Skriv ut  

Gatwick allt viktigare bas för Norwegian – trots brexit

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 augusti 2016
Easyjet diskuterar att flytta delar av flygplansflottan utanför Storbritannien som en följd av brexit. Norwegian däremot har inga sådana planer. Tvärtom är London nu tredje största bas för flygbolaget.

Under årets sommarsäsong ökade Norwegian kapaciteten, alltså antalet tillgängliga flygstolar, i hela linjenätet med 18 procent. Den i särklass största ökningen har gjorts på Gatwick i London, en bas som blir allt viktigare för Norwegian. Där ökade kapaciteten med 39 procent jämfört med förra året. Det gör Storbritannien till den tredje största landet i flygbolaget räknat i antalet tillgängliga flygstolar, före Norge, Sverige och Danmark. Med fortsatt tillväxt på Gatwick pekar det mesta mot att Storbritannien passerar Sverige och blir Norwegians andra största bas redan inom ett år. Redan idag är Norwegian tredje största flygbolag på Gatwick.

Över huvud taget så är det utanför Norden som Norwegian numera har sin tillväxt räknat i kapacitet. Destinationer som Trondheim och Helsingfors är passerade av bland andra Malaga, New York och Oakland.

Idag har Norwegian tio flygplan baserade på Gatwick, två Boeing 787 och åtta 737-800. Det är en flygplansflotta som av allt att döma ökar de närmaste åren. Av de B787-9 som nu tas in i flottan ska ett flertal placeras i London och kommer då att öka det interkontinentala trafikutbudet. Mycket talar också för att en del av de 30 Airbus A321LR som levereras med start 2019 kommer att trafikera Storbritannien på tunnare långlinjer tillsammans med nya B737MAX. En linje mellan Cork och Boston är planerad men kan inte startas förrän amerikanska DOT ger Norwegian ett slutgiltigt trafiktillstånd.

Tillväxten och satsningen på den brittiska marknaden skiljer sig från bland annat Easyjet och Ryanair som i svallvågorna efter brexit, meddelat att de överväger att minska närvaron i Storbritannien. Hittills har Norwegian, enligt Björn Kjos, inte märkt någon minskning av bokningstrycket. Det är också fortfarande oklart hur flygbranschen och Open Skies kommer att påverkas av det brittiska utträdet.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det går bra för DY på LGW
Skrivet av thomas, 2016-08-10 08:35:23
Insider info, Boknings siffrorna för LGW är bra har alltid varit, bolaget får dessutom bra betalt för stolarna.
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Dr.Watson, 2016-08-10 06:55:54
Två icke EU medlemmar borde kunna samarbeta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev