Skriv ut  

Första C-serien levererad till SWISS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 juli 2016
Leveranserna av Bombardiers nya C-serie har nu officiellt börjat. SWISS är launch customer och om cirka två år är det dags för BRA att ta emot de första nya flygplanen, sju år efter att de beställdes.

I början av juli var det fest hos Bombardier i Montreal. Då levererades officiellt den första maskinen i den nya C-serien till SWISS som är launch-customer. Det blir nu ett nytt flygplan i månaden inledningsvis och sammanlagt nio nya maskiner i flottan innan året är slut. Sedan dess har den nya flygplanstypen också gjort framträdande på den stora flygmässan i Farnborough och C-serien är nu en del av flygbranschen.

Flygplanstillverkaren Bombardier kan nu förhoppningsvis pusta ut. Tillverkningen har blivit ordentligt fördröjd. Enligt de ursprungliga planerna skulle de första flygbolagen ha levererats 2013 till dåvarande Malmö Aviation som gjorde beställningen 2011. Sedan dess har utvecklingen och tillverkningen varit en berg- och dalbana. Som i alla nya utvecklingsprojekt blev det kraftiga förseningar samtidigt som försäljningen aldrig tog fart. Det gick så långt som att Bombardier sonderade terrängen hos Airbus om ett samarbete och – underförstått – ekonomiskt stöd i arbetet.  Airbus var dock kallsinniga, främst för att C-serien, särskilt den större varianten som kan ta upp till 160 stolar, konkurrerar med Airbus egen A320-familj. C-series är betydligt större än Bombardiers framgångsrika CRJ-modeller och har alltså haft svårt att hitta en egen nisch när konkurrenterna är mäktiga Airbus och Boeing.

         Det är inte förrän de senaste månaderna som det lossnat i försäljningsarbetet. Air Canada har köpt 45 av den större CS300 och har optioner på ytterligare 30 maskiner. Sedan kom Delta med en order på 75 CS100 med option på 50 till. Det var två prestigebeställningar som dock kostade så stora rabatter att regeringen i delstaten Quebeck, där fabriken ligger, gått in med 1 miljard dollar i offentligt stöd. Idag finns beställningar på sammanlagt 370 flygplan i de två modellerna.

När nu tillverkningen och leveranserna äntligen kommit igång kan BRA också på allvar börja planera för att ta emot de första maskinerna. Beställningen är på fem vardera av den mindre CS100 med 125 stolar och den större CS300 med 145 stolar i BRA’s konfiguration. Dessutom finns en option på ytterligare tio maskiner. Enligt de senaste prognoserna kommer de första flygplanen i början av 2018.

– Ja, vår leveransplan ligger kvar. Det innebär att vi räknar med att ta första flyget i trafik under första kvartalet 2018. Fram tills dess kommer vi att fortsätta flyga med vår nuvarande flotta, Avro RJ, säger Emma Sandsjö, informationschef på BRA.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Queen
Skrivet av Beno, 2016-07-24 06:43:05
Den går för närvarande under namnet "Queen of the Hangar".....
Medan Rj fortfarande är, och kommer alltid att vara, "Queen of the Skies ;-)
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av Olof, 2016-07-23 07:12:27
Skavsta ligger i Nyköping
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av sv Åke, 2016-07-22 17:46:04
finns i en annan artikel.......
Anmäl inlägget
AirBaltic
Skrivet av BALT, 2016-07-22 11:23:16
Har inte Airbaltic också order på C-serien ?
Anmäl inlägget
Skavsta ligger det vid Malmö?
Skrivet av Åke G, 2016-07-22 09:56:35
Uppsala och Västerås ligger närmare och framförallt mer satsning på Bromma
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev