Icelandair växer tack vare den aldrig sinande efterfrågan på resor till USA och Kanada. Trots att flygbolaget flyger den klassiska vägen över Island med ett flygplansbyte på Keflavik, har den svenska marknaden ökat med närmare 40 procent vissa perioder under året.
– Beläggning på upp mot 90 procent är inte ovanligt och i våras saknade vi helt tomma säten på en del avgångar och jag tror att det finns ännu mer att hämta, säger flygbolagets Sverigechef Þorsteinn Gudjonsson till Flygtorget.
Boeing 757-200 är ryggraden i Icelandairs flotta och följaktligen den maskin som betjänar Sverige. Den har 183 stolar ombord i en kabin med tre klasser. Det är en kapacitet som slagit i taket inte bara på trafiken till Sverige och är en orsak till att flygbolaget nu valt att uppgradera kapaciteten med den betydligt större Boeing 767-300. Det är inte första gången som Icelandair använder en B767 för att öka kapaciteten på tunga linjer.
– Vi har två i trafik nu och får ytterligare två i början av nästa år sedan de byggts om till vår kabonkonfiguration.
De maskinerna används i första hand på de stora hubbarna som London och Amsterdam och på de långa rutterna till amerikanska västkusten. Men med 260 stolar ombord ska de även sättas in på Stockholm. Från och med februari nästa år kommer de att flyga Icelandairs ordinarie flight FI306/307 på tisdag, torsdag och lördag.
I och med att ytterligare två B767-300 tillförs flottan i början av nästa år, frigörs även den enda B757-300 som med 222 stolar ombord hittills varit den största maskinen. Även den kommer att användas på Stockholm.
Med början 2018 ska flottan av B757 så sakta börja bytas ut. Valet har fallit på Boeing 737MAX8 och B737MAX9. Båda modellerna är väsentligt mindre än dagens B757 och framför allt de stora B767 och kan alltså vara en förnyelse av flottan som ger en del frågetecken. Ursprungligen hade Icelandair tecknat sig för Boeing 787 men hoppade av det köpet.
– Det är en intressant utveckling. De nya Boeing MAX är bränsleeffektiva och ger oss möjlighet att ta oss in på helt nya marknader, på sekundära flygplatser. Vi kommer också att öka frekvenserna på en del andra destinationerna men det säger sig självt att de knappast sätts in på de stora hubbarna, säger Þorsteinn Gudjonsson.
Det kan tyda på att återkomsten av Boeing 767 i flottan inte är en temporär händelse utan en del i den framtida strategin.