Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Gatwick allt viktigare bas för Norwegian – trots brexit
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 10 augusti 2016
Easyjet diskuterar att flytta delar av flygplansflottan utanför Storbritannien som en följd av brexit. Norwegian däremot har inga sådana planer. Tvärtom är London nu tredje största bas för flygbolaget.
Under årets sommarsäsong ökade Norwegian kapaciteten, alltså antalet tillgängliga flygstolar, i hela linjenätet med 18 procent. Den i särklass största ökningen har gjorts på Gatwick i London, en bas som blir allt viktigare för Norwegian. Där ökade kapaciteten med 39 procent jämfört med förra året. Det gör Storbritannien till den tredje största landet i flygbolaget räknat i antalet tillgängliga flygstolar, före Norge, Sverige och Danmark. Med fortsatt tillväxt på Gatwick pekar det mesta mot att Storbritannien passerar Sverige och blir Norwegians andra största bas redan inom ett år. Redan idag är Norwegian tredje största flygbolag på Gatwick.
Över huvud taget så är det utanför Norden som Norwegian numera har sin tillväxt räknat i kapacitet. Destinationer som Trondheim och Helsingfors är passerade av bland andra Malaga, New York och Oakland.
Idag har Norwegian tio flygplan baserade på Gatwick, två Boeing 787 och åtta 737-800. Det är en flygplansflotta som av allt att döma ökar de närmaste åren. Av de B787-9 som nu tas in i flottan ska ett flertal placeras i London och kommer då att öka det interkontinentala trafikutbudet. Mycket talar också för att en del av de 30 Airbus A321LR som levereras med start 2019 kommer att trafikera Storbritannien på tunnare långlinjer tillsammans med nya B737MAX. En linje mellan Cork och Boston är planerad men kan inte startas förrän amerikanska DOT ger Norwegian ett slutgiltigt trafiktillstånd.
Tillväxten och satsningen på den brittiska marknaden skiljer sig från bland annat Easyjet och Ryanair som i svallvågorna efter brexit, meddelat att de överväger att minska närvaron i Storbritannien. Hittills har Norwegian, enligt Björn Kjos, inte märkt någon minskning av bokningstrycket. Det är också fortfarande oklart hur flygbranschen och Open Skies kommer att påverkas av det brittiska utträdet.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Det går bra för DY på LGW
Skrivet av thomas, 2016-08-10 08:35:23
Insider info, Boknings siffrorna för LGW är bra har alltid varit, bolaget får dessutom bra betalt för stolarna.
EU
Skrivet av Dr.Watson, 2016-08-10 06:55:54
Två icke EU medlemmar borde kunna samarbeta.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
05:06 FlixBus storsatsar på flygbussar till Arlanda - Bussmagasinet
19:35 Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten | Transportföretagen - Via TT
Fler artiklar
Flygforum
RE:BRA LEVERERAR!:
SV: Slutet för BRA?
Per:
SV: Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för ...
Reg:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
thomas :
SV: Anko Van Der Werff på routes
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap