Skriv ut  

Lågprisbolagen banar väg över Atlanten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 augusti 2016
Norwegian har ökat kapaciteten över Atlanten med 58 procent. Det är fem gånger så mycket som den totala transatlantiska trafikökningen. Det banar väg för fler linjer från mindre städer.

Flygtrafiken över Atlanten ökar, i år kommer det, bara under september månad, att produceras drygt 4,6 miljoner stolar hos de olika flygbolagen. Det är en ökning med 11,2 procent jämfört med förra året. Det visar siffror från analysföretaget Flightglobal. Och det är i första hand lågkostnadsflygbolagen som driver upp siffrorna, medan de etablerade nätverksbolagen, bland andra de tre stora i USA, har betydligt lägre tillväxt på atlanttrafiken och i vissa fall till och med drar ner kapaciteten

Det är tvärtemot Norwegian, som ökat kapaciteten med 58 procent jämfört med förra året. I dagsläget har Norwegian 18 linjer och cirka 250 avgångar i veckan från Europa till USA, Det gör Norwegian till det största lågkostnadsbolaget i trafiken över Atlanten, långt före bland andra kanadensiska Westjet och isländska WOW Air.

Den ökande trafiken och de i vissa fall mycket låga priserna, har gjort att marknaden växer kraftigt. Lågkostnadsbolagen har alltså inte kannibaliserat de traditionella flygbolagens trafik utan lockat allt fler att resa till USA. Den efterfrågan gör det också allt mer intressant för flygbolagen att planera för linjer som går vid sidan av de stora hubbarna på båda sidor om Atlanten. Norwegian flyger från Stockholm och Köpenhamn till Las Vegas, från i höst också från Oslo. Samma sak med Fort Lauderdale, en destination som aldrig tidigare funnits med som återkommande reguljär nonstoplinje från Skandinavien. Liknande situation har bland annat Köln och Newcastle i Europa tillsammans med Hartford och San José i USA: städer som tidigare inte var aktuella, har nu transatlantisk trafik.

I sanningens namn går det att räkna upp en hel rad städer i både Europa och Skandinavien som haft långlinjer västerut, bland andra Bergen, Stavanger och Göteborg men där trafiken sedan försvunnit. Till skillnad från då finns nu två positiva faktorer, ett rekordlågt bränslepris och nya flygplanstyper. Under nästa år levereras de första B737MAX som Norwegian har beställt och Björn Kjos har slagit fast att de bland annat ska användas i den transatlantiska trafiken. Två år senare, 2019, kommer de första åtta A320LR, ett flygplan som byggts med möjlighet att flyga tunnare långlinjer. När Arlanda dessutom får ett pre-clearence för trafiken till USA, öppnas än större möjligheter att flyga till amerikanska städer som idag inte ens kan ta emot internationell trafik.

         Sammantaget ger det en utveckling de kommande åren som pekar mot att tillväxten i den transatlantiska trafiken ligger på lågkostnadsbolagen. Och då har inte ens Ryanair, JetBlue och Southwest – som alla talat om kommande långlinjer – tagits med i beräkningarna.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jeg vil gå lenger enn
Skrivet av pf, 2016-08-28 22:58:37
siste innsender("at" Pierre);

det er de etablerte selskaper/bolags "skyld" at EU/EØS har liberalisert luftfarten. Dette er på grunn av de holdninger, og den dårlige servicegrad(her rutertilbud) som de etablerte har gitt de reisende publikum.

At Pierre, det under marsjen, kan ha forekommet at de ansattes rettigheter kan ha blitt beskåret, kan være en sak for de samme politiske organer, som i de siste ca 25 år har sluppet luftfaten fri.
Anmäl inlägget
Skitsnack #2
Skrivet av pierre holmgren, 2016-08-28 18:13:24
Vist er der markeds krafter i EU og de regler der hersker der , MEN derfor kan man jo bruge dem i stedet for at misbruge dem som norwegian gör. man udnytter regler på en måde som det aldrig var tiltänkt a la cabotage körsel på landevejene samt import af arbejdskraft fra lande uden for EU som arbejder ind og ud af EU. Bl.a derfor har de heller ikke fået deres endelige godkendelse i USA.
Anmäl inlägget
Jag har
Skrivet av DC-10, 2016-08-28 17:38:51
svårt att förstå den höga svansföringen som ph har. Ett relativt okvalificerat jobb, med de krav på löner är absurt.
Självklart skall det vara ordning och reda, men varför så mycket mer än t.ex en sjuksköterska?
Anmäl inlägget
Skitsnack
Skrivet av @pierre, 2016-08-28 17:02:54
Hade det inte varit Norwegian hade det varit några andra. Förändringen av hela EUs marknadsekonomi är den egentliga orsaken. Det är de som sätter spelreglerna. Flygbolagen kan inte utfärda tillstånd åt sig själva.

Så de traditionella bolaget blir tvingade till förändring på grund av marknadskrafter.
Anmäl inlägget
Hej Blue Moon
Skrivet av pierre holmgren, 2016-08-28 10:14:20
Det var ikke mit job jeg vi diskuterede her på tråden men den journalistiske uredelighed. Men derfor kan vi da godt tale om at norwegian har reddet mit job? Well den skal jeg lige tänke over men tror det bliver svärt at finde beläg for andet end at norwegian har väret medvirkende til at vilkår i branchen er blevet forringet kraftigt , både hos dem selv for nye udenfor Core samt andre selskaber.
Anmäl inlägget
@Pierre Holmgren
Skrivet av Blue Moon, 2016-08-27 04:38:49
Om Norwegian inte finns så SAS skulle aldrig gjort det. Du behöver få en tankeställe eftersom Norwegian har sparkat på slutkörda SAS till livet och utvecklas mer positiv nu. Konkurrenter ger energi så Du kan inte pika på Norwegian för dom har RÄDDAT ditt jobb! Punkt och slut.
Anmäl inlägget
Norwegian vinnare
Skrivet av Kurt, 2016-08-26 21:24:49
Tycker inte det är partiskt. Det är fakta, Norwegian är modernt expansivt och har en lägre kostnads struktur till skillnad från gamla Sas som lägger ner linjer. Sas har bara råd att bedriva trafik från huvudstäderna.
Anmäl inlägget
Absurda kommentarer
Skrivet av Leif, 2016-08-26 21:07:55
Vilka absurda kommentarer från SAS anställda. Mycket interessant artikkel om Norwegians long haul revlution!
Anmäl inlägget
Faktacheck
Skrivet av pierre holmgren, 2016-08-26 17:30:22
Den er jo helt gal med A.C's tal , 250 afgange om ugen fra Europa til USA ?? Det er 35 afgange om dagen og da hvert fly kun kan nå en rotation T/R over atlanten ja så kräver det selvklart 35 Dreamlinere at udföre dette og da norwegian har , er det 11-12 stykker , ja så hänger det slet ikke sammen. Ja ikke engang det halve kan lade sig göre hvis man tror der menes 125 x 2 som ville kräve min 17 fly. Ussel journalistik.
Anmäl inlägget
SAS har ikke monopol på trafikk lenger, bare fatte
Skrivet av pf, 2016-08-26 17:15:04
det !

Hva er egentlig galt i artikkel ?
Anmäl inlägget
Fakta og partisk?
Skrivet av baggen, 2016-08-26 16:16:45
Har les artikkelen flere ganger for å finne ut hva "pressrelease" og "Nor Shuttle" ser av partiskhet her, uten hell. Å analysere fakta er vel en journalists oppgave? Artikkelen baseres på fakta og er en helt grei analyse. Om "fanden leser bibelen" vet man at han finner noe å kritisere!
Anmäl inlägget
250 hm
Skrivet av NotSas, 2016-08-26 15:15:55
Ja, märklig artikel. Har de 10 st 787 så lär det vara 10 Avg/ dag. Alltså 70 i veckan.
Men nu vet vi vad Norwegian har för planer. Lär vara 250 Avg/ vecka. De lär bli en av de största operatörerna över Atlanten.
Anmäl inlägget
10 000 avgångar i veckan
Skrivet av Kjos, 2016-08-26 13:47:12
250 avgångar i veckan!? Kanske en nolla för mycket där! Haha
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Nor Shuttle, 2016-08-26 12:14:10
Lite märkligt att en journalist skriver något som helt uppenbart är reklam för Norwegian och där inget annat flygbolag över Atlanten yttrat sig. Partiskt??
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Pressrelease, 2016-08-26 10:14:41
Att vara så partisk till förmån för Norwegian i en artikel är inte bra. Här har Flygtorget köpt vad Norwegian påstår helt okritiskt rakt av. Inte bra alls!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev