Skriv ut  

Karlstad vill upphandla internationell flyglinje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 augusti 2016
En flyglinje till någon av de större europeiska hubbarna. Det är Karlstad Airport på jakt efter och gör nu en egen upphandling. Den ska vara helt öppen och med pengar från kommunen i botten.

Karlstad Airport
Karlstad Airport

Brittiska BMI Regional har flugit mellan Karlstad och Frankfurt sedan maj 2014. Det senaste året har linjen slingats via Jönköping och på så sätt knutit två regionala flygplatser till hubben i södra Tyskland.

Vid årsskiftet går det nuvarande avtalet ut och från Karlstad Airport har man nu fattat det ovanliga beslutet att upphandla en ny flyglinje till någon av de stora hubbarna i Europa.

– Det är absolut inte så att vi är missnöjda med BMI, tvärtom är vi oerhört nöjda. Vad vi nu gör är en helt öppen upphandling där vi konkurrensutsätter marknaden och säkerställer att vi får trafiken till bästa pris, säger Mikael Lundström ordförande för Karlstad Airport AB till Flygtorget.

Bakgrunden är den turbulens som fanns på flygplatsen för något år sedan. Då uppdagades en del tvivelaktiga affärer som slutade i domstol och tvingade både vd och styrelsen att avgå. Den nya ledningen vill nu att alla affärer sköts öppet och transparent och följer de regler som EU har för statligt stöd till flygplatser.

Tanken är nu att bjuda in de flygbolag som visar intresse för att driva trafik från Karlstad och ut i Europa. Det kan alltså bli en fortsättning på det nuvarande upplägget med BMI och Frankfurt, eller en ny operatör som flyger till en annan stor hub.

– Värmland behöver direkttrafik till en kraftfull flygplats ute i Europa. Med de goda erfarenheter som vi hittills har hoppas vi på att ett antal flygbolag är villiga att nappa.

Det nuvarande avtalet stöds av en ekonomisk garanti från kommunen och regionen. Tanken är att det systemet ska fortsätta. Utan en ekonomisk grundplåt går det knappast att locka ett flygbolag att ta den ekonomiska risken som en linje från en regional flygplats innebär.  Det är ett tankesätt som blivit allt mer vanligt när de regionala flygplatserna vill etablera en internationell flyglinje.

– Jag hoppas att vi kan komma ifrån diskussionen om att en flygplats ska vara lönsam. I så fall borde vi kräva att järnvägsstationer och busshållplatser också ska vara det. Kollektivtrafik är inte lönsam ur ett ekonomiskt perspektiv. Däremot bidrar de till annan samhällsekonomi, till exempel besöksnäringen. Vi måste höja perspektivet när vi diskuterar flygplatserna. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kommer bli pankaka
Skrivet av Sven , 2016-08-29 08:43:27
Ska det vara billigast möjliga så blir det något skumt östbolag som inte dokumenterar tekniska fel och behandlar sina anställda som sopor. Vill vi ha sånt i Sverige?
Anmäl inlägget
Flyg
Skrivet av Göran Ludvigson, 2016-08-25 13:28:31
Se till att få dit Ryanair det fungerar alldeles utmärkt ifrån Nyköping Skavsta så varför inte även ifrån Karlstad
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev