ett kostnadseffektivt sätt att bedriva flygledarverksamhet? Fir och 2 kontroll zoner över Sverige övervakas bara av radar
Varför ska det vara annorlunda med en flygplats?
Runt den är ju dessutom hastigheten mycket lägre. Allt i denna bransch är hopplöst föråldrat i teknik och stenålders protektionism, varför är inte Lantz system världsstandard?
Dubbel säkerhet där även piloterna har full radarkoll på omgivande trafik. Det sker fortf mid air collissions
Anmäl inlägget
Kejsarens nya kläder
Skrivet av Dennis, 2016-06-30 10:39:25
Vem ska våga säga sanningen?! Ingen vill ju riskera sitt jobb.
Politiker är som vanligt helt sålda på ideen för att dom inte har någon koll alls.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev