SAS
Det är en Boeing 737-800 med helt ny målning som i morse startade de första flygningarna. Budskapet är tydligt: ”Celebrating 70 years” och den ingår alltså i SAS 70-årsfirande. Officiellt var det den 1 augusti 1946 som de tre skandinaviska länderna bildade ett gemensamt flygbolag. Sedan dröjde det ytterligare drygt sex veckor innan den första flygningen genomförde, från Bromma till New York. Det var en DC4 som behövde ett dygn på sig att genomföra flygningen enligt rutten Stockholm-Köpenhamn-Prestwick-Newfoundland-New York.
Dagens jubileumsmaskin, LN-RGI, ska flyga i det europeiska linjenätet och startade den första flygningen idag, från Arlanda till Oslo. Därefter ska den röra sig ute bland destinationerna resten av året.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Blue One
Skrivet av Eric, 2016-08-29 12:13:11
Påminner starkt om Blue One tycker jag
|
|
Why LN reg inom SAS
Skrivet av fakta 2.0, 2016-08-27 01:35:34
Anledning till att SAS har så många LN reg flygplan är att det är billigare avgifter för reg flygplan där kontra Danmark och Sverige. Sverige har annars flest aktie % i SAS. Så inga andra skäl finns för många LN reggar. Ändras avgifterna till att t.ex Sverige får billigare reg.avgifte per år r kommer flottan börja få fler SE reggar. Simple as that....
|
|
Tidskonsument
Skrivet av @Mr Kent, 2016-08-26 16:02:55
Du måste ha otroligt mycket fritid eller lite att göra?
Åka ner till DOH eller DXB för att sen åka till Nordamerika, känns lite som en tidsförlust på 12-14 timmar beroende på destination?
Själv tycker jag helt klart business hos SK är en bra produkt, speciellt med nya kabininredningen. Snäppet bättre än AY och BA som jag flög med förut (arbetsgivaren bestämmer vem jag åker med så inget eget val.)
|
|
Service
Skrivet av Mr. Kent, 2016-08-26 11:58:18
Jag har flygit Stockholm- USA och Asien många gånger i ekonomi klass och det alltid samma usla service, nu mer flyger jag med Qatar, Emirate.
|
|
sv.SE
Skrivet av .., 2016-08-26 10:45:12
Fast nu betyder väl inte att alla LN-Registreringar tillhör SAS NO? Alla maskiner som är registrerade i NO får LN- som prefix, sen att SAS och DY/D8 leasar större delen (om inte alla) av sina flygplan därifrån har väl inget med att SK drar in pengarna i Norge? Hade inte SAS/DY valt att leasa från GECAS/FGL så hade det säkerligen stått OY-/SE-/EI- på rumpan istället..
|
|
Kul att Ni gillar den
Skrivet av Gullan Purser&Färgexpert, 2016-08-26 10:00:53
Det var en grupp från branding och några av oss kabintjejer som tänkte och tyckte till. Nu brakar 70års festen loss på riktig. Tack alla Ni som flyger med oss och älskar SAS.
|
|
Det var inte
Skrivet av sv Baggen, 2016-08-25 22:20:05
Norge som tog initiativ till SAS, utan storebror Sverige. Kom ihåg det!
|
|
?
Skrivet av Kenta, 2016-08-25 17:22:24
Är SAS på dekis? Sist jag kollade hade de över 20 miljoner pax per år?
|
|
SE
Skrivet av baggen, 2016-08-25 17:20:49
80% av SAS maskiner er registrert i Norge. SAS har tjent sine penger i Norge i decennier, spenderat penger på tapsprosjekter i Danmark og Sverige i decennier. Selvfølgelig er jubileumsmaskinen en LN maskin!
|
|
Vi betalar!
Skrivet av Reply, 2016-08-25 14:55:10
Fantastiskt vad våra skattepengar går till, märkligt att ett bolag på dekis väljer att spendera skattebetalarnas bidrag till verksamheten på detta trams....
|
|
SE
Skrivet av Jubileumsmaskinen i fårakläder, 2016-08-25 08:35:11
Synd bara att den inte är SE registrerad som den första maskinen var
|
|
Jubileumsmaskinen
Skrivet av 08/26, 2016-08-24 20:42:01
Den målningen var häftig.Så skulle jag vilja se alla SAS-kärror målade.
|
|