Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Norwegian tar upp linjen Cork – Boston
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 6 juli 2016
Förra försöket stoppades av DOT. Nu återuppväcker Norwegian planerna på trafik mellan Irland och USA. Samtidigt testas tanken på att flyga långlinjer med mindre flygplan.
En daglig Boeing 737-800 som flyger linjen från Cork på Irland till Boston. Det fanns i Norwegians planer redan förra året. Då kom trafiken aldrig igång eftersom amerikanska DOT inte lämnat något flygtillstånd för Norwegian Air International, det irländska dotterbolaget.
Nu återuppväcker Norwegian tankarna på att flyga sträckan som legat på is sedan förra året. Även denna gång är en eventuell trafikstart beroende av grönt ljus från DOT men till skillnad från förra året finns nu ett positivt förhandsbesked om att ett trafiktillstånd är på väg. Från Norwegians sidan förutsätter man att ett tillstånd för både NAI och det brittiska Norwegian UK är på väg eftersom alla formella krav är uppfyllda.
– Det här är bara början på våra planer för nya linjer från Irland men vår expansion vilar på att DOT äntligen godkänner Norwegian Air Internationals ansökan om att få ett foreign carriers permit. Det är bara DOT som kan öppna dörren för de här spännande nya rutterna och skapa ökad konkurrens, fler valmöjligheter och bättre priser på båda sidorna av atlanten, sa Björn Kjos i ett uttalande när planerna var aktuella förra gången.
Enligt den nya begäran som lämnats in till myndigheterna på Irland och i USA ska trafiken ska flygas med en Boeing 737-800. Det är ett steg vidare på den strategi som flygbolaget tidigare presenterat: De stora, passagerartunga och längre destinationerna flygs med Boeing 787 medan Boeing 737 och de kommande Airbus A320 bland annat avsätts till tunnare långlinjedestinationer. Det är ett trafikprogram som i så fall öppnar för en hel rad mindre städer på båda sidor längs atlantkusten. När Norwegian sedan får de fabriksnya B737MAX i början av 2017, Norwegian är först i Europa med modellen, ska en av dem avdelas till att flyga en andra intercontlinje, mellan Cork och New York.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
S018cn:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Ekonom:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Guest:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Yazi:
SV: Swedavias VD lön
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap