Skriv ut  

Icelandair ökar kapaciteten på Stockholm med Boeing 767

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 augusti 2016
Den traditionella Boeing 757 kompletteras nu med Boeing 767. Det krävs för att Icelandair ska klara den ökande efterfrågan på flygningar till Nordamerika.

Icelandair växer tack vare den aldrig sinande efterfrågan på resor till USA och Kanada. Trots att flygbolaget flyger den klassiska vägen över Island med ett flygplansbyte på Keflavik, har den svenska marknaden ökat med närmare 40 procent vissa perioder under året.

– Beläggning på upp mot 90 procent är inte ovanligt och i våras saknade vi helt tomma säten på en del avgångar och jag tror att det finns ännu mer att hämta, säger flygbolagets Sverigechef Þorsteinn Gudjonsson till Flygtorget.

Boeing 757-200 är ryggraden i Icelandairs flotta och följaktligen den maskin som betjänar Sverige. Den har 183 stolar ombord i en kabin med tre klasser. Det är en kapacitet som slagit i taket inte bara på trafiken till Sverige och är en orsak till att flygbolaget nu valt att uppgradera kapaciteten med den betydligt större Boeing 767-300. Det är inte första gången som Icelandair använder en B767 för att öka kapaciteten på tunga linjer.

– Vi har två i trafik nu och får ytterligare två i början av nästa år sedan de byggts om till vår kabonkonfiguration.

De maskinerna används i första hand på de stora hubbarna som London och Amsterdam och på de långa rutterna till amerikanska västkusten. Men med 260 stolar ombord ska de även sättas in på Stockholm. Från och med februari nästa år kommer de att flyga Icelandairs ordinarie flight FI306/307 på tisdag, torsdag och lördag.

I och med att ytterligare två B767-300 tillförs flottan i början av nästa år, frigörs även den enda B757-300 som med 222 stolar ombord hittills varit den största maskinen. Även den kommer att användas på Stockholm.

Med början 2018 ska flottan av B757 så sakta börja bytas ut. Valet har fallit på Boeing 737MAX8 och B737MAX9. Båda modellerna är väsentligt mindre än dagens B757 och framför allt de stora B767 och kan alltså vara en förnyelse av flottan som ger en del frågetecken. Ursprungligen hade Icelandair tecknat sig för Boeing 787 men hoppade av det köpet.

– Det är en intressant utveckling. De nya Boeing MAX är bränsleeffektiva och ger oss möjlighet att ta oss in på helt nya marknader, på sekundära flygplatser. Vi kommer också att öka frekvenserna på en del andra destinationerna men det säger sig självt att de knappast sätts in på de stora hubbarna, säger Þorsteinn Gudjonsson.

Det kan tyda på att återkomsten av Boeing 767 i flottan inte är en temporär händelse utan en del i den framtida strategin. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tar vel ikke så mye feil, med kilde Planespotters.
Skrivet av pf, 2016-09-02 22:29:21
org, når jeg skriver at det ble produsert 767 i pax-versjoner helt til juni 2014,(produseres ennå i fraktversjon) mens f.eks A-340-300(SAS-versjon) ble bygget for snart 9 år siden.

Så moderne og moderne....
Anmäl inlägget
767 känns plötsligt så omodernt och ur tiden
Skrivet av Arlanda Crewbase, 2016-09-02 16:45:47
Säkert jättefina maskiner men, känns plötsligt så omodernt och ur tiden
Anmäl inlägget
grga
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-09-01 08:16:19
Förutom semantiskt, var ligger den radikala skillnaden?
Anmäl inlägget
Nej
Skrivet av Kompletteras, 2016-08-31 19:42:54
Nu är det ju inte som Flygtorget säger att 757 kompletteras med 767 utan den ersätts med 767 vissa dagar. Det är en enorm skillnad!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev