Skriv ut  

Oslo Airport jagar nya långlinjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 augusti 2016
Fler långlinjer och helst till Asien. På Oslo Airport drar man nu upp tempot i jakten på nya interkontinentala destinationer, främst från Asien. Allt för att öka konkurrensen med Arlanda och Kastrup.

Oslo flygplats
Oslo flygplats

Oslo tillhör den minsta av de tre skandinaviska huvudstadsflygplatserna om man ser till antalet flyglinjer. Passagerarmässigt däremot ligger Oslo Airport klar tvåa efter Kastrup, främst tack vara den starka norska inrikestrafiken. Men på de interkontinentala linjerna ser det alltså inte lika ljust ut. Visserligen öppnar SAS linjen till Miami i september och enligt ryktena är Ethiopian på väg med en linje från Addis Abeba. Samtidigt har dock Emirates beslutat att minska antalet frekvenser från Dubai från daglig trafik till fem i veckan, åtminstone under en period i höst. Och Norwegian vinterstänger linjen till Boston. Sammantaget har Oslo dryga dussinet interkont-linjer men det är bara hälften mot Arlanda och cirka en tredjedel mot de som Kastrup har. Flygplatsen har också haft den svagaste tillväxten under året jämfört med samtliga nordiska flygplatser.

Men det är en situation som man nu vill ändra på, framför allt det faktum att det inte finns någon direkttrafik till Kina eller Japan.

– Oslo flygplats är den nyaste och mest effektiva huvudflygplatsen i Skandinavien och vi investerar tungt för att utveckla vår tommoderna verksamhet, säger Avinors koncernchef Dag Falk-Petersen.

Ett steg i den utvecklingen är att anställa en ny medarbetare med ansvar för linjeutveckling. Det är Ulv Elbirk som hittills arbetat på Kastrup och som nu får ansvar för att locka nya flygbolag till Oslo, säger Ulv Elbirk.

– Det finns många outnyttjade möjligheter och mycket attraktiva rutter till Norge som kan vara en oupptäckt guldgruva för asiatiska flygbolag.

Det är den andra nyckelpersonen för så kallad Route Development som rekryteras från flygplatsen i Köpenhamn. Tidigare i somras anställdes Ole Wieth Christensen i Swedavia med uppdrag att öka antalet långlinjer på Arlanda. Oslo har för övrigt sedan tidigare anställt ytterligare en medarbetare från med uppgift att jaga nya linjer till flygplatsen. Kastrup har varit mycket framgångsrik när det gäller att locka nya linjer och flygbolag till flygplatsen och utsågs förra året till bäst i världen på arbetet.

För att ytterligare fokusera på just Asien ska Ulv Elbirk vara placerad i Hong Kong. I arbetet på att sälja Oslo och Norge till flygbolagen i regionen – bland annat har Cathay Pacific har länge talat om en linje till Skandinavien, även om det svalnat något sedan SAS öppnade trafiken från Stockholm – är frakten en viktig del. Norge exporterar stora mängder fisk och skaldjur till Asien och att kunna fylla lastrummen på passagerarmaskinerna med frakt gör det lättare att räkna hem den stora investering som en ny långlinje innebär.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Cathay väljer kanske Helsingfors
Skrivet av Tom, 2016-09-01 17:47:06
Om Cathay börjar flyga till Norden, kommer flygplatsen säkert vara Helsinki-Vantaa (HEL). Orsaken till det är att Finnair hör till samma allians (One World) som Cathay och kan effektivt mata passagerare till One World hubben Helsingfors. Även Japan airlines valde därför Helsingfors för några år sedan och flygen med JAL är varje dag fullbokade.
Anmäl inlägget
@Jon
Skrivet av Blue Moon, 2016-09-01 01:19:38
Du hade fel, Arlanda har flera longhaul-linjer än Gardemoen. Oslo har ingen flyglinje till Kina, men det gör Arlanda. Sen är det konkurrens på New York och Los Angeles. Oslo har inte heller flygtrafik till San Juan.

Men Köpenhamn är fortf. störst med 19st longhaul i Norden. Men Arlanda ligger ett steg bakom CPH. Och Oslo ligger 5 steg längre bakom. Det var varför Gardermoen försöker värva nya longhaul nu.
Anmäl inlägget
Oslo
Skrivet av Micke Johansson, 2016-09-01 00:57:31
Oslo flygplats är allt som Arlanda flygplats inte är, Modern , fräsch och effektiv, och T.O.M. större..
Anmäl inlägget
DUB
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-08-31 10:03:26
Long-haul från ARN är: EWR, JFK, ORD, FLL, LAX, OAK, LAS, ADD, TLV, DOH, DXB, BGW, BKK, PEK, HKG, IKA. Vet inte om det förekommer flyg till Beirut och Erbill.
Anmäl inlägget
Japan
Skrivet av oja, 2016-08-30 22:00:32
Inte ens Arlanda har någon nonstop till Japan.
Anmäl inlägget
Merkverdig artikkel.
Skrivet av Jon, 2016-08-30 20:50:12
Oslo er en større flyplass enn Arlanda, og har omtrent like mange interkontinentale ruter.
New York
New Jersey
Orlando
Boston
San Francisco/Oakland
Los Angeles
Ft. Lauderdale
Miami
Las Vegas
Doha
Dubai
Karachi
Kan ikke se at Arlanda har flere i det hele tatt.
Anmäl inlägget
Öka trafiksamarbetet!
Skrivet av Roger, 2016-08-30 13:22:19
Jag personligen skulle gärna flyga från Landvetter via Gardermoen istf Andra flyplatser!!
Anmäl inlägget
Språket...
Skrivet av Lennart A., 2016-08-30 10:16:43
tillhör den minsta av de tre (?!?)
Anmäl inlägget
Firre
Skrivet av Speditör, 2016-08-29 21:31:52
Dessvärre så betalar sig inte fiskfrakt från Norge ??
Anmäl inlägget
Transfer
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-08-29 09:59:54
Bra!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev