Skriv ut  

Norwegian steget före SAS under juli

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 augusti 2016
SAS nådde ett all-time high när det gäller kabinfaktorn under juli månad. Trots det har Norwegian permanentat sitt försprång och flög fler passagerare under månaden.

Juli har varit en bra månad för de två stora flygbolagen i Skandinavien. Antalet passagerare har ökat i hela linjenätet. SAS fyllde flygplanet till drygt 89 procent vilket är den högsta siffran någonsin en enskild månad i flygbolagets historia. De interkontinentala linjerna hos SAS fortsätter att gå bra, under juli flög 185 000 passagerare på de amerikanska och asiatiska destinationerna. Linjen mellan Arlanda och Los Angeles är den dagliga interkontlinje som går bäst.

- Trafiktalen för juli är solida. Det är speciellt glädjande att gensvaret på vårt utökade långdistanserbjudande och fritidsorienterade linjer i Europa varit så starkt, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.
De goda siffrorna överträffas dock av Norwegian, som i och för sig räknar in trafiken från samtliga baser och inte bara de Skandinaviska. Passagerarantalet blev 2,9 miljoner under juli månad och kabinfaktorn nådde 94,6 procent.

- Vi är mycket nöjda med att så många valde att flyga med Norwegian trots en dålig start på månaden, säger Björn Kjos i en kommentar.
 
SAS - juli
Antal passagerare: 2,7 miljoner, en ökning med 5,9 procent
Kabinfaktor: 89,3 procent, en ökning med en procent
Total trafikökning: 10,4 procent
Kapacitetsökning: 8,8 procent
Yield: - 1 procent
 
Norwegian - juli
Antal passagerare: 2,9 miljoner, en ökning med 9 procent
Kabinfaktor: 94,6 procent, en ökning med 0,8 procent
Total trafikökning: 15 procent
Kapacitetsökning: 14 procent
Yield: + 3 procent



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hola
Skrivet av B-laget, 2016-08-09 23:35:55
Att Norwegian växer beror på att man satsar på linjer utanför Skandinavien medan SAS växer på destinationer som utgår ifrån Skandinavien, så rent hypotetiskt kan det vara så att Norwegian förlorar mark på sin "gamla" hemmamarknad.
Anmäl inlägget
Norwegian Air Shuttle ASA
Skrivet av Jonas, 2016-08-08 23:05:10
Klarar du fatta, Norwegian Air Shuttle ASA? Med sina dotterbolag. Vilket SAS? SAS Norge? cimber? Jettime? Vilket bolkag?
Anmäl inlägget
Irländare...
Skrivet av New, 2016-08-08 22:12:00
Ja, och vad är SAS produktion, då 25 procent är inhyrd kapacitet från Cityjet, Jettime och Flybe....... Rent retoriskt alltså. Förstår fullt ut logiken, och den är vanlig i branschen, men tål att funderas på.....
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Ior, 2016-08-08 20:45:52
Vilket Norwegian? Norwegian air shuttle eller Norwegian air international? Eller vad bolagen nu heter?
Jämför ni alla Norwegian bolag mot SAS eller hur räknas sifforna? Inte för att jag bryr mig egentligen men kul o veta eftersom Norskarna även är irländare..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev