Skriv ut  

Finnair startar luftbro från Sverige till Helsingfors

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 september 2016
Fem destinationer i Sverige och 121 avgångar i veckan med kapacitet att mata passagerare till hubben i Helsingfors. Nu Finnair drar upp farten på Sverige, den viktigaste marknaden vid sidan av Finland.

Finnair
Finnair

Förra året passerade Finnair den magiska gränsen 10 miljoner passagerare under ett år. Allt pekar mot att det i år blir ytterligare en drömgräns med 12 miljoner, alltså 1 miljon passagerare varje månad. Det är framför allt långlinjerna som drar upp siffrorna med den klassiska trafiken till Asien via Helsingfors som motor i hela flygbolaget. Men den nya åretruntlinjen till Miami har också blivit en framgång.

Sverige är vid sidan av Finland en av de absolut viktigaste marknaderna och med start idag drar flygbolaget upp kapaciteten betydligt.

– Vi har en aggressiv tillväxtstrategi i Sverige just nu och vi kommer att uppleva en händelserik tid framöver. Därför känns det helt rätt att kliva in vid denna tidpunkt. Att Finnair är det bolag som idag flyger flest passagerare från Sverige till Asien ger också ett bra utgångsläge, säger Robert Lönnblad, ny Skandinavienchef på Finnair.

De händelser som Robert Lönnblad talar om är dels den nya linjen från Umeå till Helsingfors som invigs idag. Det är en trafik som funnits tidigare men då på säsongsbasis. Nu är ambitionen att hålla den igång året runt. Det är nya samarbetspartnern BRA som står för flygproduktionen med en SAAB2000 och en avgång dagligen under vardagarna. Den är tidtabellagd för att passa avgångarna till Asien som går från Vanda-flygplatsen på eftermiddagen och kvällen.

– Men den passar också vår linje till Miami och mängder av avgångar ut i Europa. Jag skulle säga att Umeå fått ett helt nytt alternativ till Arlanda för trafik ut i världen.

Redan om två veckor är det dags för nästa matarlinje till Helsingfors. Då öppnas rutten från Västerås som ska flygas tre gånger dagligen. Där är det Nextjet som är operatör med en ATP och tre dagliga rotationer på vardagarna.

– Västerås är en liten flygplats som det går snabbt och enkelt att ta sig igenom. Det gör den till ett tydligt alternativ till Arlanda för stora delar av Mälardalen. Ska man vidare till Asien flyger man ju dessutom i rätt riktning redan från början.

Det gör att Finnair om ett par veckor har trafik från fem flygplatser i Sverige. De ska framför allt fylla den växande kapaciteten som flygbolaget har på flygningar österut. Finnair var launch-customer i Europa på Airbus A350 och har 19 maskiner beställda. Under 2017 är man uppe i 11 flygplan i flottan.

– År 2010 fattade vi ett strategibeslut är att fördubbla långlinjetrafiken fram till 2020. Det visar sig nu att vi klarar det redan 2018.

I den strategin är Sverige en nyckelmarknad där en stor del av passagerarna till Asien väljer vägen över Helsingfors. Det kan också innebära fler matarlinjer från Sverige.

– Inte otroligt alls. Vi vill öka vår närvaro i Sverige. Vi kommer också att förstärka vårt samarbete med BRA så det kommer nyheter på den fronten inom en snar framtid.

Finnair tider
Finnair avgångar



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev