Flyglinjen från Gällivare och Arvidsjaur till Stockholm har traditionellt ingått i den trafik som Trafikverket upphandlar. Det har också varit en linje som nästan alltid flugits med turbopropmaskiner.
Det ville en grupp på tio investerare ändra på förra året och satsade 300 000 kronor var. Det blev grundplåten till det virtuella flygbolaget Fly Lapland med ambition att dels förändra tidtabellen, dels få jettrafik på sträckan. Tillsammans med Nextjet, som producerade flygningarna, plockades de två destinationerna bort från den statliga upphandlingen och började förra hösten flyga på kommersiella villkor. Inledningsvis var det Estonian Air som satte in en CRJ700 men efter bolagets konkurs har det växlat mellan olika flygbolag på linjen. DOT LT, dotterbolag till danska DOT, satte in en ATR under en kortare tid innan en Fokker 100 från Carpat Air gav den efterlängtade stadgan i jettrafiken. Under sommaren minskades antalet stolar i när en CRJ700 från Nordica flög den reducerade sommartrafiken.
Det var också där som satsningen på Fly Lapland tog slut. I dagarna lämnades konkursansökan in sedan verksamheten inte lyckas vända den negativa ekonomiska utvecklingen. Det är inte i första hand en svag beläggning som varit orsaken, tvärtom ökade antalet resenärer med 13 procent under vintern. Istället är det möjligheten att hålla biljettpriserna uppe och särskilt under sommaren som spelat in. Fly Lapland har dessutom vid tre tillfällen fått offentliga pengar för att fortsatta verksamheten, dels 1,5 miljoner från vardera Gällivare och Arvidsjaurs kommuner, dels två miljoner från landstinget i Norrbotten så sent som i början av juni.
Trots konkursen tappar inte Gällivare och Arvidsjaur den reguljära trafiken till Stockholm. Trafikverket ska nu skyndsamt upphandla flygningar på sträckan Gällivare – Stockholm medan Nextjet fortsätter att driva Arvidsjaurlinjen på kommersiella villkor. Det skulle i princip kunna innebära att ett flygbolag får det statliga uppdraget att flyga på Gällivare medan Nextjet fortsätter på Arvidsjaur. Mer troligt är dock att flygningarna till de två städerna på något sätt samordnas. I väntan på att upphandlingen blir klar flyger Nextjet på båda städerna, inledningsvis med en ATP och på sikt med inhyrd jetkapacitet.