Skriv ut  

Ny ramp för stora flygplan på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 september 2016
Tillväxtplanerna för Arlanda kräver högre rotation för flygplanen vid pirer och gater. Nu startar bygget av Ramp G, en uppställningsplats för flygplan söder om terminal 2.

Arlanda Ramp E
Arlanda Ramp E

Antalet resenärer vid Arlanda Airport har sedan 2010 ökat med cirka 40 procent. Enligt planerna är det en tillväxt som fortsätter och om 19 år, 2035, ska Arlanda kunna hantera 35 miljoner passagerare, jämfört med dagens drygt 23 miljoner. För att klara den expansionen finns en utvecklingsplan som bland annat innefattar en eller två nya pirer på Terminal 2 och en ny pir på Terminal 5.

Men bygget av den nya piren norrut från terminal 5 innebär också att Ramp G och Arlandas gamla utrikesterminal, försvinner. Rivningen av terminalen genomförs under hösten 2017 och rampytan kommer att avvecklas vid årsskiftet 2017/18. Där parkerar idag främst mindre regionalmaskiner, ATR och SAAB2000 medan passagerarna åker buss till och från terminalen. För att ersätta den påbörjas nu bygget av Ramp E, söder om nuvarande Terminal 2.

Ramp E blir en cirka 100 000 kvadratmeter stor uppställningsplats för flygplan i större storlekar. I grundutförandet finns plats för elva normalstora plan, typ Boeing 737 eller Airbus 320, eller fem större flygplan typ Boeing 787 eller Airbus 330. En plats reserveras för de största flygplanen, som Airbus 380.

- Vi har brist på parkeringsplatser för stora flygplan. Syftet med den nya uppställningsplatsen är att skapa fler platser för flygplan som inte behöver stå vid en gate. Ramp E får hög servicegrad med markförlagd flygplansförsörjning, vilket innebär att luft, el och bränsle är lätt åtkomligt direkt från rampen. Ytan kommer även förses med ramphus för personalutrymmen, skärmtak för fordonsuppställning och en större teknikbyggnad, säger Anders Östlings, chef för Arlanda airside till Flygtorget.

Enligt planerna ska Ramp E vara färdig i slutet av 2017 och kan då dels bli uppställningsplats för alla typer av flygplan, dels ta över passagerarhanteringen från Ramp G.

- Vi kommer alltså att fortsätta att transportera passagerare med buss till de regionala flygningar som då flyttas dit. Tidsmässigt lär det inte bli någon större skillnad för passagerarna.

Kommande Ramp E är också en del av framtidspusslet i den övriga expansionen på Arlanda. Den ena av de två planerade pirerna från Terminal 2 ska av allt att döma kopplas samman med Ramp E medan den andra ersätter nuvarande terminal 3 som idag har regionaltrafiken på flygplatsen. Några tidsplaner för de två projekten finns dock inte.

– De stora investeringar vi planerat för i lång tid sätter nu igång på allvar på flera områden på Arlanda. Behovet är stort för att möta den växande trafiken och för att utveckla flygplatsen till att fortsätta säkra Stockholms och hela landets tillgänglighet med flyg, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svävande framtidsplaner A380
Skrivet av Matte, 2016-09-08 19:58:29
Innan man funderar på A380 så bör man titta över bansystemet och förlänga en eller 2 banor.
Anmäl inlägget
T2
Skrivet av KA, 2016-09-07 10:35:39
Var det inte tal om att det skulle byggas två nya pirer för terminal två? En där terminal tre ligger idag och en i andra endan, altså ramp E?
Anmäl inlägget
Vilket av gulf-bolagen börjar flyga med A380
Skrivet av A380 lover, 2016-09-06 16:25:30
Vilket av gulf-bolagen börjar flyga med A380 på Arlanda? Hört rykten under något års tid att Etihad Airways förhandlat om rutten: Abu Dhabi-Stockholm- (någon flygplats i USA) och tillbaka omvänd ordning. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta?
Anmäl inlägget
Dags för rullade trottoarer
Skrivet av Christer, 2016-09-06 10:16:06
Nu måste Arlanda göra som många andra större flygplatser redan gjort - bygga rullande trottoarer till flygplanen. Gångavstånden är redan nu alldeles för långa.
Anmäl inlägget
Länk
Skrivet av M, 2016-09-06 09:59:21
https://www.swedavia.net/sv/Arlanda/Airport-Information/AI-175-2016-Utbyggnad-av-ramp-E/
Anmäl inlägget
Bra där Anders!
Skrivet av Lars, 2016-09-06 09:27:22
Bra där Anders, ett elände nu med för få uppställningsplatser för widebody.
Anmäl inlägget
Karta
Skrivet av Göran, 2016-09-06 08:43:21
Någon som har en länk till karta/skiss över hur detta ska se ut?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev