Skriv ut  

Norwegian byter till större modell av Airbus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 juli 2016
Ordern på A320neo omvandlas till den större A321LR. Det gör möjlighet att starta fler långlinjer från bland annat Sverige.

Det var en överraskning när Norwegian 2012 beställde 100 Airbus A320neo. Det som hittills varit en enhetsflotta med Boeing 737 utökades med ytterligare en flygplansmodell. Det visade sig dock att Norwegian i ett första skede inte tänkte använda Airbus-maskinerna själva utan istället leasa ut dem. Hittills har ett dussintal A320neo levererats till andra flygbolag.

Nu har Norwegian konverterat 30 av de beställda A320 till A321LR, en modell som allt fler flygbolag beställt och som av många betraktas som efterträdaren till den fortfarande populära Boeing 757. Det är ett flygplan som kan flyga de lite tunnare långlinjer där en widebody är för stor.

– Vi är väldigt glada över att Norwegian har valt A321LR som är den «single aisle» modell med längst räckvidd i världen. Norwegian blir det första lågprisbolaget att flyga A321LR. Planet sätter en helt ny standard i flygbranschen med låg bränsleförbrukning och god komfort för passagerare, säger John Leahy, COO Customers på Airbus.

Till skillnad från de A320neo som nu successivt levereras, ska Norwegian använda A321LR i den egna flottan. Det ligger i linje med strategin att öppna allt fler långlinjer till destinationer som tidigare inte haft interkontinental trafik.

I Norwegians konfiguration blir det 220 stolar ombord. Planet kommer att ha en räckvidd som öppnar för linjer från till exempel amerikanska östkusten till en rad flygplatser i Skandinavien och övriga Europa. Planet kommer också kunna flyga mellan Skandinavien och delar av Asien samt flyga till nya marknader som Sydamerika från en rad andra europeiska destinationer.

– Airbus A321LR är det enda mellandistansplanet i den här storleken på marknaden och modellen passar väldigt bra i vår framtida flotta med tanke på storlek, räckvidd och låga bränsleförbrukning. Vi kommer att få betydande kostnadsfördelar och ökad konkurrenskraft i framtiden och därmed kunna fortsätta ge våra kunder billiga flygbiljetter i splitternya flygplan till helt nya destinationer, säger säger Norwegians VD Bjørn Kjos.

Åtta flygplan ska enligt plan levereras till Norwegians dotterbolag Artic Aviation Asset 2019 och de övriga 22 de två påföljande åren.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SV:Fippe.
Skrivet av Fritz Klyka, 2016-07-17 22:51:10
En New York-linje är fullt möjlig från GOT. Kanske även en linje till ett asiatiskt nav, men där är jag mer tveksam.
Anmäl inlägget
NAS satsar
Skrivet av Fippe, 2016-07-17 10:25:44
Äntligen kanske vi får se lite interkontinentala linjer från GOT. Just därför som jag gillar Norwegian mer än SAS ??
Anmäl inlägget
Norwegian A321neo LR över Atlanten
Skrivet av Mr €, 2016-07-17 00:30:56
Denna medför en möjlighet till en massa nya rutter från Skandinavien till USA's östkust ända in till ORD och ner till ATL. Gissar Boston, Philadelphia, Pittsburg, Detroit, Buffalo, Atlantic City, Minneapolis, Madison, Charlotte, Atlanta, Durham, Cincinnati kan flygas vissa dagar, sedan är den en tung chartermaskin andra dagar då den får single class. SAS borde göra samma med sina A320neo options.
Anmäl inlägget
220 pax
Skrivet av baggen, 2016-07-16 20:12:06
Det er samme konfigurasjon som de fleste flyselskaper ønsker i en-klasse konfigurasjon i sine bestilte A321LR (Jfr Airbus).
Anmäl inlägget
220 pax
Skrivet av Micke Johansson, 2016-07-16 11:30:18
Samma sardinburks konfiguration som i Norwegians väldigt trånga b737 6-8 timmar utan plats, tack , men nej tack
Anmäl inlägget
GOT-RDU = Verklighet?
Skrivet av Hans, 2016-07-16 00:25:32
Nu måste man öppna GOT-RDU, både Volvo och SKF skickareckan en hel maskin i veckan i så fall + att jag har en wordfeud-kompis i Durham jag skulle vilja besöka.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev