Skriv ut  

Norwegian startar långlinjer men stänger i Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 augusti 2016
Norwegian expanderar allt mer utanför Skandinavien. Tre långlinjer från Paris är nu igång samtidigt som två USA-linjer från Skandinavien läggs ner.

I början av augusti öppnade Norwegian en tredje långlinje från CDG i Paris. De tidigare destinationerna New York och Los Angeles kompletterades då med Fort Lauderdale. När det gäller trafiken till Florida är Norwegian ensamma på sträckan. Däremot är konkurrensen mellan Paris och New York och Los Angeles stenhård: Norwegian flyger fyra gånger i veckan till New York medan Air France har 28 avgångar, American Airlines 14, Delta 7 och franska XL Airways 7, sammanlagt 60 avgångar i veckan alltså.

De tre nya avgångarna från Paris innebär att Norwegian nu flyger 27 linjer från Europa till sju destinationer i USA. Det är en tillväxt som successivt ändrat fokus från Skandinavien, där de första långlinjerna startade, till de större europeiska städerna. Framför allt är det på Gatwick som växer som hub för interkont-trafiken och det av det självklara faktum att marknaden och upptagningsområdet är så mycket större.

Samtidigt som de nya linjerna från Paris är igång, visar flygprogrammet för den kommande vintersäsongen att trafiken mellan Skandinavien och Boston stängs från den 30 oktober. Därmed tappar Oslo två avgångar i veckan och Köpenhamn en. Vad som ligger bakom stängningen är inte klart, linjerna lanserades som åretrunt-trafik och det finns i nuläget inga besked om de ska återupptas i nästa års sommarprogram. I dagsläget flygs i princip alla långlinjer med den i nuläget 11 maskiner stora långlinjeflottan, åtta Boeing 787-8 och tre Boeing 787-9. Stängningen av de tre avgångarna i veckan från Skandinavien till Boston öppnar för att den kapaciteten kan användas på annat håll. Om tre år tas de första A321LR in i flottan vilket talar för att om inte förr, så kan de skandinaviska städerna då få tillbaka direktlinjerna till Boston. Det kan också innebära att tillväxten av långlinjer från Skandinavien ökar igen.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kabinpersonal
Skrivet av @PF, 2016-08-15 13:41:07
Maskinerna leasas till NAS som det spelar ingen roll om det är amerikansk eller brittisk kabinpersonal eller var det blir baserade. Alla flyger blandat ändå.

Vad det gäller SAS så ÄR det ett misslyckande. Maskinen flyger inte där det först var tänkt. Är det SAS fortsatta strategi att hyra in kapacitet? Även om piloterna i detta fall har rätt slips på sig?
SAS blir mer och mer en resebyrå. Snart tappar de monopolet över Ryssland.
Anmäl inlägget
Ingen tabbe från SAS
Skrivet av NewSAS, 2016-08-15 12:20:47
Det var ingen tabbe från SAS sida på linjen SVG-IAH utan en följd av dumpande av oljepriset som gjorde att Norrmännen inte längre behövder åka mellan de två städerna. Dessutom hade SAS kontrakt med Statoil bla på flera av stolarna. Nya linjen CPH-BOS verkar gå bra. Maskinen är ganska full, även framme, åtmindstånde de ggr jag åkt där, nästa gång om ca 10 dagar.
Anmäl inlägget
Ej försenad
Skrivet av PF, 2016-08-15 12:05:15
Det stämmer att kärran blir försenad till UK AOC:t, och därför avstannade den rekryteringen. Däremot så kommer den in på norska AOC:t och kabinpersonal anställs i USA för den. De som sökt kabinjobb i LGW får vänta lite. Så är det.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av @ Micka, 2016-08-15 09:17:03
SAS gör rätt? Misslyckade projektet med Private air från SVG gjorde att man var tvungen att sätta den bågen på en annan linje då det inte tåt att säga upp avtalet med Private air..
Det är ett misslyckande á la SAS...
Anmäl inlägget
Försening
Skrivet av @PF, 2016-08-15 09:15:17
Ryktet kommer från Norwegian själva. Kabinpersonalen på NLH har fått veta att rekrytering av nya kabinpersonal stoppats då nästa maskin blir försenad.
Anmäl inlägget
Ingen försening av flyg 12
Skrivet av PF, 2016-08-15 08:20:46
Den B787 som kommer i oktober blir inte försenad. Vet inte var dessa rykten kommer från. Den kommer inte in på AOC:t i UK utan på AOC:t i Norge, men det är ju ingen försening.
Anmäl inlägget
frekvens
Skrivet av Micke Johansson, 2016-08-12 22:09:59
Norwegian har inte fattat att Boston inte är någon speciellt attraktiv leisure destination, därför är det helt ointressant med 1-2 avgångar pr. vecka med ett stort flygplan pt. SAS gör helt rätt. med att flyga med ett. litet plan 5 ggr. i veckan och kanske sen bygga ut med störra flygplan om det är vettigt.
Anmäl inlägget
Frekvens
Skrivet av Peter, 2016-08-12 15:44:14
Antalet frekvenser på andra USA destinationer kommer istället att öka. Nästa B787 som skulle levereras i höst blir försenad. Det kan vara en bakomliggande orsak.
Anmäl inlägget
Skandinavien
Skrivet av Boston, 2016-08-12 11:54:56
Jag tror skribenten drar lite höga växlar här. Det hela handlar nog bara om att Boston inte är en så särskilt attraktiv destination... Inte om att den skandinaviska marknaden skulle försvagas.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev